Fa En چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 22 دقیقه

كره‌شمالي همسايه جنوبي را به توپ بست شبح جنگ در شبه جزيره كره

كره‌شمالي همسايه جنوبي را به توپ بست شبح جنگ در شبه جزيره كره

تنش ايجاد شده، شديدترين برخورد نظامي ميان سئول و پيونگ يانگ از زمان پايان جنگ كره در سال 1953 محسوب مي‌شودد

چهارشنبه 3 آذر 1389 ساعت 19:30
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

تنش در شبه‌جزيره کره‌ بالا گرفت

حملات توپخانه‌اي کره‌شمالي عليه همسايه جنوبي

اين شديد‌ترين تنش نظامي ميان سئول و پيونگ‌يانگ پس از پايان جنگ کره در سال 1953 به شمار مي‌رود

گروه بين‌الملل- سايه ماندگار: کره‌شمالي ديروز تعدادي گلوله توپ به جزيره‌اي در کره‌‌جنوبي شليک کرد، اقدامي که به کشته‌شدن دو سرباز و آتش گرفتن چندين خانه منجر شد. اين يکي از سنگين‌ترين حملات کره‌شمالي به کره‌جنوبي پس از پايان جنگ کره در سال 1953 ميلادي به شمار مي‌رود.

به گزارش خبرگزاري رويترز، اين حملات پس از آن انجام شد که کشور منزوي کره‌شمالي به تازگي به قدرت‌هاي منطقه‌اي فشار آورده ‌است تا به پاي ميز مذاکره بازگردند. اين تحولات در شرايطي رخ مي‌دهد که روز يکشنبه فاش شد مقامات پيونگ‌يانگ به سرعت درصدد ساخت مواد اوليه ساخت بمب اتم هستند. اين در حالي است که کيم جونگ ايل، رهبر کره‌شمالي به تازگي کوچکترين فرزند پسرش را به عنوان رهبر آينده اين کشور معرفي کرده ‌است.

براي دهه‌هاي متمادي، رهبران کره‌شمالي به طرزي محتاطانه، به تحريک کشورهاي منطقه مي‌پرداختند تا امتيازاتي از جامعه جهاني دريافت کنند و ارتش خود را نيز تحت‌تاثير قرار دهند. خطري که اکنون احساس مي‌شود اين است که انتقال قدرت در کره‌شمالي اين توازن را بر‌هم بزند و اين تحولات از کنترل خارج شود.

لي ميونگ باک، رييس‌جمهوري کره‌جنوبي که سه سال پيش قدرت را در دست گرفت و از آن زمان به بعد همواره سياستي سختگيرانه عليه همسايه شمالي خود اتخاذ کرده است، گفت که واکنشي جدي به حملات پيونگ‌يانگ به جزيره يئونپيواونگ نشان خواهد داد. اين جزيره در فاصله تنها 120 کيلومتري – 75 مايلي- غرب سئول، پايتخت کره‌جنوبي قرار دارد.

کره‌جنوبي و کره‌شمالي پس از پايان جنگ در شبه‌جزيره کره در سال 1953 ميلادي تنها با يکديگر اعلام آتش‌بس کردند و از لحاظ فني همچنان در حالت جنگ به سر مي‌برند. تنش‌ها ميان سئول و پيونگ‌يانگ اوايل سال جاري ميلادي، پس از آن افزايش يافت که کره‌جنوبي همسايه شمالي‌اش را متهم کرد که يک ناو جنگي‌ کره‌جنوبي را غرق کرده است، حادثه‌اي که به کشته‌شدن 46 ملوان ارتش کره‌جنوبي منجر شد.يک شاهد عيني که در جزيره يئونپيواونگ حضور داشت و اندکي پيش از پايان حملات توپخانه‌اي يک ساعته کره‌شمالي صحبت مي‌‌کرد، به تلویزیون YTN گفت که منازل مسکونی و کوه‌ها زیر آتش و مردم در حال فرار هستند. او اضافه کرد که دود انبوه، فضا را پر و دیدن را بسیار دشوار کرده است.چین که تنها متحد قدرتمند کره‌شمالی به شمار می‌رود موضعی محتاطانه اتخاذ کرد و بدون جانبداری از هیچ طرفی از سئول و پیونگ‌یانگ خواست تا اقدامات بیشتری برای صلح انجام دهند.هونگ لی، سخنگوی وزارت‌خارجه چین به خبرنگاران گفت: «‌چین امیدوار است تا طرف‌های درگیر اقدامات بیشتری برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه انجام دهند.» او اضافه کرد: «اکنون ادامه مذاکرات شش جانبه بسیار ضروری است.»

مذاکرات شش‌جانبه که میان دو کره، چین، ژاپن، روسیه و ایالات‌متحده برگزار می‌شود، مدت بسیار زیادی است که متوقف شده‌است.

با این وجود، کره‌شمالی به تازگي تلاش‌های فراوانی برای برگزاری ادامه مذاکرات انجام داده‌‌است. این مذاکرات پیشتر با‌هدف دریافت کمک‌های فراوان در مقابل وعده‌های مختلف برای پایان برنامه‌های اتمی پیونگ‌یانگ انجام می‌شد.در همین حال، YTN اعلام کرد که 200 گلوله توپ به جزیره یئونپیواونگ اصابت کرده ‌است. این جزیره درست در منطقه محل جدایی دو کره در کرانه باختری درياي زرد و در منطقه‌ای دریایی قرار دارد که مورد مناقشه دو طرف است. بیشتر حملات روز گذشته کره‌شمالی به پایگاه‌های نظامی واقع در این جزیره انجام شده‌ است. در همین حال، ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که دو سرباز این کشور بر اثر حملات روز گذشته کره‌شمالی کشته شده‌اند. هفده سرباز و سه غیر‌نظامی دیگر نیز بر اثر این حملات زخمی شده‌اند. ارتش کره‌جنوبی در واکنش به این حملات به سمت کره‌شمالی آتش گشود و جت‌های جنگی خود را به منطقه اعزام کرد. YTN همچنین تصاویری نشان از توده غلیظ دود که از روی جزیره بلند می‌شد، نمایش داد و به نقل از یک شاهد عینی گزارش داد که آتش‌سوزی در برخی از مناطق این جزیره غیر‌قابل کنترل شده‌است.

تعداد بازدید : 649

ثبت نظر

ارسال