Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 16 دقیقه

فلزات در مدار صعود

فلزات در مدار صعود

باشگاه آلومینیوم: چین در حالی در مقابل بهبود سریع اقتصاد خود مقاومت می‌کند که روز چهارشنبه شاخص دلار در کانال کاهشی قرار گرفت و از این‌رو کامودیتی‌‌‌هایی همچون نفت، مس، آلومینیوم و سایر فلزات اساسی در مسیر صعود نرخ قرار دارند.

شنبه 19 اسفند 1402 ساعت 11:49

به گزارش باشگاه آلومینیوم، در این شرایط در حالی که طلا در بازار جهانی چشم‌‌‌انتظار برگزاری نشست فدرال‌رزرو است، نوسان نرخ محدودی را در رکورد قیمتی تاریخی خود به ثبت رساند.

نبود اقدامات محرک از طرف چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی‌‌‌ها در دنیا، سرمایه‌گذاران و فعالان صنعتی را نگران کرده است. از این‌رو هدف‌‌‌گذاری‌‌‌های جدید اقتصادی در کنگره ملی خلق برای سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که مقامات چین با توجه به نگرانی‌‌‌ در مورد بدهی بیش از حد و ضعف یوآن، تمایلی به بهبود سریع اقتصاد ندارند که این موضوع می‌‌‌تواند آینده قیمتی و شرایط عرضه و تقاضای انواع کامودیتی‌‌‌ها را تحت‌تاثیر جدی قرار دهد.

شاخص برنت پس از کاهشی که طی دو روز گذشته داشت، روز چهارشنبه روند افزایشی را در پیش گرفت و در کانال ۸۲دلار به ازای هر بشکه باقی ماند. این شرایط در حالی رخ داده که کاهش تقاضا در مقابل افت تولید اوپک‌پلاس بیش از حد انتظار بوده است. از طرفی نبود محرک قوی از جانب چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌خام در جهان یکی از عوامل موثر بر کاهش نرخ برنت بوده است. در همین حال، تولیدکنندگان بزرگ نفت همچون عربستان، روسیه، عراق و امارات کاهش تولید داوطلبانه نفت خود را تا سه‌ماهه دوم تمدید کردند.

 همچنین خطرات ژئوپلیتیک جاری در خاورمیانه به حمایت از قیمت نفت ادامه داد. در آستانه حضور جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو در برابر کنگره آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه -جایی که او می‌‌‌تواند سرنخ‌هایی در مورد زمان‌بندی و مقیاس کاهش نرخ بهره در سال‌جاری ارائه دهد- قیمت طلا به‌عنوان یکی دیگر از کامودیتی‌‌‌ها روز چهارشنبه در کانال ۲‌هزار و ۱۲۰دلار در هر اونس نوسان محدودی داشت.

همچنین سرمایه‌گذاران در انتظار گزارش وضعیت مشاغل در ایالات‌متحده آمریکا نشسته‌‌‌اند. روز سه‌‌‌شنبه در حالی که آخرین اطلاعات سفارش کارخانه‌‌‌ها و بخش خدمات آمریکا به نشانه‌‌‌هایی از کند شدن فعالیت اقتصادی در این کشور اشاره کرد، قیمت طلا به بالاترین سطح خود رسید.

معاملات آتی مس نیز به دلیل نبود محرک قابل‌توجه از سوی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی‌‌‌ها به‌ویژه مس، حدود ۳.۸۸دلار در هر پوند مورد معامله قرار گرفت.

در پی اعلام هدف رشد ۵درصدی چین برای سال ۲۰۲۴ در جلسه اخیر پارلمان، برخی سرمایه‌گذاران خوش‌بین به اقدامات محرک، ناامید شدند. بخش تولید چین در ماه فوریه پنجمین ماه متوالی انقباض را پشت سر گذاشت که به درخواست‌‌‌ها برای افزایش محرک‌‌‌ها به‌منظور تثبیت رشد منجر شد. موجودی مس در انبارهای SHFE به ۲۱۴‌هزار و ۴۸۷تن رسیده است که بالاترین سطح در یک‌سال گذشته به حساب می‌‌‌آید و نشان‌دهنده تقاضای ضعیف برای مس است. این در حالی است که موجودی انبارهای ثبت‌شده در LME در سال جاری با ۳۲‌درصد کاهش به ۱۱۴‌هزار و ۷۵تن رسیده است.

بهبود کند تقاضا برای صنایع پایین‌دستی در چین باعث شده است تا فولادسازان از افزایش تولید پس از سال نوی قمری چین خودداری کنند و به‌رغم ورود به فصل اوج‌‌‌گیری ساخت‌وساز، نشانه کمی از رشد تولید وجود دارد.

از این‌رو قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن عیار ۶۳.۵‌درصد برای تحویل در بندر تیانجین به ۱۱۶دلار در هر تن کاهش یافت که کمترین رقم از اواخر اکتبر به حساب می‌‌‌آید. سرمایه‌گذاران پس از کنگره ملی خلق چین، مجددا چشم‌انداز تقاضا را در چین پرمصرف ارزیابی کردند.

فقدان اقدامات محرک قابل‌توجه برای تقویت اقتصاد، سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است.

در حالی که اهداف خاصی برای بخش فلز وجود ندارد، سرمایه‌گذاران در حال تجزیه و تحلیل تعهدات بخش‌‌‌هایی مانند املاک و زیرساخت‌‌‌ها برای اشاره به تقاضای فولاد هستند.

منبع: دنیای معدن

تعداد بازدید : 420

ثبت نظر

ارسال