Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 17 دقیقه

رئیس هئیت مدیره سندیکای آلومینیوم؛

صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه هیچ وقت متوقف نشده است

صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه هیچ وقت متوقف نشده است

باشگاه آلومینیوم: هوشنگ گودرزی، رئیس هئیت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: به رغم آنکه صنایع مختلف مشکلات و نیازهای متفاوتی دارند؛ بخشنامه‌های خلق الساعه بدون انجام امور کارشناسی و به صورت عمومی تدوین می‌شوند.

چهارشنبه 4 مرداد 1402 ساعت 11:25

به گزارش باشگاه آلومینیوم، هوشنگ گودرزی، رئیس هئیت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار داشت: موضوع صدور بخشنامه‌های خلق الساعه موضوع امروز نیست و در تمامی دولت‌های پیشین نیز موضوع گلایه‌مندی تولید کنندگان و فعالان این عرصه بوده است. حتی در دوره دولت سیزدهم، خود آقای رئیس جمهور نیز نسبت به این موضوع گلایه‌مند بود. تقریبا می‌توان گفت صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه هیچ وقت متوقف نشده است.

وی افزود: به رغم آنکه صنایع مختلف مشکلات و نیازهای متفاوت دارند؛ بخشنامه‌های مورد بحث در حوزه معدن و صنایع معدنی، بدون انجام امور کارشناسی و به صورت عمومی تدوین می‌شوند. مبتنی بر یکی از این بخشنامه‌های خلق‌الساعه، اعلام شد که که تولیدکنندگانی که فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند، حق خرید مواد اولیه ندارند؛ متاسفانه چنین ابلاغیه‌هایی سبب تعطیلی صنایع می‌شود. بهتر است در چنین شرایطی اطلاع رسانی از طریق بورس به تمامی خریداران انجام شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران تصریح کرد: عدم هماهنگی میان ارگان‌های دولتی نیز به مسئله دیگر فعالان این عرصه بدل شده است؛ برای مثال وزارت اقتصاد و دارایی طی ارائه طرحی تولیدکنندگان را موظف می‌کند در سامانه مودیان مالیاتی که به سامانه جامع تجارت وصل است اطلاعات خود را وارد کنند. بنابراین زمانی که اطلاعات خود را در این سامانه وارد می‌کنیم، قاعدتاً باید این محتوا در سامانه جامع نیز بارگذاری شود؛ این در حالی است که در زمان اجرایی سازی این طرح مشخص شد هماهنگی لازم میان این دو بخش برقرار نشده و اطلاعات در سامانه جامع وجود ندارد.

هوشنگ گودرزی تکمیل کرد: بخشنامه مورد بحث دیگر مربوط به قیمت گذاری می‌شود. بر این اساس وزارت صنایع تولیدکنندگان بالادستی را موظف به رعایت کف عرضه در بورس می‌کند؛ در این صورت تولیدکنندگان می‌توانند قیمت خود را معادل میانگین قیمت دفعه قبل در بورس اعلام کنند که چنین امری تداوم قیمت صعودی را رقم خواهد است. این در شرایطی است که این نوع قیمت گذاری هیچ ارتباطی با نرخ‌های بازارهای جهانی، LME و... ندارد و در نتیجه عدم رقابت پذیری صنایع در حوزه صادرات را سبب خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: اگر کشوری مانند امارات و عمان و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس که به اندازه یک جزیره ایران هم نیستند می‌توانند بدون زمین، مواد اولیه و نیروی کار، ۲ هزار و ۷۰۰ تن در سال تولید کنند، پس عدم تولید و یا چالش در این زمینه در کشور به رغم وجود پتانسیل رشد نشان از سیاست گذاری‌های اشتباه گذشته دارد.

منبع: ایراسین

تعداد بازدید : 1776

ثبت نظر

ارسال