Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 1 و 5 دقیقه

قطعی گاز مانع افزایش تولید پودر آلومینا شد

ایران به جرگه 5 کشور تولیدکننده هیدرات ویژه می پیوندد

قطعی گاز مانع افزایش تولید پودر آلومینا شد

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: به رغم افزایش بیش از2.5 برابری تولید شمش آلومینیوم، اما کمبود و قطعی گاز سبب شد تا رشد تولید پودر آلومینا را در شرکت در سال 99 شاهد نباشیم.

یکشنبه 15 فروردین 1400 ساعت 12:21

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از تحلیل معدن 24، «تورج زارع» افزود: در سال 99 بیش از 25 هزار تن شمش آلومینیوم در این شرکت تولید شد که در هم‌ سنجی با سال 98 افزایش بیش از 2.5 برابری نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: همچنین در حوزه تولید پودر آلومینا، به رقم تولید233 هزار تنی رسیدیم که مشابه تولید سال 98 بود. این تولید به رغم قطعی گاز در برخی ایام فصول سرد سال محقق شد.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم خاطر نشان کرد: هرچند همه زیرساخت های لازم برای تولید پودر آلومینا آماده است، اما وقتی گاز نباشد قادر به تولید نخواهیم بود، در صورتی که تامین گازبدون وقفه ادامه می یافت، رشد 5 درصدی تولید آلومینا محقق میشد.

وی یادآور شد: حجم گاز در برخی روزها به یک بیستم حجم موردنیاز تولید می رسید که بزرگترین ضربه را به تولیدات این شرکت وارد کرد و از جمله خسارت گرم و سرد شدن نسوزها غیرقابل جبران است.

این مسئول تاکید کرد: انتظار می رود شرکت ملی گاز با وجودپرداخت دیماند از سوی مشتریان، نسبت به تامین کامل گاز موردنیاز و جلوگیری از بروز خسارت های بعدی خود را متعهد بداند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اکتشافات که همچنان جزو اولویت های شرکت است، ادامه داد: در سال جاری اکتشافاتی در پهنه های استان سمنان انجام و حدود 14 محدوده امید بخش با پتانسیل شناسایی شد، همچنین فازهای بعدی اکتشاف در سال 1400 ادامه خواهد یافت.

زارع گفت: در حوزه آماده سازی معادن نیز فعالیت های خوبی به انجام رسید.

وی یادآوری کرد: تامین بوکسیت به عنوان یکی از مشکلات همیشگی ما است، اما با آماده سازی حوزه معادن و اکتشافات وسایر برنامه های توسعه ای، در سال 1400 به راحتی می توانیم بوکسیت مورد نیاز شرکت که سالیانه حدود 850 تا 900 هزار تن است را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم با اشاره به سایر برنامه های توسعه ای شرکت در سال 99، گفت: احداث واحد پنجم «واشر گل قرمز» یکی از این پروژه ها بود که در مرحله تست و راه اندازی است که هزینه به‌روزساخت آن 50 میلیارد تومان بوده است.

زارع همچنین از اجرای پروژه هیدرات ویژه در این مجموعه خبرداد که یک محصول ویژه است و با اجرای آن، جمهوری اسلامی ایران به جمع پنج کشور تولیدکننده این محصول که نوعی کندسوزکننده است و قبلا از آلمان و کره جنوبی وارد می شده است، می‌پیوندد که تاکنون پیشرفت 65 درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه یاد شده، جزو مهمترین پروژه های شرکت در سال 1400 است که 65 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای آن انجام خواهد شد، دانش فنی آن حاصل کار تیم فنی ومهندسی شرکت است و اواسط 1400 به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم ادامه داد: همچنین در سالی که گذشت توسعه در واحد انحلال و واحد سود و تبخیر در حال اجراست، مشکل پایداری یکی از واحدهایی که از سود کاسنیک استفاده می‌کرد نیز برطرف شد و در مجموع پروژه های توسعه ایدر کارخانه آلومینا پیشرفت قابل توجهی داشت.

کسب 3 رتبه برتر از سوی شرکت

وی از کسب رتبه برتر این واحد از نظر «رشد سریع» در بین 500 شرکت برتر کشور و رتبه بندی IMA100 سازمان مدیریت صنعتی سال 99 خبر داد و افزود: آلومینای جاجرم همچنین موفق به کسب رتبه نخست جایزه بهره وری ایمیدرو و تندیس برنزین، همچنین رتبه برتر ایمیدرو در حوزه محیط زیست و ایمنی شد.

با وجود همه مشکلات یاد شده، اما زارع سال 99 را سال خوبی برای مجموعه توصیف کرد که همه زیرساخت های حوزه های معدن، آلومینا و شمش آلومینیوم با یک رشد قابل قبول آماده شد.

زارع به جذب یک هزار و 500 نفر نیروی انسانی طی سه سال گذشته و اشتغال‌زایی جدید به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای شرکت اشاره کرد.

برنامه های سال 1400

این مسئول در ادامه به اولویت ها و برنامه های سال 1400 اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه هیدرات ویژه، پروژه پرعیارسازی بوکسیت ها به روش واسطه سنگین، رسانیدن ظرفیت تولیدآلومینیوم به 40 هزار تن و افزایش تولید پودر آلومینا (به شرط تامین کافی گاز)، از جمله این اولویت هاست.

وی، همچنین به ابر پروژه فاز دوم تولید آلومینا از بوکسیت های کم عیار به عنوان دیگر پروژه های شرکت اشاره کرد که در صورت رفع تحریم ها اجرایی خواهد شد و گفت: در این پروژه بزرگ که باهمکاری چینی ها اجرایی می شود، دانش تولید پودر آلومینا به شیوه سینترینگ کسب خواهد شد؛ هرچند در سال 1400 مطالعات تکمیلی آن ادامه خواهد یافت.

زارع تصریح کرد: با اجرای این ابرپروژه، 500 هزار تن به ظرفیت تولید پودر آلومینا (2 برابر ظرفیت فعلی) اضافه خواهد شد که نیازمند صدها میلیون دلار سرمایه گذاری است.

وی در خاتمه به اجرایی شدن اتوماسیون در امور شرکت اشاره کرد که در دستور کار بوده و به روند کارها سرعت خواهد بخشید و افزود: آموزش نیروی انسانی، ارتقای ایمنی و اشتغال‌زایی جزو اولویت های دیگر شرکت خواهد بود.

تعداد بازدید : 629

ثبت نظر

ارسال