Fa En جمعه 14 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 57 دقیقه

علیرغم بحران انرژی در ایسلند صنعت آلومینیوم این کشور با کمبود مواجه نگردید

علیرغم بحران انرژی در ایسلند صنعت آلومینیوم این کشور با کمبود مواجه نگردید

باشگاه آلومینیوم: گزارش‌ها حاکی از آنست که در فصل زمستان سال جاری، ایسلند با مشکل جدی کمبود انرژی مواجه شد.

چهارشنبه 31 فروردین 1401 ساعت 22:39

باشگاه آلومینیوم- مردم ایسلند که تا سال‌های قبل، تنها ازطریق ماهیگیری امرار معاش می‌کردند، 50 سال قبل با ورود صنعت آلومینیوم به کشورشان با صنعتی درآمدزا و اشتغال‌زا روبرو شدند.

با توجه به اینکه دور تا دور ایسلند را اقیانوس فرا گرفته، تولید الکتریسیته هیدرو انرژی برای آنها آسان است. حجم بالای باران در این کشور نیز سهم مهمی را در تولید الکتریسیته ایفا می‌کند.

با وجود تولید الکتریسیته بالا، زمستان سال جاری این کشور با افزایش بی‌رویه مصرف انرژی مواجه گردید که حاصل مصرف بالای انرژی از جانب صنایع انرژی‌بر بوده است. مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده‌ی برق در زمستان سال جاری، صنایع زیرمجموعه‌ی غذاهای دریایی، ماهیگیری و سیستم‌های گرمایشی بوده‌اند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این جزیره کوچک، این کشور یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان انرژی در جهان محسوب می‌شود. بر همین ‌اساس، ایسلند 80 درصد از انرژی تولیدی خود را به شرکت‌هایی نظیر ریوتینتو، سنتری آلومینیوم و آلکوا می‌فروشد.

طی زمستان سال جاری با کمبود هیدرو انرژی، ‌این واحدهای ذوب‌ براساس قراردادشان انرژی موردنیاز خود را ازطریق زغال‌سنگ تأمین کردند. صنایع زیرمجموعه‌ی ماهی (از ماهیگیری گرفته تا کنسرو‌سازی) نیز انرژی موردنیاز خود را از نفت دریافت کردند. ازطرفی گرمایش هم ازطریق نفت تأمین شد. البته بخش تأمین انرژی ازطریق نفت با کمبود مواجه بود اما صنایع آلومینیومی که انرژی موردنیاز خود را ازطریق زغال سنگ تأمین می‌کردند،‌ با هیچ کمبودی مواجه نشدند.

به‌گفته‌ی مسئولین محیط زیست ایسلند،  هدف از روی آوردن به هیدرو انرژی، کمک به حفظ محیط زیست و کره زمین بوده است اما متأسفانه با ورود سیستم تولید انرژی زغال‌سنگ در زمستان سال جاری به چرخه تولید انرژی، آلودگی افزایش یافته است.

تعداد بازدید : 647

ثبت نظر

ارسال