Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 6 دقیقه

شمش گران داخلی، قدرت رقابت را از ما گرفته است

شمش گران داخلی، قدرت رقابت را از ما گرفته است

باشگاه آلومینیوم: یکی از مشکلات شرکت‌های پایین‌دست آلومینیوم، تهیه شمش داخلی بالاتر از قیمت‌های جهانی است. شرکت‌هایی که در راستای صادرات غیرنفتی و ارزش افزوده می‌توانند گام‌های بلندی بردارند.

دوشنبه 6 آذر 1402 ساعت 9:42

به گزارش باشگاه آلومینیوم، محسن انوشه‌پور قائم‌مقام مدیرعامل و مدیر بازرگانی شرکت آلومتک در گفتگو با می‌متالز درباره نمایشگاه آلواکسپو ۲۰۲۳ ترکیه و حضور در این نمایشگاه عنوان کرد: این نمایشگاه، نمایشگاه خوبی برای ما بود. مراجعه‌کنندگان بسیار خوبی داشتیم که منجر به عقد چند قرارداد برای ما خواهد شد. حتی چند بازدیدکننده ایرانی داشتیم که برای ایران در خواست محصول داشتند که امیدواریم به نتیجه برسد.

تأمین شمش با قیمت گران‌تر

انوشه‌پور درباره تأمین مواد اولیه عنوان کرد: مواد اولیه خود را از بورس کالا تأمین می‌کنیم. یکی از مشکلات ما این است که مواد اولیه خود را که از داخل تهیه می‌کنیم، گران‌تر از قیمت بین‌المللی برای ما تمام می‌شود و همین موضوع سبب شده است که ما قادر نباشیم با شرکت‌های ترکیه‌ای رقابت داشته باشیم. اگر قرار باشد که مواد اولیه خود را با قیمت گران تهیه کنیم در مقابل باید بتوانیم ارز صادراتی خود را در بازار آزاد به فروش برسانیم یا باید با قیمت مناسب تهیه کنیم. ما اگر قادر باشیم که قیمت مواد اولیه خود را به صورت رقابتی و به نرخ معادل یا کمتر از قیمت جهانی تهیه کنیم، می‌توانیم در بازار صادراتی با شرکت‌های خارجی خصوصاً شرکت‌های ترکیه‌ای رقابت کنیم. امیدواریم ساز و کاری تهیه گردد که بتوانیم ارز حاصل از صادرات خود را به صورت طلا وارد کنیم که این امر می‌تواند سبب ایجاد ارزش افزوده و افزایش ذخیره طلا در ایران شود که به نظر می‌رسد اگر این امکان فراهم شود، بسیار بهتر است.

محصولات آلومراد و آلومتک

وی در ادامه با اشاره به محصولات آلومتک و آلومراد عنوان کرد: ما دو محصول در آلومراد داریم که شامل مفتول Rod و بیلت می‌شود که در سایز و آلیاژ‌های مختلف آن را تولید می‌کنیم. قدیمی‌ترین کارخانه تولیدی هادی‌های انتقال نیرو مفتول و بیلت در ایران هستیم. مفتول مواد اولیه کارخانجات هادی و کابل ساز‌ها به شمار می‌رود و بیلت نیز در پروفیل‌سازی کاربرد دارد. همچنین در کارخانه آلومتک دو دستگاه پرس بزرگ آمریکایی ۱۳۵۰ تا ۲۵۰۰ تنی داریم که می‌توانیم انواع قطعات آلومینیومی اکستروژن را با آن تولید کنیم و در حال حاضر پروفیل‌های پنجره، استراکچر پنل‌های خورشیدی و همچنین قطعات خودرویی تولید می‌نماییم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در نمایشگاه عمده محصولی که از ما درخواست می‌کردند، مفتول آلومینیومی و بیلت بود که ما تولیدکننده همین دو محصول هستیم و امکان صادرات این دو محصول نیز برای ما وجود دارد. مع‌الوصف مهمترین مسأله و مشکل اصلی ما در صادرات، رفع تعهدات ارزی است که باید ارز حاصل از صادرات را در سامانه عرضه کنیم که نسبت به فروش دلار در بازار آزاد اختلاف بسیاری دارد؛ این در حالی است که ما شمش آلومینیوم را به نرخ ارز آزاد خریداری می‌کنیم، اما موقع فروش محصول باید آن را ارزان‌تر بفروشیم و این موضوع زمینه رقابت را از ما می‌گیرد. برای حل این مشکل باید زیر ساخت‌های دیگری برای ما آماده شود.

قائم‌مقام مدیرعامل و مدیر بازرگانی شرکت آلومتک در پاسخ به این پرسش که در صورت نوسان ارزی با چه مشکل‌هایی روبرو می‌شوید، گفت: نوسان ارزی باعث تغییرات قیمت شمش آلومینیومی می‌شود و قیمت ال ام ای LME همواره ثابت است، اما نوسان قیمت‌های ارزی برای ما سبب ضرر و زیان می‌شود، چرا که مشتری خارجی با توجه به قیمت ال ام ای با ما قرارداد ثابت می‌بندد و کاری به تغییرات قیمت دلار در داخل کشور ما ندارد. این نوسان سبب ضرر و زیان ما می‌شود.

انوشه‌پور همچنین درباره نمایشگاه خاطرنشان کرد: نمایشگاه آلواکسپو ترکیه Aluexpo ۲۰۲۳ نمایشگاه بسیار خوبی بود و دستاورد‌های بسیار خوبی برای ما به همراه داشت، یک دستگاه نیاز داشتیم که آن را در نمایشگاه یافتیم. مشتریان دیگر ما پروفیل‌ساز‌ها در نمایشگاه حضور داشتند با آن‌ها وارد مذاکره شدیم که امیدواریم به انعقاد قرارداد منتهی شود. امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم در این نمایشگاه حضور داشته باشیم که دستاورد آن سبب ارزآوری غیرنفتی می‌شود که در راستای منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری است.

برنامه‌های توسعه‌ای

وی درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت نیز عنوان کرد: در آلومراد یک خط ریخته‌گری و در بخش آلومتک نیز دو سه خط کابل‌سازی راه‌اندازی خواهیم کرد.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

تعداد بازدید : 742

ثبت نظر

ارسال