Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 10 دقیقه

در نشست خبری با تورج زارع مطرح شد:

قطعی برق افت تولید ۱۰۰۰ تنی شمش آلومینیوم را به‌همراه داشت

قطعی برق افت تولید ۱۰۰۰ تنی شمش آلومینیوم را به‌همراه داشت

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از روابط عمومی ایمیدرو، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با تشریح فعالیت‌ها و ارائه گزارش عملکرد این شرکت در جلسه پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه، درباره میزان سرمایه‌گذاری فاز نخست تولید شمش آلومینیوم، گفت: حدود 130 میلیون یورو سرمایه‌گذاری موردنیاز این پروژه بوده است که در ساخت کارخانه آلومینیوم بیشترین بومی‌سازی را انجام دادیم.

پنجشنبه 10 شهریور 1401 ساعت 3:33

قطعی برق افت تولید ۱۰۰۰ تنی شمش آلومینیوم را به‌همراه داشت

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از معدن 24،‌ مدیرعامل شرکت آلومینای ایران از کاهش ۱۰۰۰ تنی تولید شمش آلومینیوم در سه ماه گذشته به‌علت قطعی‌های برق خبر داد و اظهار داشت که ماهانه با کاهش ۳۰۰ تنی تولید شمش مواجه شده‌ایم.

تورج زارع در این نشست خبری عنوان کرد که برنامه تولید آلومینای این شرکت در سال جاری ۲۵۰ هزار تن می‌باشد که تا پایان مردادماه، ۹۷ هزار تن از آن محقق شده است. زارع افزود: دستیابی به میزان تولید امسال رشد ۱۵ هزار تنی تولید آلومینا را رقم خواهد زد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با بیان اینکه هدف‌گذاری تولید شمش آلومینیوم این شرکت امسال ۴۰ هزار تنی است، اظهار داشت که تا پایان ۵ ماهه اول امسال میزان شمش آلومینیوم تولیدشده در این شرکت به ۱۵ هزار تن رسیده که متأسفانه به‌علت چالش قطعی برق ۱۰۰۰ تن کمتر از انتظارات بوده که با سر رسیدن فصل سرما و احتمال قطعی گاز، فشار بیشتری به برنامه هد‌‌ف‌گذاری شده این شرکت وارد خواهد شد.

احداث نیروگاه 160 مگاواتی با 2 هزار میلیارد تومان سرمایه

وی با اشاره بر تأمین برق واحد خود توسط یک پروژه 160 مگاواتی برق، اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برای تأمین برق امضا شده است. شرکت آلومینای ایران جزو 14 شرکت معدنی وابسته به ایمیدرو است که برای احداث نیروگاه 160 مگاوات با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومان اقدام شده است. امیدواریم که با تامین مالی این پروژه توسط سازمان ایمیدرو در نیمه دوم سال شاهد کلنگ‌زنی این پروژه باشیم.

تعلیق فعالیت معدن تاش ناشی از تنگ‌نظری‌هاست

تورج زارع در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه معدن تاش، جزو بهترین معادن باکیفیت بوکسیت کشور است، گفت: با اکتشافات انجام‌شده توسط مجتمع آلومینای ایران حدود یک میلیون تن استخراج طی ۶ سال گذشته داشته‌ایم.

زارع بیان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از خوراک کیفی کارخانه آلومینیوم جاجرم از این معدن تأمین می‌شده که تعلیق فعالیت‌های آن منجر به واردات ماده اولیه بوکسیت به‌میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد از ترکیه شده است.

زارع افزود: مطابق با همکاری‌ها و بررسی‌های دانشگاهی که توسط دانشگاه‌های شیراز و شاهرود صورت گرفته هیچ شواهدی مبنی بر آلایندگی و تأثیر منفی محیط زیستی در این معدن وجود نداشته و جلوگیری از فعالیت این معدن صرفاً به‌دلیل حرف‌های عوام‌فریبانه و کج‌نظری برخی از افراد بوده است که با پیگیری‌هایی که از شخص رئیس‌جمهور داشته‌ایم امیدواریم که مسئولان این استان نهایت همکاری را در جهت ازسرگرفتن بهره‌برداری و استخراج از این ذخیره بالفعل معدنی داشته باشند.

وی افزود: این درحالی است که اکنون به‌‌دلیل کیفیت پایین معادن بوکسیت موجود، ناچار به واردات بوکسیت و خروج ارز هستیم.

صادرات آلومینای ایران از نوع تهاتری ست

بنابر این ‌گزارش، در این نشست خبری، مهندس تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران از تهاتر شمش آلومینیوم با مواد اولیه با کشورهای دیگر خبر داد.

تورج زارع اظهار داشت: درحال‌حاضر تولید آلومینیوم کشور چیزی درحدود ۵۰۰ هزار تن است که ۴۰ درصد از آن امکان صادرات دارد. با توجه به تولید ۴۰ هزار تنی شمش در آلومینا ایران، قریب به ۱۵ تا ۲۰ هزار تن آن به صادرات اختصاص داده می‌شود که البته این نوع صادرات از نوع تهاتری بوده و درواقع شمش آلومینیوم با مواد اولیه باکیفیت کشورهای دیگر تهاتر می‌شود.

تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر بازارهای هدف صادراتی این شرکت، اظهار داشت: بیشتر بازارهای هدف ما کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق و چین است که از این میان، بزرگترین هدف صادراتی آلومینای ایران، کشور ترکیه می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آلومینا ایران در رابطه با وضع مواد اولیه و اکتشافات معادن این مجموعه اظهار داشت: در کشور ازنظر ذخایر بوکسیت مشکلی وجود نداشته و درواقع چالش اصلی تأمین بوکسیت پرعیار است.

تورج زارع به ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور اشاره کرد و افزود: اگر سالکو به ظرفیت کامل خود برسد، سالی700 هزار تن تولید شمش آلومینیوم در کشور خواهیم داشت. برای تولید این میزان شمش به یک میلیون و 400 هزار تن پودر آلومینا نیاز داریم که فقط 250 هزار تن آن در جاجرم تولید می‌شود و بالای یک میلیون و 100 هزار تن باید واردات داشته باشیم که حدود 600 هزار میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کنیم. با توجه به این شرایط تا سال‌های سال آلومینا بازار خوبی در ایران دارد.

زارع در ادامه خاطرنشان کرد: به‌ازای تولید یک تن آلومینا، به 2.5 تا 3 تن بوکسیت نیاز است که اگر به ظرفیت کامل شمش آلومینیوم و تولید یک میلیون تن در کشور برسیم، نیاز به واردات 3 میلیون تنی بوکیست داریم که کار بسیار سختی است.

زارع افزود: با اجرای ۸۰۰۰ متر حفاری مغزه‌گیری تا عمق ۲۵۰ متر در معادن این مجموعه طی امسال، هدف‌گذاری حفاری اکتشافی ۲۰ هزار متری را در سال دنبال می‌کنیم که در این صورت ذخایر قطعی بوکسیت از ۸ به ۴۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت و برای این منظور دو دستگاه حفاری سنگین خریداری شده است.

ذخایر قطعی معادن بوکسیت کشور به ۴۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

زارع با بیان اینکه مجتمع آلومینای ایران طی 6 سال اخیر برنامه وسیعی در حوزه اکتشاف اجرایی کرد، گفت: میزان ذخایر موجود تا سال 95 حدود 7 میلیون تن بود اما با اکتشافات انجام شده طی سال‌های اخیر، ۳۳ میلیون تن به ذخایر قطعی موجود اضافه شده و به ۴۰ میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران درباره تأثیر ماشین‌آلات فرسوده بر راندمان تولید آلومینای ایران، اظهار داشت: ماشین‌آلات قدیمی یکی از چالش‌های معدنکاری به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: سال گذشته، برای توسعه اکتشافات، ۲ دستگاه ژئو ۹۰۰ تمام مکانیکی خریداری کردیم. اکنون، عمق اکتشافات این شرکت، حدود ۲۵۰ متر است و در ۵ معدن در استان‌های خراسان شمالی، کرمان، یزد، سمنان و کهکیلویه و بویر احمد در۳۰ بلوک و با مشارکت ۱۳ پیمانکار فعالیت اکتشافی و استخراجی داریم. افزون بر این، بنا داریم طرح اکتشاف حوزه زاگرس را تا سال آینده کامل کنیم.

اتمام فاز نخست مطالعات استفاده از بوکسیت کم‌عیار

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به اینکه با توجه به نیاز کشور به بوکسیت، طرح استفاده از بوکسیت کم‌عیار را در دستورکار قرار دادیم، گفت: فاز نخست مطالعه این طرح، توسط چینی‌ها انجام شد که نتایج آن، حاکی از چشم‌انداز مثبت است. امیدواریم فاز دوم آن (پایلوت) با نتایج مطلوبی برسد.

افتتاح طرح پرعیارسازی تا پایان امسال

زارع با اشاره به نیاز این شرکت به مصرف سالانه ۹۰۰ هزار تن بوکسیت خاطرنشان کرد: طرح پرعیارسازی به‌واسطه سنگین، به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد ریال از سال گذشته آغاز شده و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح یک طرح دانش‌بنیان در دهه فجر

زارع با بیان اینکه مجتمع آلومینای ایران با مشارکت ۵۲ شرکت دانش‌بنیان و نیز تیم تحقیقاتی این شرکت، اقدام به بومی‌سازی قطعات و تجهیزات موردنیاز و ازجمله طرح هیدرات های ویژه کرده است، گفت: پیشرفت این طرح اکنون 82 درصد است و تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود. این محصول انحصاری تنها در ۴ کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: طرح مذکور را در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید کردیم. این محصول ۴ برابر ارزش‌افزوده نسبت به آلومینا دارد. براساس برنامه تولید ۳۵۰۰ تن تولید و در دهه فجر افتتاح می‌شود.

اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی                                                

زارع با اشاره به اینکه در این مجتمع درمجموع (کارخانه‌های آلومینا، آلومینیوم، پیمانکاری و ۵ معدن) حدود ۴۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم به‌کار مشغولند، گفت: با توجه به اینکه خراسان‌شمالی جزو یکی از استان‌های محروم کشور به‌شمار می‌رود، سعی ما بر این بوده که در زمینه‌های مختلف و فعالیت‌های عام‌المنفعه مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی این استان حضور داشته باشیم. لذا این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی، اقدامات مختلفی ازجمله فعالیت‌های ورزشی، تأمین تجهیزات بیمارستانی در دوران کرونا، فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و نگه‌داشت آب را انجام می‌دهد. همچنین در بخش راه‌سازی نیز به‌عنوان یک امر مفید برای شرکت و مردم منطقه، اقداماتی انجام داده‌ایم.

اشتغالزایی 4 هزار نفری مجموعه آلومینای ایران

زارع با اشاره به میزان اشتغالزایی مجموعه آلومینای ایران عنوان کرد: ما از سال 1396 برای مجموعه جذب نیرو داشتیم و 1500 نفر را از طریق آزمون برای کل شرکت جذب کرده‌ایم و برنامه 300 نفر دیگر نیز برای جذب داریم. در کارخانه شمش آلومینیوم، 450 نفر اشتغالزایی جدید ایجاده شده است. ازطرفی 00 نفر نیز در بخش پیمانکاری در معادن مختلف ایجاد اشتغالزایی کرده‌ایم. ما حدود 5 سال است که از معادن بخش خصوصی خرید انجام می‌دهیم که 400 نفر نیز در این حوزه مشغول به‌کار هستند. سطح اشتغال شرکت در محدود فنس حدود 2300 نفر و حدود 1500 تا 1700 نفر نیز در معادن مشغول به‌کار هستند. درمجموع حدود 4 هزار نفر نیرو به‌صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به‌کار هستند.

افتتاح رسمی طرح توسعه واحد سود و تبخیر شرکت آلومینای ایران

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در مراسم افتتاح طرح توسعه واحد سود و تبخیر که با حضور استاندار خراسان شمالی انجام شد، گفت: این طرح جدید به‌مدت 2 سال با دانش و قطعات بومی اجرا و ساخته شد. مدت بهره برداری از این طرح، ۲۰ سال است.

وی افزود: ظرفیت تولید سالانه سود غلیظ این طرح، ۴۷۳۰۰ مترمکعب خواهد بود. نیروی انسانی موردنیاز این پروژه ۸ نفر است.

زارع اذعان کرد: مجموع سرمایه ثابت این طرح، 98.4 میلیارد تومان، جمع هزینه‌های تولید سالانه 33.5 میلیارد تومان و جمع فروش 117.2 میلیارد تومان است. وی ادامه داد: بازگشت سرمایه با نرخ تنزیل ۱۸ درصد، 3.7 سال است.

 

تعداد بازدید : 626

ثبت نظر

ارسال