Fa En جمعه 14 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 51 دقیقه

ضرب‌الاجل استانداری خراسان شمالی به ۲ واحد صنعتی برای پرداخت بدهی گاز

ضرب‌الاجل استانداری خراسان شمالی به ۲ واحد صنعتی برای پرداخت بدهی گاز

باشگاه آلومینیوم: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: آلومینای جاجرم و لوله گستر اسفراین تا یکماه آینده باید بدهی ۵۸ میلیارد تومانی خود را به شرکت گاز استان پرداخت کنند.

شنبه 27 آذر 1400 ساعت 12:27

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایرنا، محمود قنبری در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون، شرکت آلومینای جاجرم ۴۷ میلیارد تومان و لوله گستر اسفراین ۱۱ میلیارد تومان به شرکت گاز استان بدهکار هستند.

وی تصریح کرد: بیشترین مطالبه شرکت گاز مربوط به آلومینای جاجرم است و این صنعت روزانه ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می کند که سوخت بخش تولید فلز آلومینیوم از طریق برق و سوخت بخش تولید پودر آلومینیوم با گاز تامین می شود.

معاون استاندار خراسان شمالی گفت: در تازه‌ترین نشست کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور مقرر شد تا تعرفه صنایع غیرفلزی کاهش یابد بنابراین تعرفه گاز آلومینای جاجرم نیز بر اساس این قانون از ۳۰ به ۱۰ درصد کاهش می یابد و دلیلی بر بدهکاری این صنعت به شرکت گاز وجود ندارد.

پنج صنعت مادر سطح ملی از بیش از یک دهه گذشته تاکنون در جغرافیایی خراسان شمالی در شمالشرق کشور فعالیت دارند و با وجود بهره گیری از خدمات استانی تمام مبادلات و گردش مالی این واحدها در خارج از استان و پایتخت انجام می شود.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد و تاکنون به ۳۱۰ واحد صنعتی و ۱۵ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده است که این استان در این حوزه رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرده است.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی خراسان (بجنورد)، آلومینای ایران (جاجرم)، ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که در خراسان شمالی گاز طبیعی مصرف می کنند.

در حال حاضر نیروگاه شیروان روزانه با پنج میلیون و ۸۸۰ هزار متر مکعب، واحدهای صنعتی مادر استان با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب و مصارف خانگی و تجاری با یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب بیشترین مصرف گاز استان را دارند.

مصرف خانگی گاز خراسان شمالی در زمستان به ۵.۵ میلیون متر مکعب می رسد و سقف مصرف استان در این زمینه ۶ میلیون متر مکعب است پیش بینی می شود زمستان امسال با کمبود گاز مواجه باشیم و صنایع از اکنون به فکر چاره ای برای تامین سوخت باشند.

هم اینک در خراسان شمالی ۳۳۸ هزار و ۳۶۴ مشترگ گاز طبیعی در استان وجود دارد، ضریب نفوذ گاز شهری و روستایی در این استان به ترتیب ۱۰۰ و ۹۹.۲ درصد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

تعداد بازدید : 592

ثبت نظر

ارسال