Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 33 دقیقه

ظرفیت عظیم تولید آلومینیوم اولیه‌ی چین، ممکن است خود را نابود کند

ظرفیت عظیم تولید آلومینیوم اولیه‌ی چین، ممکن است خود را نابود کند

باشگاه آلومینیوم: براساس گزارش موسسه بین المللی آلومینیوم بخش عظیم احیا آلومینیوم چین، به طور متوسط با ظرفیت 105 هزار تن در روز در ماه سپتامبر آلومینیوم تولید کرد که این تولید نسبت به مدت مشابه سال 2019 رشد 3.3 درصدی داشته است.

شنبه 17 آبان 1399 ساعت 16:28

به گزارش باشگاه آلومینیوم، این موسسه گفت: رکوردهای بیشتری در ماه های آتی شکسته خواهند شد. کارخانه های ذوب چین از حاشیه سود بالا آن هم زمانی که تقاضا جهش داشته و محرک های دولت به سمت توسعه زیرساخت ها و ساخت و سازها سرازیر می شود، بهره می‌برد.

تاریخچه بازار آلومینیوم در دهه گذشته چنین است: ظرفیت مازاد چین، دوره های تولید مازاد و صادرات با حجم بالا که از افزایش قیمت های سایر نقاط جهان ممانعت کرده است.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس در یادداشت تحقیقاتی در 27 اکتبر اعلام کردند: "از نظر ما تردیدی وجود ندارد که عصر عرضه مازاد ساختاری در بازار آلومینیوم چین که ناشی از ظرفیت مازاد در بخش ذوب است را پشت سر گذاشته ایم."

بانک سیتی معتقد است عصر قدیمی آلومینیوم که با گسترش ظرفیت ذوب از سوی چینی ها، مازاد چند ساله و موجودی بالا همراه بود در حال پایان است. این بانک اظهار داشت که معتقد است دوره جدیدی برای آلومینیوم در حال آغاز است که بر اساس آن شاهد کاهش ظرفیت های مازاد و نظم در افزایش عرضه خواهیم بود.

پکن از سال 2016 نسبت به اصلاحات ساختاری در بخش ذوب آلومینیوم پرداخته است. ظرفیت ملی در رقم 45 میلیون تن در سال محدود شده و مقامات از ساخت کارخانه های جدید ذوب منع شده اند و فقط به واحدهای جدیدی که بجای واحدهای بسته شده و قدیمی جایگزین می شوند، اجازه ساخت داده می شود.

دو بانک بر این موضوع توافق دارند تا ماه گذشته تولید واقعی با نرخ سالانه بیش از 38 میلیون تن در حال اجرا بوده است و ظرفیت ملی تا سال 2022 شاهد مازاد عرضه خواهد بود.

این امر فضای ویژه ای برای برخی پروژه ها ایجاد می کند و هنوز هم حذف ظرفیت های غیر مجاز در مراحل اولیه برنامه اصلاح این بخش باقی مانده است. اما پس از گذشت بیش از 12 ماه هر دو بانک سیتی و گلدمن به دنبال اقدام جدی دولت برای توقف تولید کوره های عظیم ذوب آلومینیوم هستند.

نتیجه چه خواهد بود؟

این امکان وجود دارد که دولت نظر خود را تغییر دهد و ظرفیت را کاهش داد و بخش آلومینیوم این کشور به لحاظ انرژی به زغال وابسته است. ولی اینجا یک مانع جدی وجود دارد؛ «پرزیدنت شی جین پینگ» به تعهدات خود به کربن خنثی تا سال 2060 پایبند است.

به گفته Eoin Dinsmore ؛مدیر تحقیقات آلومینیوم در موسسه CRU، که هفته گذشته در یک سخنرانی در سمینار مجازی در بورس فلزات لندن LME سخن‌ می گفت: ظرفیت ذوب Yunnan در طول سه سال اخیر از 1.5 میلیون تن به 4.1 میلیون تن در سال رسیده است اما انرژی این استان رو به اتمام است و گزینه بهتری برای انرژی پاک وجود ندارد.

آنچه مشخص است، زغال سنگ به عنوان منبع غالب انرژی در جای جای چین باقی خواهد ماند که این خود بخش ذوب را با عدم اطمینان قابل توجهی روبرو می‌کند زیرا پکن در مقابل دو موضوع یکی تعهد به قدرت های صنعتی و دیگری وعده های آتی در مورد کربن زدایی قرار دارد.

در حالی که تولیدکنندگان آلومینیوم در چین به سمت ظرفیت سازی پیش می روند، انتظار می رود تقاضای این کشور همچنان تقویت شود زیرا این فلز از افزایش مصرف در ساخت و ساز و زیرساخت های سبز و نیز بهبود تولید خودرو سود می برد.

ظرفیت آلومینیوم چین در حوزه تولیدات نیمه نهایی حتی در شرایط محدود بودن فلز اولیه همچنان به رشد خود ادامه می دهد. سرمایه گذاری در صنایع پایین دست با مزیت اضافه همراه است و در صورت لزوم محصول با ارزش افزوده صادر می شود. این امر به معنای صادرات بیشتر محصولات نیمه نهایی چین است که تقاضای فلز اولیه را در سایر نقاط جهان تغییر داده و لیست طولانی تری از شکایات و تحریم های آنتی دامپینگی را ایجاد خواهد کرد.

برخی فعالان بازار معتقدند که چین به نقطه ای نزدیک می شود که قادر به تولید فلز اولیه به اندازه کافی نباشد. واردات آلومینیوم اولیه در چین در سال جاری افزایش داشته است و این کشور برای اولین بار از زمان بحران مالی 2008-2009 در جولای و آگوست امسال به واردکننده خالص آلومینیوم در اشکال مختلف تبدیل گردید.

چین در ماه سپتامبر مجددا یک صادرکننده خالص آلومینیوم بود. تحلیلگر گلدمن ساکس اعلام کرده در سال جاری به میزان قابل توجهی صادرات آلومینیوم از روسیه، خاورمیانه و هند به اروپا صورت گرفته و همچنین افزایش قابل توجهی در صادرات از این کشورها به آسیا اتفاق افتاده بود.

انبارهای بورس فلزات لندن در بنادر Klang و Johor مالزی در حال حاضر 936 هزار تن موجودی آلومینیوم دارد که 64 درصد از کل موجودی انبارهای بورس فلزات لندن را شامل می شود. انبارهای آسیایی همچنین در آگوست 1.1 میلیون تن از موجودی MEL را در اختیار داشتند که 80 درصد از کل انبارهای این فلز را شامل می شدند.

تعداد بازدید : 1468

ثبت نظر

ارسال