Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 18 دقیقه

کاهش ناگهانی قیمت آلومینیوم پس از عبور از قله‌ی 4000 دلاری

كاهش ناگهاني قيمت آلومينيوم پس از عبور از قله‌ي 4000 دلاري

باشگاه آلومینیوم: بورس فلزات لندن دوشنبه 16 اسفندماه در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که قیمت فروش آلومینیوم در این بورس 3983 دلار و 50 سنت اعلام شد. چند ساعت پس از آن قیمت آلومینیوم به بیش از 4100 دلار (تن) افزایش یافت. اما بورس فلزات لندن در روز دوشنبه درحالی به کار خود پایان داد که قیمت آلومینیوم به 3740 دلار (تن) کاهش یافته بود. از طرفی فروش سه‌ماهه آلومینیوم نیز به رکورد 3820 دلار (تن) رسید.

چهارشنبه 18 اسفند 1400 ساعت 12:52

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، این افزایش قیمت در بورس فلزات لندن بی‌سابقه بوده و آلومینیوم به بیشینه قیمت خود در تاریخ تولید رسید.

اما این شوک قیمتی موقتی بود به‌طوری‌که در روز سه‌‌شنبه بورس فلزات لندن درحالی کار خود را آغاز کرد که فروش آلومینیوم در بورس 3500 دلار اعلام شد.

مهم‌ترین عامل این افزایش ناگهانی قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، شوک ناشی از تحریم تمام و کمال روسیه بوده است که به‌طور رسمی و با شدت بالا از روز دوشنبه آغاز شد. حتی پیش از تحمیل تحریم‌ها، ‌بسیاری از خریداران فلز از روسیه به‌طور داوطلبانه از خرید امتناع کرده بودند.

در سال گذشته، روسیه 3.76میلیون تن آلومینیوم اولیه تولید کرد که تقریباً 6 درصد از تولید جهانی آلومینیوم محسوب می‌شود. اعمال تحریم علیه شرکت روسی روسال در سال 2018 افزایش 30 درصدی قیمت آلومینیوم را به همراه داشت.

علاوه بر تحریم‌ها، افزایش بی‌سابقه قیمت نفت (که به بالاترین نرخ طی 13 سال گذشته رسید) افزایش قیمت انرژی و در نهایت فلزات را به‌همراه داشته است. افزایش قیمت نفت نیز ناشی از اشغال اوکراین توسط روسیه است.

چند هفته قبل متال‌بولتن و گلدمن ساکس، پیش‌بینی کرده بودند که قیمت آلومینیوم به 4000 دلار (تن) خواهد رسید اما افزایش تیز قیمت در روز دوشنبه تنها حاصل شوک واردشده به بازار است.

در نهایت پیش‌بینی می‌شود این افزایش قیمت تا مرز 4000 دلار (تن) تدریجی و تا پایان نیمه نخست سال صورت پذیرد.

تعداد بازدید : 916

ثبت نظر

ارسال