Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 13 و 48 دقیقه

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم از دولت سیزدهم خواستار شد

عرضه شمش آلومینیوم در بورس نیازمند نظارت مستمر است

عرضه شمش آلومینیوم در بورس نیازمند نظارت مستمر است

باشگاه آلومینیوم: تولید آلومینیوم در ایران وابستگی کامل به تامین مواد اولیه بالا دستی آن در ایران و وارداتش دارد چرا که طبیعتا تنها ریفاینری داخل که جاجرم است نمی‌تواند به اندازه کافی برای کارخانجات شمش آلومینیوم داخلی پودر آلومینا تولید کند. از این رو تامین مواد اولیه صنایع بالادستی یکی از اولویتهای این صنعت بوده است که در این سالها به دلایل کمبود بوکسیت مورد نیاز، تامین پودر آلومینا بسیار نامتعادل شده و به دنبال آن برخی از کارخانجات داخلی مشکل پیدا کردند.

دوشنبه 26 مهر 1400 ساعت 11:8

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای معدن، در این رابطه "هوشنگ گودرزی" رئیس هیئت مدیره "سندیکای صنایع آلومینیوم" به دنیای معدن گفت: قیمت جهانی آلومینیوم به دلیل اینکه تامین شمش آلومینیوم در چین به خاطر کمبود برق و آلودگی هوا کاهش و همچنین نزدیک شدن به زمستان بسیار سخت شده است به شدت بالا رفته و طبیعتا روی قیمتهای داخلی نیز تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات صنعت "آلومینیوم"تنها داخلی نیست و منشا بیرونی هم دارد افزود: قیمت پودر آلومینا بسیار غیرمنطقی بالا رفته و قیمت مواد اولیه‌ای که در داخل در بورس عرضه می‌شود نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. قیمت آلومینیوم در "ال ام ای" لندن  از 3150 دلار هم گذشته و در چند ماه اخیر دامنه تغییرات قیمتی از 2700 تا 3350 هم داشته است.

گودرزی ادامه داد: در داخل نیز به رغم ثابت نگه داشتن نرخ نیمایی شاهد تغییرات قیمت شمش بودیم از سوی دیگر کیفیت تولید شمش برخی از اسپانسرهای ما در داخل از نظر خلوص داخلی کاهش یافته و عرضه خالص شمش آلومینیوم کم شده با این حال ما هنوز نگران عرضه نیستیم چون تولیدکنندگان داخلی در تلاش برای تامین بازار داخل هستند و ظرفیت تولید داخل نیز به اندازه کافی است.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه تصریح کرد: با این حال بازار آلومینیوم در شرایط فعلی نیاز به عرضه و نظارت مستمر از سوی دولت دارد چرا که افزایش قیمت جهانی انگیزه خوبی برای صادرات شمش شده و این نگرانی برای صاحبان صنایع می‌رود که صادرات بی‌رویه شمش و کمبود عرضه در بورس، موجب کمبود مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی نشود.

گودرزی به دنیای معدن گفت: اگرچه صادرات به شرط تامین بازار داخل بوده، ولی وقتی نظارت کافی نباشد این شرط درست اجرا نمی‌شود. وزارت صمت نباید منتظر آشفتگی بازار شود و بعد ورود کند همین مقدار که به اندازه کافی عرضه در بورس صورت نمی‌گیرد باید پیگیر باشد و اگر لازم است به کارخانجات شمش اخطار بدهد که عرضه در بورس را ادامه دهند.

"مدیرعامل آلومینیوم پارس" در ادامه به وضعیت تولید شمش آلومینیوم داخل اشاره و تاکید کرد: ظرفیت تولید شمش آلومینیوم اعم از شمش خالص، بیلت و آلومینیوم در سال 180 هزار تن است و امیدواریم سالکو هم خالص 200 هزار تن آلومینیوم را تولید کند. از طرفی المهدی با مشکل خلوص و تامین آند روبرو است و به شدت تولیدش افت کرده و قابل ارائه به بازار نیست آنها هم باید 180 هزار تن را تولید کنند. درحقیقت برای بازار داخل به اندازه کافی ظرفیت آزاد هم داریم اما وقتی قیمت جهانی جذابیت بیشتری پیدا می‌کند طبیعتا تولیدکنندگان به صادرات روی می‌آورند ضمن اینکه در نظر بگیریم در وضعیت فعلی در کشور به ارز بیشتر نیاز داریم.

وی ادامه داد: با این حال معتقدم با توجه به اینکه انتقال پول هم هزینه‌بر و مشکل است به جای صادرات شمش به دنبال صادرات محصول باشیم ضمن اینکه برخی از اسپانسرها در مقابل صادراتشان پول نمی‌گیرند و مواد اولیه مثل پودر آلومینا، پترولیوم کک و آند خریداری می‌کنند.

وی در مورد وضعیت بازار آلومینیوم در 6 ماهه دوم پیش‌بینی کرد: امیدوارم اتفاق خاصی نیفتد ولی شواهد نشان می‌دهد قیمت جهانی و بالتبع قیمت داخلی بالاتر می‌رود. در این صورت ممکن است بازار کند و شاید متوقف شود و پیش‌بینی می‌شود این رکود همراه تورم باشد؛ چنانکه در یکی دو ماهه اخیر یکی از علل کند شدن و رکود در بازار، بالا بودن قیمتها و ناتوانی در خرید مواد اولیه بوده است. وقتی قیمت شمش دو برابر شود نقدینگی تولیدکننده برای نصف مواد اولیه کفایت می‌کند.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم در پایان با بیان اینکه در دولت سیزدهم با آقای کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت دیدار و جلسه داشتیم گفت: ایشان هم موافق نظارت بیشتر بر عرضه‌ها بودند. به زودی جلسه‌ای هم با دکتر فاطمی امین خواهیم داشت و انتظارمان را در خصوص وضعیت فعلی مطرح خواهیم کرد و از ایشان هم خواهیم خواست نظارت بر قیمتها به طور مستمر ادامه پیدا کند تا عرضه‌ها بی‌رویه متوقف نشود. همچنین درخصوص بالا رفتن بی‌رویه قیمت گاز و برق در سال جاری درخواست بازنگری خواهیم کرد چراکه امسال برخلاف قانون قیمت گاز هر واحدی که کوره داشته شش برابر افزایش یافته و برق نیز 3.75 برابر شده است. در حقیقت افزایش نرخ انرژی که قرار بوده از سال 88 به صورت تدریجی انجام بشود به یکباره افزایش پیدا کرده است.

تعداد بازدید : 1172

ثبت نظر

ارسال