Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 12 و 31 دقیقه

سندیکای صنایع آلومینیوم ایران خواستار

شفافیت در نحوه عرضه و قیمت‌گذاری آلومینیوم

شفافيت در نحوه عرضه و قيمت‌گذاري آلومينيوم

باشگاه آلومینیوم: سندیکای صنایع آلومینیوم خواستار شفافیت در نحوه عرضه و قیمت گذاری آلومینیوم در بورس کالا شد

شنبه 11 بهمن 1399 ساعت 11:27

به گزارش باشگاه آلومینیوم،‌ پس از مدت‌ها که فرمول قیمت گذاری شمش آلومینیوم در بورس کالا با ارز دولتی یعنی دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین شده بود و در این فرمول ضریب ۱۰ درصدی به این قیمت اضافه می‌شد ولی حتی پس از تغییر مبنای دلار از دولتی به نیمایی همچنانداین ضریب در فرمول وجود داشت که با توجه به نزدیک شدن قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی عملاً  خریداران بایستی حدود ۲۰۰ دلار بالاتر از قیمت جهانی، آلومینیوم را از بورس کالا تهیه می‌کردند.

 این موضوع و همچنین انتظار کاهش شدن قیمت دلار سبب شد تا تقاضا برای شمش آلومینیوم در بورس کالا به شدت افت کند و عرضه‌ها عملاً با تقاضایی روبرو نمی شدند.

 شرکت‌های عرضه‌کننده که نیاز به نقدینگی داشتند و متوجه شرایط بازار نیز شده بودند تصمیم گرفتند تا ضریب ۱۰ درصد را حذف نمایند و سه هفته این روند ادامه داشت تا اینکه در هفته ابتدایی بهمن ماه مجدداً قیمت پایه را با همان فرمول سابق محاسبه نموده و پنج درصد تخفیف در آن اعمال کردند.

این تعیین سلیقه‌ای قیمت‌ها سبب سردرگمی خریداران شده و انتظار دارند با یک قالب و فرمول ثابت بتوانند روند قیمت‌ها را دنبال نمایند.

 در همین رابطه روز شنبه ۴ بهمن ماه جلسه فوق العاده هیئت مدیره سندیکا در خصوص بررسی وضعیت بازار آلومینیوم و نحوه توزیع و قیمت گذاری تشکیل شد.  در این جلسه ضمن تشریح وضعیت عرضه و تقاضای بازار آلومینیوم، نحوه قیمت گذاری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش باشگاه آلومینیوم،‌ در این جلسه پیرامون فرمول قیمت‌گذاری و نحوه قیمت گذاری آلومینیوم در بورس کالا طی سه هفته گذشته مباحثی مطرح شد و پس از بررسی‌ها مقرر شد جلسه‌ای با حضور اسملترها و نمایندگان عرضه کنندگان به منظور رسیدن به یک فرمول متناسب با وضعیت بازار برگزار گردد. همچنین مقرر شد جلسه‌ای با مدیران بورس کالا برای ایجاد یک وحدت رویه در نظام عرضه و تقاضا و نحوه قیمت گذاری و تعیین فرمول پایه عرضه برگزار شود.

 از دیگر مسائلی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت عرضه‌های اعتباری در بورس کالا بود و مقرر شد در جلسه آتی با اسملترها در خصوص عرضه‌های اعتباری پیشنهاد شود که در نرخ بهره‌ها تجدید نظر شود و در صورت امکان جهت ایجاد انگیزه در واحدهای صنایع پایین دستی و رونق صادرات عرضه‌های اعتباری با نرخ بهره پایین تر در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

همچنین با توجه به وضعیت بازار و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بایستی میزان عرضه‌های هفتگی و مستمر تا پایان سال ادامه دار باشد. شایان ذکر است در حدود یک ماه پیش سندیکا پیشنهادهای خود را متناسب با شرایط روز بازار به سازمان ایمیدرو و وزارت صمت ارائه داده است که مورد تایید قرار گرفت ولی با توجه به تغییر و تحولات در معاونت معدنی وزارت صمت و سایر ارگان ها از جمله ستاد تنظیم بازار متاسفانه ابلاغ این مصوبات تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفت و پس از آن هنوز هیچ نهاد و ارگان تصمیم‌گیر در این مورد هیچ گونه تصمیمی اتخاذ و ابلاغ نکرده است.

باشگاه آلومینیوم،‌ همچنین در گزارش های سندیکا این موضوع عنوان شد که قبل از این جلسه هم تلاش‌های زیادی برای برگزاری جلسه با اسملترها صورت گرفته است که متاسفانه همراهی‌های لازم از طرف اسملترها انجام نشده است.

امید است برای حلسه آتی این همکاری صورت گیرد، چرا که سرخوردگی و سردرگمی بازار در روزهای پایانی سال که نقدینگی مورد نیاز شرکت های بالادستی است موجب خواهد شد تقاضا در بورس رو به کاهش بگذارد و معاملات کم رمق برای صنعت آلومینیوم چه بالادستی و پایین دستی مناسب نخواهد بود.

تعداد بازدید : 2165

ثبت نظر

ارسال