Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 1 و 4 دقیقه

صنعت قطعه‌سازی ایران مسیر پیشرفت را طی می‌کند

صنعت قطعه‌سازی ایران مسیر پیشرفت را طی می‌کند

باشگاه آلومینیوم: مدیر تأمین و فروش شرکت سهند هیدرولیک گفت: صنعت قطعه‌سازی کشور درحال توسعه است و سبد محصولات این صنعت روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

سه شنبه 25 آبان 1400 ساعت 12:56

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، امین محرابی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین اظهار داشت: فعالیت شرکت سهند هیدرولیک در زمینه تولید قطعات هیدرولیکی است. این شرکت از سال 1374 تاکنون، به تولید قطعات موتوری و گیربکسی پرداخته است و درحال‌حاضر تأمین‌کننده قطعات انگشتی، واتر پمپ‌ها، دریچه گاز در OEM و... هستیم. در کنار تأمین این محصولات، تأمین‌کننده قطعاتی مانند قطعات گیربکسی و موتوری که توسط تولیدکننده خودرو تولید نشده باشند نیز هستیم.

وی ادامه داد: نزدیک به 70 درصد قطعاتی که در این شرکت تولید می‌شوند، از آلومینیوم ساخته شده‌اند و برای تأمین آلومینیوم موردنیاز، تاکنون از منابع داخلی اقدام به تأمین نیاز خود کرده‌ایم. بعضی از مواد اولیه توسط خود شرکت خودروساز تأمین می‌شود و آلومینیوم موردنیاز را از شرکت‌هایی مانند فن‌آوری ذوب گلپایگان تأمین می‌کنیم.

قیمت‌ بالای آلومینیوم، متاثر از نرخ دلار است

وی درخصوص چالش‌های مسیر تأمین مواد اولیه، اذعان کرد: در این‌باره باید به این نکته اشاره داشت که افزایش قیمت آلومینیوم هم در تأمین و هم در فروش محصولات به‌طور مستقیم تأثیر منفی دارد. البته در تولید قطعات OEM، مشکلی نداریم؛ چراکه خود شرکت‌های خودروسازی مواد اولیه موردنیاز ساخت قطعه را تأمین می‌‌کنند اما برای ساخت قطعاتی که توسط تولیدکننده خودرو تولید نشده باشند، این چالش را داریم چون باید آلومینیوم را از منابع دیگری تأمین کنیم که با توجه به افزایش قیمت‌ها، نمی‌توانیم در فروش محصولات روی افزایش قیمت مانور بدهیم. تا به حال نتوانستیم سیاست خاصی را برای رویارویی با این چالش اتخاذ کنیم زیرا به‌دلیل عدم واردات آلومینیوم اولیه، باید این فلز را از تولیدکننده‌های داخلی تأمین کنیم و هر قیمتی که برای آن درنظر می‌گیرند را بپذیریم.

وی در تکمیل صحبت خود بیان کرد: افزایش قیمت آلومینیوم متأثر از رشد قیمت جهانی آن و نرخ دلار است اما پرمیومی نیز روی آن اعمال می‌شود که موجب بیشترشدن قیمت داخلی آلومینیوم از قیمت جهانی آن می‌شود. اسملترها به‌دلیل فعالیت تجاری که در زمینه صادرات شمش و واردات آلومینا دارند نیز مجبور هستند تابع نرخ دلار باشند تا دچار ضرر نشوند.

خنثی‌سازی جهش قیمتی آلومینیوم

محرابی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت جهانی آلومینیوم چه تأثیری بر روند تولید قطعات آلومینیومی در این شرکت گذاشته است، اظهار کرد: برای مقابله با تأثیرپذیری تولید از این نوسان قیمت، تلاش کردیم حاشیه سود فروش خود را کاهش بدهیم و با همان قیمتی که قبلاً نیز محصولات را به‌فروش می‌رساندیم، محصولات خود را عرضه کنیم تا نیاز مصرف‌کننده تأمین شود.

افزایش میزان تولید در سال 1400

مدیر تأمین و فروش شرکت سهند هیدرولیک تصریح کرد: ظرفیت تولید شرکت سهند هیدرولیک از لحاظ تعداد قطعات تولیدی، سالانه بین 30 تا 40 میلیون قطعه است و در سال 1400 نیز میزان تولید قطعات افزایش یافت زیرا برخی قطعات که توانایی تولید آن در شرکت‌های داخلی وجود نداشت را توانستیم داخلی‌سازی و با تیراژ بالا تولید کنیم. وی اضافه کرد: عمده مشتریان ما چه در زمینه قطعات تولیدی و چه در زمینه قطعات «After market»، خودروسازها هستند.

محرابی با اشاره به بحث صادرات و میزان فعالیت این شرکت در بازارهای جهانی، اظهار کرد: تاکنون به‌صورت مستقیم هیچ محصولی را صادر نکرده‌ایم و صرفاً تاجرانی از کشورهای دیگر برای خرید محصولات ما به این شرکت مراجعه کرده‌اند و پس از خرید محصولات، در کشور خود ازطریق بنگاه‌های فروش محصولات، برند ما را در بازار جهانی عرضه و به‌فروش رسانده‌اند.

وی تأکید کرد: طی دو سال اخیر، میزان فروش محصولات سهند هیدرولیک در بازار داخلی به شکل چشم‌گیری تغییر نداشته است و می‌توان در این‌باره به تأثیرگذاری شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد که در دوران محدودیت‌ها و تعطیلی‌های پی‌درپی که سبب توقف فعالیت کارخانه‌ها نیز شد، میزان مصرف قطعات خودرو به لحاظ تیراژ کاهش پیدا کرد اما مشتریان خود را از دست ندادیم و حتی در سال 1400، نسبت به مدت مشابه سال قبل، شرایط مطلوب‌تری در تولید و فروش محصولات داشتیم.

وی در پایان به جایگاه صنعت تولید قطعات خودروسازی کشور در دنیا اشاره کرد و گفت: این صنعت درحال‌حاضر روند رو به رشدی را در داخل کشور طی می‌کند و به جایگاهی که کشورهای پیشرو منطقه دنبال می‌کنند، به‌زودی خواهد رسید. برخلاف تصور برخی تولیدکنندگان مبنی بر اینکه تحریم‌ها سبب افت و به نوعی توقف رشد صنایع در کشور شده است، باید گفت که این امر، باعث شد تا به توان داخلی اتکا کنیم و به این باور برسیم که در شرایط سخت بهتر از هر زمانی می‌توان رشد و پیشرفت را در تولید و صنعت کشور شاهد بود.

تعداد بازدید : 486

ثبت نظر

ارسال