Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 40 دقیقه

قیمت داغ در فلزات پایه

قیمت داغ در فلزات پایه

باشگاه آلومینیوم: هنری سندرسونفایننشال‌تایمزدر هفته‌های اخیر، قیمت مس و دیگر فلزات پایه به‌سرعت افزایش یافته و قیمت روی و آلومینیوم به بالاترین میزان در چند سال اخیر رسیده است. نگرانی‌ها درباره کاهش تولید، تحت‌تاثیر کمبود فراگیر انرژی، همزمان با رشد مصرف و کاهش شدید ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس‌های فلزی، زمینه وضعیت کنونی را فراهم کرده است. قیمت مس به بالاتر از ۱۰هزار دلار در هر تن رسیده است و قیمت روی در بالاترین میزان طی ۱۵سال اخیر قرار دارد. قیمت آلومینیوم نیز در بالاترین میزان از بحران مالی سال ۲۰۰۸ است. بازار فلزات پایه از اختلال‌‌‌ در عرضه و رشد قابل‌ملاحظه تقاضا تاثیر پذیرفته است. رشد قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ سبب شده است تا هزینه‌ معادن و مراکز تولید این فلزات، از چین تا شیلی، به‌شدت بالا رود که این تحول بر تولید تاثیر می‌گذارد.

پنجشنبه 29 مهر 1400 ساعت 11:31

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای اقتصاد، شرکت «نیر استار» که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روی در جهان است، هفته گذشته اعلام کرد که تولید خود را در سه مرکز دراروپا ۵۰درصد کاهش می‌دهد. همچنین شرکت «گلنکور» روز جمعه اعلام کرد که برای کاهش اثر رشد هزینه‌‌‌ها، در حال تعدیل تولید در مراکز خود در اروپاست. در چین نیز قطع‌شدن مکرر برق، بر تولید آلومینیوم تاثیر گذاشته است. تولید آلومینیوم به میزان زیادی برق نیاز دارد. از روی برای ضدزنگ‌کردن فولاد و از آلومینیوم در تولید طیف وسیعی از کالاها، از خودرو گرفته تا قوطی نوشیدنی‌ها، استفاده می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند، وضعیتی که اکنون در بازار فلزات پایه به وجود آمده، سبب شده است تا توجهات به این موضوع جلب شود و مسائلی نظیر رشد اقتصاد جهان و افزایش احتمالی نرخ‌های بهره در آمریکا کمتر مورد توجه قرار گیرد. یکی از تحلیلگران متخصص بازار فلزات پایه می‌‌‌گوید: «سرمایه‌گذاران به سمت بازار این فلزات حرکت کرده‌اند؛ زیرا معتقدند که کاهش تولید در مقایسه با کاهش تقاضا، در صورت افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا تاثیر بیشتری بر قیمت‌ها خواهد گذاشت و بازار، پررونق باقی خواهد ماند.» بانک مرکزی آمریکا قصد دارد از ماه آینده، خرید اوراق قرضه را به‌تدریج کم کند و پیش‌بینی شده است که در سال آینده، این نهاد نرخ‌های بهره را یک‌بار بالا خواهد برد. این اقدام از نرخ رشد اقتصاد و تقاضا برای مواد خام خواهد کاست.

ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۷۴ رسیده است که این امر، به معنای افزایش تقاضاست. بانک گلدمن‌ساکس در گزارش جدید خود آورده است که احتمالا تا پایان سال‌جاری میلادی، این ذخیره به پایین‌‌‌ترین میزان تاریخی خود خواهد رسید و وضعیت نگران‌کننده این ذخیره، تا سه‌ماه دوم سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. چند روز قبل، ذخیره مس در انبارهای یادشده به حدود ۱۴هزار تن کاهش یافت. در ماه سپتامبر، این ذخیره ۲۰۰هزار تن بود. برای درک وضعیت نگران‌کننده ذخیره مس باید به این نکته توجه کرد که مصرف جهانی این فلز مهم پایه ۲۵میلیون تن است. قیمت فروش نقدی مس بسیار بالاتر از قیمت فروش سه‌ماهه آن است؛ این یعنی عرضه کم است.

رئیس بخش تحقیقات و استراتژی مس در موسسه سی‌.آر.یو می‌گوید: «وضعیت به شکلی درآمده که هر تغییر کوچکی در میزان ذخیره فلزات پایه، اثرات بزرگی بر قیمت‌ها دارد. درباره وضعیت عرضه ابهام‌‌‌های عمیقی وجود دارد و مصرف فلزات پایه در حال افزایش است. طبیعی است که بازار دچار هیجان شده است.» رشد فعالیت‌های تولیدی همزمان با بازگشایی اقتصادها بر مصرف تمامی مواد خام افزوده است. شاخص فعالیت‌های تولیدی در اقتصادهای بزرگ، در ماه‌‌‌های اخیر بالاتر از ۵۰بوده؛ یعنی فعالیت‌ها به‌سرعت در حال افزایش هستند. از سوی دیگر، حرکت به سمت افزایش تولید انرژی‌‌‌های پاک بر مصرف مس در بخش‌های مختلف، از تولید خودروهای برقی گرفته تا توربین‌های بادی، افزوده؛ در نتیجه، این فلز به هدفی برای سفته‌بازها و شرکت‌های معدنی تبدیل شده است

موسسه مشاوره‌ای سی.آر.یو تخمین زده که تا دهه بعد، استفاده از مس در توربین‌‌‌های بادی، خودروهای برقی و دیگر فناوری‌‌‌های سبز به ۶میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که ۲۰درصد مصرف جهانی این فلز است. از دید تحلیلگران، این اعداد و ارقام درباره رشد مصرف مس و دیگر فلزات پایه، اعداد و ارقام بزرگی هستند و نشان می‌دهند که حرکت جهان به سوی انرژی‌های پاک تا چه حد بر مصرف فلزات تاثیر دارد. چند روز پیش، شرکت معدنی سوث۳۲ استرالیا برای خرید ۴۵درصد سهام یک پروژه مس در شیلی ۲میلیارد دلار پرداخت کرد؛ این نشان می‌دهد که شرکت‌های معدنی مشتاق افزایش سهم مس در سبد سرمایه‌گذاری خود هستند.

رئیس شرکت «کودلکو» شیلی که در حوزه تولید مس فعالیت می‌کند، گفته که افزایش قیمت انرژی سبب رشد ۶درصدی هزینه‌‌‌های این شرکت شده است. البته تقاضا بسیار بالاست. درباره تورم، رشد قیمت انرژی و مسائل مربوط به حمل‌ونقل نگرانی وجود دارد. در حال حاضر ذخیره انبارها بسیار پایین و شرایط مالی مصرف‌کنندگان خوب است. میزان زیادی نقدینگی در بانک‌های گوشه و کنار جهان وجود دارد. پیش‌بینی شده که مصرف مس در سال‌های آینده ۲ تا ۳درصد در سال رشد کند که این یعنی پایان دهه حاضر، بازار با کسری ۶میلیون تنی مواجه خواهد شد. میزان تقاضا بالاست و شرکت‌های تولیدکننده مس تلاش می‌کنند، عرضه را بالا ببرند.

تعداد بازدید : 581

ثبت نظر

ارسال