Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 14 دقیقه

شفاف‌سازی در اقتصاد، عامل رونق و توسعه تولید است

شفاف‌سازی در اقتصاد، عامل رونق و توسعه تولید است

باشگاه آلومینیوم: مدیر کارگاه ریخته‌گری افشاری، تولیدکننده شمش آلیاژی آلومینیوم گفت: تنها راهکار برون‌رفت بازار مصرف از این شرایط نابسامان، شفاف‌سازی مسائل مرتبط با اقتصاد و تولید است. تولیدکنندگان موظف به پرداخت مالیات هستند اما با شفاف‌سازی امور اقتصادی، باید این مالیات‌ها در جهت توسعه کشور به‌کار گرفته شود.

شنبه 24 دی 1401 ساعت 10:27

به گزارش باشگاه آلومینیوم، شهرام افشاری در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: تنوع تولید شمش آلیاژی بسیار زیاد است و مس، روی و سیلیس، به منظور آلیاژسازی در این مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر مقرون به صرفه نبودن تولید با توجه به رشد چشمگیر هزینه‌ها، مهم‌ترین مسئله‌ای است که اکثر تولیدکنندگان با آن مواجهند. ضمن اینکه رقابت در سطح بازار هم‌زمان با رشد روزافزون فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز در زمینه تولید شمش آلیاژی آلومینیوم تشدید شده است.

وی در ارتباط با چالش‌های موجود در تولید، افزود: در یک برهه زمانی به ما اعلام شد که به شهرک صنعتی عباس‌آباد نقل مکان کنیم تا دیگر با مشکلات زیست‌محیطی و مالیاتی دست به گریبان نباشیم اما متاسفانه علی‌رغم اجرای این درخواست و تقبل هزینه‌های هنگفت، آسیب‌های بسیاری دیدیم و از رقیبان خود در مسیر تولید عقب افتادیم. در صورتی که بسیاری از کارگاه‌های ریخته‌گری ضمن به‌کارگیری از اتباع خارجی، به راحتی به فعالیت خود در اطراف شهرهای بزرگ صنعتی به ویژه پایتخت ادامه دادند. فروش محصولات تولیدی، از دیگر معضلاتی است که هم‌اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ چراکه به دلیل عدم ثبات اقتصادی در بازار، قیمت محصولات متغییر بوده و همین مسئله منجر به سردرگمی تولیدکنندگان در تعیین قیمت نهایی محصول شده است.

مدیر کارگاه ریخته‌گری افشاری در رابطه با فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز، مطرح کرد: اتباع خارجی که در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند، عمدتا در واحدهای ریخته‌گری مجاز آن هم با هزینه کارفرمایان داخلی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و مشغول به کار شده‌اند. در حالی که با توجه به استفاده از نیروهای انسانی داخلی در کار‌گاه‌های مجاز، هزینه‌های بیشتری به این افراد تحمیل می‌شود. اگرچه میزان تولید این کارگاه‌ها کمتر از تولید صنعتگران واقعی است اما عدم پرداخت مالیات، حقوق نیروی انسانی و بیمه سبب شده تا هزینه‌های کمتری در تولید متحمل شوند. بر همین اساس می‌توان گفت جای خالی قوانین مدون جهت مقابله با فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز به شدت احساس می‌شود.

دست‌اندازهای مسیر تولید

افشاری تصریح کرد: با توجه به ماهیت صنعت ریخته‌گری که دودزاست، موظف به رفع آلایندگی حاصل از تولید هستیم که این مسئله مستلزم همکاری سازمان‌های ذی‌ربط است. در همین راستا، هزینه تامین فیلترهای لازم جهت کاهش آلاینده‌ها به حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، بسیاری از افراد قادر به تامین آن نیستند. از سوی دیگر، اگر خرید این فیلتر‌ها در دستور کار قرار نگیرد، واحد‌های ریخته‌گری در رده صنایع آلاینده محسوب خواهند شد و ملزم به پرداخت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از میزان فروش محصولات خود می‌شوند. همچنین لازم به ذکر است که افزایش حقوق نیروی انسانی نیز در کنار تمامی این مسائل، باری مضاعف روی دوش تولیدکنندگان شده و ادامه مسیر تولید را دشوار ساخته است.

وی در همین راستا ادامه داد: اگرچه توان تولیدی مجموعه از ۲۰ سال پیش تاکنون تغییری نداشته است اما به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب و افزایش بهای مواد اولیه، شاهد رشد هزینه‌های تولید هستیم. در حالی که سود به دست آمده نسبت به میزان تولید در گذشته اندک بوده و در حال حاضر نیز هزینه فروش محصولات و گردش سرمایه بالاست اما هزینه تولید نیز بسیار افزایش یافته و در پایان سودی که برای تولیدکنندگان باقی می‌ماند، ناچیز است. این در حالی است که هم‌اکنون با افزایش میزان مالیات اخذشده از تولیدکنندگان مواجه هستیم و مشکلاتی نیز در زمینه پرداخت حق بیمه کارگاه‌های ریخته‌گری وجود دارد.

مدیر کارگاه ریخته‌گری افشاری در ادامه به تامین دشوار و گرانی مواد اولیه اشاره کرد و گفت: به دنبال تعطیلی اکثر واحد‌های تولیدی طی ماه‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم و تمایل آن‌ها به تعمیر قطعات در ازای تعویض آن‌ها، با کمبود مواد اولیه مورد نیاز یعنی سفاله ‌آلومینیوم مواجه هستیم. از سوی دیگر، فرایند تبدیل شمش خالص آلومینیوم به شمش آلیاژی به سیلیس نیاز دارد که از طریق واردات تامین می‌شود و هم‌اکنون قیمت آن در حدود ۲۵۰ میلیون تومان به ازای هر تن است. علاوه‌بر سیلیس، بوته گرافیت نیز از طریق واردات و از کشور‌هایی مانند هند و آلمان تامین می‌شود که در یک برهه زمانی هزینه خرید آن در حدود دو میلیون تومان بود اما در حال حاضر به حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

ضرورت شفاف‌سازی اقتصادی

افشاری با اشاره به مشکلات بازار مصرف، اذعان کرد: اگر مواد اولیه و محصولات خود را با توجه به شرایط بازار به صورت نقدی معامله کنیم، متضرر خواهیم شد. به همین دلیل باید با مصرف‌کنندگان تعامل داشته باشیم و محصولات خود را به صورت اعتباری بفروشیم. متاسفانه نوساناتی که طی روزهای اخیر در بازار مصرف رخ داده است، سبب شده تا قیمت شمش آلیاژی آلومینیوم ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گران‌تر شود. با این شرایط، اگر میزان فروش محصول صعودی شود، به همان نسبت هزینه خرید مواد اولیه هم افزایش خواهد یافت و سود چندانی عاید تولیدکنندگان نخواهد شد.

مدیر کارگاه ریخته‌گری افشاری در خصوص راهکار برون‌رفت از این شرایط، تصریح کرد: تنها راه‌حل این مشکل شفاف‌سازی مسائل مرتبط با اقتصاد و تولید است. تولیدکنندگان موظف به پرداخت مالیات هستند و مالیات‌های پرداختی باید ضمن شفاف‌سازی امور اقتصادی در جهت توسعه کشور به‌کار گرفته شود. برای مثال، محموله شمش آلیاژی آلومینیومی که ۷۰ میلیون تومان هزینه تولید آن شده، سودی ۵۰۰ هزار تومانی دارد و در این میان تولیدکننده، موظف به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل پنج میلیون تومان است. در صورتی که مواد اولیه ما سفاله آلومینیومی بوده و نباید شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شود یعنی این مالیات باید در انتهای زنجیره و در زمان فروش محصول اخذ شود.

افشاری در پایان به عدم حمایت از صنعتگران اشاره کرد و یادآور شد: در حدود ۶ سال پیش به دلیل مشکلات مالی به دنبال اخذ وام بودیم که با مخالفت بانک در زمینه اخذ سند واحدهای تجاری در ازای ملک شهری معتبر مواجه شدیم و به ناچار برای پرداخت بدهی‌ها، مجموعه را واگذار کرده و اکنون در یک کار‌گاه دیگر مشغول به فعالیت هستیم.

 

تعداد بازدید : 1831

ثبت نظر

ارسال