Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 29 دقیقه

قذافي كشته شد و سیف الاسلام قذافی هم به دام افتاد

قذافي كشته شد و سیف الاسلام قذافی هم به دام افتاد

شبکه های تلویزیونی عرب زبان از بازداشت سیف الاسلام قذافی در شهر زلیتن خبر دادند.

>

شنبه 30 مهر 1390 ساعت 18:8

العربیه اعلام کرد که سیف الاسلام پسر معمر قذافی به صورت مجروح در این شهر توسط نیروهای انقلابی بازداشت شد.

انقلابیون لیبی اعلام کرده‌اند تمایل دارند سیف الاسلام را زنده نگه دارند تا وی در دادگاه محاکمه شود.

پیش از این گفته می شد سیف الاسلام روز گذشته به همراه معمر قذافی پدرش و معتصم برادرش توسط نیروهای انقلابی کشته شده است.

دنیای صنعت به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه؛ این موضوع در بیانیه رسمی امروز جمعه شورای ملی انتقالی لیبی اعلام شده‌است. این بیانیه همچنین افزوده که صبح فردا شنبه «آزادی لیبی» به طور رسمی اعلام خواهد شد.

قذافی که ۴۲ سال بر این کشور آفریقایی بزرگ و کم‌جمعیت حکومت کرد، روز پنجشنبه پس از ماه‌ها جنگ داخلی مسلحانه در زادگاهش شهر سرت به اسارت نیروهای شورای ملی انتقالی درآمد و سپس کشته شد. بر اساس شواهد و مدارک موجود قذافی پیش از دستگیری مجروح شده بود و هنگامی که می‌خواستند با خودرو وی را به بیمارستان برسانند، در جریان آتش‌باری متقابل انقلابیون و حامیان قذافی، رهبر سابق لیبی در ناحیه سر مجروح شد و درگذشت.

شورای ملی انتقالی روز ۲۷ فوریه حدود ۱۲ روز پس از آغاز قیام اعتراضی گسترده مردم لیبی در شهر بنغازی دومین شهر بزرگ کشور در شرق این کشور تشکیل شد. شورای امنیت روز ۱۷ مارس برای قطع حملات هوایی به نیروهای قیام‌کننده و جلوگیری از کشتار افراد غیر نظامی، قطعنامه‌ای درباره بستن حریم هوایی لیبی صادر کرد. روز ۱۹ مارس عملیات نظامی هوایی و دریایی نیروهای ائتلافی غربی بر ضد لیبی آغاز شد که مدتی بعد ناتو فرماندهی آن را بر عهده گرفت. در روزهای بعد شورای ملی انتقالی رفته‌رفته تمامی خاک لیبی را به کنترل خود درآورد. تا به حال بیش از ۶۰ کشور شورای ملی انتقالی را به عنوان دولت مشروع لیبی به رسمیت شناخته‌اند.

تلويزيون الراي مستقر در سوريه از صفيه قذافي نقل كرد : ما از سازمان ملل مي خواهيم در مورد شرايط مرگ مجاهد معمر قذافي تحقيق كند.  

تصاوير تلويزيوني نشان مي دهد كه قذافي روز پنجشنبه پس از دستگير شدن توسط نيروهاي شوراي ملي انتقالي زنده بود. كمي بعد ، در شرايطي كه هنوز مبهم مانده است ، وي براثر جراحات ناشي از اصابت گلوله جانسپرد.

هنوز معلوم نيست كه وي هدف تيراندازي قرار گرفته يا اعدام شده است .

صفيه گفت : من از شجاعت شوهر و پسران رزمنده ام كه با تجاوز 40 كشور و عوامل آنها طي شش ماه گذشته مقابله كرده و شهيد شده اند ، به خود مي بالم .  

 

تعداد بازدید : 1970

ثبت نظر

ارسال