Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 43 دقیقه

حسنعلی رضایی‌مقدم، مدیرعامل شرکت نورد آلومینیوم:

لزوم توسعه زیرساخت‌ها همگام با پیشرفت جهانی

لزوم توسعه زیرساخت‌ها همگام با پیشرفت جهانی

یکشنبه 10 مهر 1401 ساعت 20:9

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، در همین راستا، فلزات آنلاین با حسنعلی رضایی‌مقدم، مدیرعامل شرکت نورد آلومینیوم گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

  • شرکت نورد آلومینیوم در صنعت آلومینیوم کشور از چه جایگاهی برخوردار است؟

شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم (سهامی عام) تنها تولیدکننده انواع ورق، کویل و تسمه‌های آلومینیومی به‌روش نورد گرم در داخل کشور است. دستاورد این روش تولید، کیفیت بالاتر نسبت به روش‌های دیگر تولید از این نوع کالا است. این ویژگی‌های برتر در خمکاری، کشش‌پذیری، آبکاری و استحکام نسبت به کالاهای مشابه داخلی و وارداتی دیده می‌شود. با این ویژگی‌ها، کالاهای تولیدی این شرکت بیشتر در صنایع برق و الکترونیک، تهویه، نفت و گاز، پتروشیمی، لوازم خانگی، صنعت ترابری و صنعت ساختمان به‌ویژه نمای ساختمان کاربرد دارد.

  • چشم‌اندار اصلی شرکت نورد آلومینیوم درخصوص توسعه فعالیت‌های این شرکت برای سال‌های آینده چیست؟

ماندگاری هر صنعت به دو نگاه کوتاه‌مدت و بلندمدت بستگی دارد. در نگاه کوتاه‌مدت، نگهداری ماشین‌آلات تولیدی و پشتیبانی تولید به‌روشی که کارایی کمی و کیفی آن کاهش نیابد و تا حد امکان بهبود داده شود، ضرورت دارد. در نگاه بلندمدت، افزایش گنجایش تولید با تأمین ماشین‌آلات نو با تکنولوژی روز دنیا و جایگزین‌کردن آن‌ها با ماشین‌آلات قدیمی ضروری است.

  • اولویت اصلی شرکت درخصوص اجرای برنامه‌های توسعه‌ای چیست؟

نگهداری و گسترش ساز و کار تولیدی موجود تا جایی‌که امکان‌پذیر باشد، برای ماندن در صنعت آلومینیوم کشور که پشتیبان برنامه‌های بلندمدت نیز خواهد بود، اولویت اصلی مدیریت شرکت نورد آلومینیوم به‌شمار می‌آید که تاکنون همواره در دستورکار مدیریت شرکت نورد آلومینیوم بوده است و در آینده هم خواهد بود. با این نگاه، هم بازار موجود حفظ خواهد شد و هم نیروی انسانی کارامد که هردو پشتوانه برنامه بلندمدت آینده خواهد بود، به‌عنوان سرمایه ارزشمند باقی خواهد ماند.

  • با توجه به هدف‌گذاری شرکت نورد آلومینیوم، درحال‌حاضر چه طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت دنبال می‌شود؟

هم‌اکنون در اجرای دیدگاه بالا، نوسازی سیستم برقی نورد گرم و جایگزینی آن با سیستم قدیمی و همچنین خرید یک دستگاه اسلیتر برای جایگزین‌کردن با ماشین اسلیتر موجود که امکان تهیه قطعه‌های فنی آن برای نگهداری با دشواری بسیار انجام می‌شود، در دستورکار است و قرارداد خرید آن درحال نهایی‌شدن است. همچنین جایگزین‌کردن دو دستگاه کوره ریخته‌گری که سازگاری با ماشین‌های موجود دارد، دردست بررسی است.

  • چه تمهیداتی برای تأمین نهاده‌های تولید این طرح‌ها اندیشیده شده است؟

در تأمین مواد اولیه اصلی موردنیاز یعنی شمش آلومینیوم مشکلی نداریم و تمام شمش آلومینیومی از بازارهای داخلی تأمین می‌شود اما تأمین برخی از مواد اولیه مانند منیزیم، منگنز و کروم که برای آلیاژسازی موردنیاز است، خرید از خارج کشور با مشکلات فراوان صورت می‌پذیرد. با توجه به تحریم، برای بخشی از قطعه‌های فنی ماشین‌های تولیدی که باید از کشورهای اروپایی خریداری شود، دردسرهای زیادی داریم و ناچار هستیم ازطریق کشورهای همسایه، قطعات کارکرده خریداری کنیم که باعث چند برابر شدن قیمت خرید واقعی خواهد شد. برای تأمین انرژی موردنیاز ماشین‌ها که در فصل‌های گرم و سرد شبکه سراسری پاسخگو نیستند، بررسی‌هایی انجام شد و به‌منظور جلوگیری از کاهش گنجایش تولید و بهره‌برداری از بالاترین توان تولید و پاسخ به نیازهای بازار، در اندیشه ایجاد نیروگاه کوچک با همکاری و ‌هماهنگی اداره برق استان هستیم که نیازهای خط تولید را پوشش دهد.

  • میزان اشتغال‌زایی به‌دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت نورد آلومینیوم چقدر است؟

درخصوص اشتغال‌زایی و به‌کارگیری نیروهای انسانی جدید باید عنوان کرد که در اجرای پروژه‌های کوتاه‌مدت، به نیروی انسانی جدید نیازی نداریم اما برای پروژه‌های بلندمدت که برنامه افزایش گنجایش تولید تا 100 هزار تن در سال است، پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به ۲۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص به نیروی انسانی موجود افزوده شود.

  • شرکت نورد آلومینیوم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود تا چه میزان تکیه بر دانش فنی متخصصان داخلی را در دستورکار قرار داده است؟

برای اجرای پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، امکان بهره‌مندی از دانش فنی متخصصان درون کشور و ۷۰ درصد بیرون است. ما علاقمند هستیم تا آنجایی‌که امکان‌پذیر است، از توانمندی‌های درون کشور برای اجرای برنامه‌های نوسازی و بهسازی بهره‌مند شویم. این آرزو در سایه رفت و آمدهای جهانی و بازدیدهای صنعتگران و اندیشه‌ورزان و حضور پررنگ در همایش‌های پژوهشی در پژوهشکده‌های جهانی محقق می‌شود و به تأمین زمینه‌های رشد از جانب سیاست‌گذاران بستگی دارد. نباید نگران رفت و آمدها باشیم و اجازه دهیم که زیرساخت‌های صنعتی و فرهنگی کشور همگام با دنیا رشد کند. در این صورت است که می‌تواند نسبت بالا وارونه شود؛ یعنی ۷۰ درصد توانمندی درون کشور و ۳۰ درصد برون‌مرزی باشد. این را هم بدانیم که رشد کشور ما با رشد جهان در یک همکاری جهانی محقق خواهد شد. چشم‌ها را باید شست و دنیا را با نگاه نو نگریست.

تعداد بازدید : 759

ثبت نظر

ارسال