Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 3 دقیقه

صنعت آلومینیوم اروپا و تداوم معضل انرژی

صنعت آلومينيوم اروپا و تداوم معضل انرژي

باشگاه آلومینیوم: صنعت ذوب فلز آلومینیوم به‌عنوان یکی از صنایع انرژی‌بر شناخته می‌شود. هزینه تأمین انرژی ذوب اولیه در مناطق مختلف جهان بین 50-30 درصد هزینه تولید آلومینیوم است. در مناطقی که فزونی انرژی و ارزانی هزینه انرژی موجب سهولت در تولید است، هزینه انرژی 30 درصد از هزینه کل تولید را شامل می‌شود.

دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 ساعت 10:48

به گزارش باشگاه آلومینیوم، در اروپا گاهاً این هزینه تا 50 درصد کل هزینه‌ی تولید را نیز دربر می‌گیرد. کمبود انرژی در اروپا و لذا گران‌بودن این منبع، ‌موجب شده که صنایع انرژی‌بر نظیر آلومینیوم با معضل روبرو شوند.

از سوی دیگر وقوع جنگ اوکراین و روسیه که منتهی به قطع ارتباط گازی میان روسیه و اروپا شد، صنعت آلومینیوم را در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه با بحران روبرو کرد. پس از گذشت یک ‌سال از شرایط بحرانی اوکراین، کشورهای اروپایی هنوز با مسأله انرژی مواجه هستند. طی سال گذشته به‌طور غیررسمی 20 درصد از ظرفیت ذوب آلومینیوم اولیه در اروپا کاسته شده و پیش‌بینی می‌شود که تا اواسط سال 2023 این رقم همچنان افزایش داشته باشد.

به‌گفته‌ی دبیرکل انستیتوی بین‌المللی آلومینیوم، راهکار مؤثر مواجهه با این معضل، تولید ثانویه یا بازیافت فلز آلومینیوم خواهد بود. از ابتدای سال 2023 کشورهایی چون آلمان، طرح جایگزین‌سازی تولید ثانویه به‌جای تولید اولیه را مطرح کرده‌اند. به‌گفته‌ی دست‌اندرکاران صنعت آلومینیوم اروپا، اجرای طرح جایگزین‌سازی به حداقل دو سال زمان نیاز دارد. طی این دو سال زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح بازیافت صورت خواهد گرفت. مهم‌ترین زیرساخت طرح جمع‌آوری ضایعات آلومینیوم خواهد بود که به‌صورت گسترده در سراسر اروپا از نیمه دوم سال جاری به اجرا در خواهد آمد.

تعداد بازدید : 2006

ثبت نظر

ارسال