Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 34 دقیقه

عرصه رقابت بر سر ذخیره‌سازی آلومینیوم بورس فلزات لندن

عرصه رقابت بر سر ذخیره‌سازی آلومینیوم بورس فلزات لندن

باشگاه آلومینیوم: بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی به عنوان محل جدید برای ذخیره آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن (LME) مطرح شده است.

سه شنبه 14 شهریور 1402 ساعت 13:4

به گزارش باشگاه آلومینیوم و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، در حال حاضر حدود ۲۵۶ هزار و ۶۵۰ تن آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی وجود دارد که در حدود ۴۹ درصد از کل ذخایر آلومینیوم موجود در شبکه انبارهای جهانی این بورس را شامل می‌شود.

در انبار بندر گوانگیانگ در ابتدای سال ۲۰۲۳، فقط ۲۴ هزار و ۲۵ تن آلومینیوم وجود داشت اما از زمان مطرح شدن اعمال محدودیت‌های غیررسمی بر فلزات با مبدا تولید روسیه، موجودی انبارهای بندر گوانگیانگ نسبت به انبارهای بندر «Klang» مالزی، به عنوان انبار پیش فرض قبلی بورس فلزات لندن برای ذخایر آلومینیوم افزایش یافته است.

در عین حال در انبارهای بندر گوانگیانگ هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد از حجم ذخایر قابل رصد این فلز سیستم بورس فلزات لندن وجود دارد. از این مسئله چنین برداشت خواهد شد که برای متقاضیان فلز آلومینیوم، نام انبارهای بورس فلزات لندن در این بندر به عنوان آخرین راه چاره مطرح می‌شود.

این‌گونه که از بررسی‌ها پیداست، انتظار می‌رود حدود ۵۴ هزار تن دیگر آلومینیوم در هفته‌های آتی به انبارهای این بورس در بندر گوانگیانگ تحویل داده شود که نشان از روند افزایشی حجم انبارهای آلومینیوم این بندر دارد.

کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم، موجب افزایش اختلاف قیمت‌ها و پدید آمدن وضعیت کانتنگو شده و به همین دلیل تمایل برای تامین مالی ذخایر انبارها افزایش یافته است. این موضوع منجر به افزایش رقابت در مسئله تامین مالی در انبارهای ذخایر بورس فلزات لندن در بندر گوانگیانگ شده است.

حجم ذخایر انبارهای آلومینیوم LME در بندر گوانیانگ کره‌جنوبی و بندر «Klang» مالزی

معطوف شدن توجه‌ها به سوی بندر گوانیانگ کره‌جنوبی

در مجموع برای ۱۹۸ هزار و ۱۲۵ تن آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در بندر گوانیانگ در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ حواله خرید صادر شده است که اغلب آن‌ها ظرف مدت چهار روز به انبارهای این بورس تحویل داده می‌شود. بیشتر حجم ورودی این فلزات متعلق به شرکت «Glencore» است که قراردادی با شرکت آلومینیومی «Rusal» روسیه دارد.

اگرچه به طور رسمی هنوز تحریمی علیه آلومینیوم با مبدا تولید روسیه اعمال نشده است اما تقاضا برای فلزات تولیدشده توسط شرکت «Rusal» به دلیل اعمال تعرفه‌های گمرکی از سوی ایالات متحده آمریکا و عدم تمایل مصرف‌کنندگان در کشورهای غربی برای خرید آن‌ها بسیار کاهش یافته است.

بر همین اساس، برای تمام آلومینیوم‌های وارد شده در انبارهای تحت مدیریت شرکت «ISTIM» حواله خرید صادر شد. گفتنی است حدود ۲۰۰ هزار و ۴۲۵ تن فلز آلومینیوم بورس فلزات لندن تا پایان ماه مارس ۲۰۲۳، در انبارهای ذخایر شرکت «ISTIM» قرار داشت.

شرکت «ISTIM» در سال ۲۰۲۲، تعداد ۲۴ انبار بورس فلزات در بندر گوانیانگ را در اختیار داشت و هم‌اکنون ۳۱ انبار از ۶۳ انبار این بورس در بندر گوانیانگ کره‌جنوبی را مدیریت می‌کند. ظرفیت ذخیره‌سازی انبارهای بورس فلزات لندن در بندر گوانگیانگ از پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۲، به میزان ۳۵ هزار مترمربع افزایش یافته است و در حال حاضر با ۲۴۹ هزار مترمربع، چهارمین انبار ذخیره‌سازی بزرگ مبادلاتی پس از انبارهای بندر روتردام، بوسان و بندر «Klang» محسوب می‌شود.

ظرفیت ذخیره‌سازی در انبارهای بورس فلزات لندن در بندر «Klang»، حدود ۴۰۷ هزار مترمربع بود که نشان‌دهنده برتری این انبارها قبل از انبارهای بندر گوانیانگ در ذخیره‌سازی آلومینیوم است. گفتنی است حجم ذخایر موجود در بندر «Klang» مالزی در ابتدای سال ۲۰۲۲، حدود ۶۶۸ هزار تن آلومینیوم بود.

در حال حاضر حجم ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن در بندر «Klang»، به حدود ۲۲۱ هزار و ۶۰۰ تن کاهش یافته است و تقریبا برای حدود ۴۳ هزار و ۲۲۵ تن ذخایر قابل رصد آن، حواله خرید صادر شده است.

حجم ورودی محموله آلومینیوم به انبارهای ذخایر LME در بندر گوانیانگ کره‌جنوبی

افزایش حجم فلز آلومینیوم تولید روسیه در انبار ذخایر LME

رقابت برای ذخیره آلومینیوم بورس فلزات لندن در زمان کاهش حجم تقاضا برای آن در بازار، موضوع جدیدی نیست. بندر «Klang» مالزی میدان رقابت قبلی برای ذخیره آلومینیوم بورس فلزات لندن محسوب می‌شد. این میدان رقابت در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸، ابتدا بندر دیترویت و سپس بندر «Vlissingen» هلند بود.

در حال حاضر رقابت بر سر ذخیره آلومینیوم بورس فلزات لندن در انبارها، با مسئله اعمال محدودیت‌های غیررسمی برای فلزات با مبدا تولید روسیه همراه شده است.

لازم به ذکر است که ۵۳ درصد و ۴۵ درصد از حجم کل ذخایر انبار آلومینیوم بورس فلزات لندن در پایان ماه مارس ۲۰۲۳، به ترتیب به فلزات تولیدشده در کشورهای روسیه و هند تعلق دارد.

حجم ذخایر آلومینیوم بندر «Klang» در روز ۱۰ می و اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۳، به حدود ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ تن رسید و حواله خرید حدود ۶۸ هزار و ۲۸۰ تن دیگر در پایان ماه می و هفته اول ماه ژوئن ۲۰۲۳ باطل شد.

در همین رابطه، نسبت حجم ذخایر آلومینیوم بندر «Klang» تولیدشده در هند در انتهای ماه ژوئن ۲۰۲۳، به حدود ۱۸ درصد کاهش یافت و در مقابل نسبت فلزات با مبدا تولید روسیه، به حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد.

آنچه که از مسئله کاهش حجم ذخایر آلومینیوم بندر «Klang» برداشت می‌شود، این است که برخی خریداران این حجم را برای یک سری متقاضان این فلز تهیه کرده‌اند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد حجم اکثر آلومینیوم موجود در انبارهای بورس فلزات با مبدا تولید روسیه که حواله خرید برای آن‌ها هنوز صادر نشده است، در انبارهای این بورس در بندر گوانگیانگ نگهداری می‌شود.

تبدیل بندر گوانگیانگ به عرصه رقابت بر سر ذخیره آلومینیوم در انبارهای LME

نکته جالب‌ توجه در رابطه با مسئله ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن این است که با وجود ابطال گسترده حواله‌های خرید در ماه می و اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۳، هیچ صف بارگیری در بندر «Klang» در پایان ماه جولای تشکیل نشد. به نظر می‌رسد هر کسی که حجم عظیمی از این فلز آلومینیوم را خریداری کرده است، عجله‌ای برای انتقال محموله‌های خریداری شده ندارد.

در پایان ماه نوامبر ۲۰۲۳، حجم زیادی از کشتی‌‌های باربری در بندر «Klang» که تحت مدیریت شرکت «ISTIM»‌ بود وجود خواهد داشت که نشان‌دهنده نقش اصلی این بندر در رقابت بر سر ذخیره آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن دارد.

اکنون بندر گوانگیانگ تبدیل به عرصه این رقابت شده است. در عین حال، زمان انتظار برای جابه‌جایی فلز آلومینیوم از انبارهای بورس فلزات لندن تحت مدیریت شرکت «ISTIM» در بندر گوانگیانگ در پایان ماه‌های ژوئن و جولای ۲۰۲۳، به ترتیب به ۱۷ و ۱۶ روز رسید.

این زمان انتظار برای تمامی حجم ذخایر آلومینیوم که در روز ۱۷ آگوست ۲۰۲۳ حواله خرید آن‌ها به منظور انتقال به یک انبار ذخیره‌سازی ارزان‌تر باطل شده، ممکن است طولانی‌تر شود.

انبارداری، یکی از بزرگ‌ترین متغیرهای موثر در تامین مالی تجارت ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که این تجارت اغلب با اقدامات مبتنی بر اقتصاد دورانی در انبارهای بورس کالا و خارج از آن همراه است.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش رقابت بین شرکت‌های مختلف در زمینه ذخیره انبار آلومینیوم، بندر گوانگیانگ به عرصه رقابت کنونی در این راستا تبدیل شده باشد؛ اگرچه اولین محموله‌های ورودی‌ آلومینیوم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، به انبارهای تحت مدیریت شرکت «ISTIM» در بندر گوانگیانگ انتقال یافت اما سایر شرکت‌ها نیز درصدد افزایش فعالیت خود در این زمینه و ورود به عرصه رقابت هستند.

گفتنی است حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن آلومینیوم در ماه جولای به انبارهای تحت مدیریت شرکت «ISTIM» انتقال یافت و حدود ۱۶ هزار و ۶۵۰ تن آلومینیوم دیگر به انبارهای تحت مدیریت شرکت‌های  «C. Steinweg»، «Pac Global Services»، «Henry Bath» و «Access World» تحویل داده شد.

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که رقابت بر سر تبدیل بندر گوانگیانگ به عرصه رقابت بر سر ذخیره آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن تازه آغاز شده است.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 825

ثبت نظر

ارسال