Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 1 دقیقه

سیاست‌های جدید در صنعت خودرو از نگاه رئیس جدید ایدرو

سیاست‌های جدید در صنعت خودرو از نگاه رئیس جدید ایدرو

"شرکت‌هایی که برخی اصول واگذاری در آنها رعایت نشده، اکنون با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند که این امر باید زنگ خطری برای ادامه این روش‌ها باشد.""

دوشنبه 24 آبان 1389 ساعت 20:47
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

مریم هنرمنش _ معادلات مربوط به انتصاب رئیس سازمان گسترش و نوسازی پایان یافت و از این پس "مجید هدایت" سکان مدیریت بزرگترین مجموعه صنعتی کشور را بر عهده گرفت. وی با تجارب صنعتی خود برای هدایت ایدرو آستین بالا زده است، از برنامه‌های‌ آینده‌اش می‌گوید. او قبل از آغاز هر کلامی مسائل صنعت را جدا از سیاست می‌داند زیرا تأثیرپذیری صنعت از سیاست سبب کند شدن برنامه‌های توسعه‌ای می‌شود.

وی که این روزها مورد نقد برخی رسانه‌ها قرار گرفته و در مورد او صحبت شده که با ورودش، وزارت دفاع سهامدار ایران خودرو،‌ سایپا و سایر زیرمجموعه‌های سازمان گسترش می‌شود مطالب زیادی دارد و تمام این موارد را بر آشنا نبودن برخی‌ها از تجارب و سیاست مرتبط دانست.

هدایت، به واسطه فعالیت‌های صنعتی که داشته خود را از خانواده صنعت کشور می‌داند و سوابق او نشان می‌دهد که در بخش‌های مختلف به دلیل قبول کردن فعالیت‌های پیمانکاری، صنعتی، تولیدی و تحقیقاتی توانسته ضمن داشتن کارنامه‌ای مناسب، در تعدادی از حوزه‌های صنعتی دستی بر آتش داشته باشد.

رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی قبل از اعلام برنامه‌هایش به تاریخ 42 ساله سازمان گسترش اشاره داشت. وی به صنعتگران کشور نوید داد که بخش خصوصی مطمئن، فعال و درگیر با صنعت در این حوزه بیش از گذشته وارد خواهند شد و فعالیت‌های صنعتی براساس رقابت به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند.

 

 

هدایت که معتقد است زمان بنگاه‌داری به روش‌های قدیمی به پایان رسیده است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌ها با در نظر گرفتن سیاست اصل 44 قانون اساسی است. از این رو از تمام بخش‌های خصوصی دعوت می‌شود که در حوزه‌های مختلف گامی به جلو بردارند.

وی با بیان این‌که نقش راهبردی و نظارتی سازمان گسترش از این پس پررنگ‌تر و فضا برای فعالیت بخش خصوصی بازتر خواهد شد، تصریح کرد: با تشکیل هسته‌های کوچک و شبکه های بزرگ از بخش خصوصی می‌توان به خوبی استفاده کرد و بحث‌های واگذاری زیرمجموعه‌های سازمان گسترش و طرح‌هایی که سازمان با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌کند را دنبال کرد.

 

 

این جمله، پرسش صلاحیت خریداران سهام صنعتی را در ذهنمان متبادر کرد. او پاسخ داد: در گذشته برخی از واگذاری‌ها می‌توانست بهتر صورت گیرد و با تجارب جدید باید روند واگذاری‌ها به بخش خصوصی اصلاح شود و البته قبل از هرگونه برون‌ سپاری، باید اقدامات و تحلیل‌های لازم و کارشناسی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی با یادآوری این مساله که در واگذاری سهام‌های این مجموعه بزرگ صنعتی باید دقت بیشتری شود، متذکر شد: شرکت‌هایی که برخی اصول واگذاری در آنها رعایت نشده، اکنون با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند که این امر باید زنگ خطری برای ادامه این روش‌ها باشد.

 

 

مخابرات سهام خاص است

از هدایت پرسیده شد که در واگذاری‌ها، باردیگر دولتی‌ها همانند سهام مخابرات، سرفهرست خواهند بود؟

وی گفت: هدف ما در واگذاری‌ها، سپردن امور به بخش خصوصی توانمند و صنعتی است. سهام مخابرات جزو سهام‌های خاص است که در هر کشوری ممکن است سهام آن اینچنین واگذار شود اما مطمئناً در زیرمجموعه‌های صنعتی مجموعه‌های کم بهره در فهرست اول ما نیستند.

در توضیح بخش واگذاری‌ها، از رئیس سازمان گسترش و نوسازی شائبه واگذاری ایران‌خودرو و سایپا به وزارت دفاع مورد سؤال قرار گرفت و این‌که گفته می‌شود آمدن شما از وزارت دفاع با چنین نیتی بوده است. وی در پاسخ این پرسش گفت: وزارت دفاع تاکنون در بخش خودرو ورود نکرده است، البته این وزارتخانه در بخش خودروهای نظامی، اتوبوس، مینی‌بوس و خودروهای تخصصی نقش بزرگی دارد، اما در تولید خودروهایی مانند تولیدات ایران‌خودرو و سایپا اولویت کاری نداشته است، لذا نمی‌توان گفت که دو مجموعه خودروسازی کشورمان قرار است به وزارت دفاع واگذار شوند.

 

خودرو با سه محور

با ورود به بخش خودرو، هدایت در مورد خودروهای تولید داخل نقدهایی داشت که منصفانه بود. او تحول در خدمات پس از فروش خودرو را یک الزام دانست که متأسفانه به یکی از حلقه‌های کم‌قطر زنجیره تولید، مبدل گشته است.

وی با اشاره به اینکه در ادامه کار طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: نگاه دولت ساخت و تامین خودروهای با کیفیت و متنوع تولید داخل در خیابان‌های کشورمان است. این اتفاق با سه نگاه و درخواست قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد.

او نخستین محور را توسعه محصولات با کیفیت در گستره نیازهای مختلف کشور و دومین بند را جلب رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش خودرو، دانست.

وی در لابه‌لای سخنانش چندین‌بار از موضوع بازنگری مجدد در قوانین خدمات پس از فروش خودرو سخن گفت.

اما موضوع سوم مورد تأکید هدایت، رقابت و حضور مؤثر اقتصادی در بخش طراحی، تولید، تکمیل زنجیره تأمین و قطعه‌سازی بود که برای سه بخش خودروهای تولید داخل از دولتی گرفته تا خصوصی و خودروهای خارجی صدق می‌کرد.

وی رسیدن به سه درخواست دولت را منوط به همکاری تشکل‌های مرتبط با صنعت خودرو دانست و تصریح‌کرد: با حمایت سازمان گسترش و همکاری تشکل‌ها می‌توان بزودی شاهد جهش سرمایه‌گذاری در تولید انواع خودروها، تأمین قطعات و سایر بخش‌های مرتبط باشیم.

وی گفت: در زمینه گسترش صنعت خودرو از هرگونه پیشنهادی که فعالان اقتصادی و صنعتی بدهند، استقبال می‌کنیم.

 

 

سرعت در ساخت هواپیما

ایجاد فرودگاه در ایالت سند پاکستان و مجری طرح‌های بزرگ در این بخش از جمله فرودگاه امام خمینی (ره) و مدیر یت صنایع هوایی وزارت دفاع در پرونده کاری رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی بیانگر آن است که هدف دولت در ساخت هواپیماهای مورد نیاز به سرانجام خواهد رسید.

وی گفت: رئیس‌جمهوری به سازمان صنایع هوایی مأموریت داده بودند که در مدت 10 سال برای ساخت 20 هزار صندلی در بخش هوایی آماده شود که این اتفاق با همکاری 150 کارشناس تراز اول آغاز شد. حال این موضوع در وزارت صنایع و معادن نیز در قالب همکاری‌های داخلی و خارجی تعریف شده است.

مطمئناً با حمایت دولت و عزمی که برای ساخت هواپیماهای مورد نیاز در کشور آغاز شده، این هدف مهم و استراتژیک به سرانجام خواهد رسید.

وی گفت: صنعت هوایی پیشگام توسعه تکنولوژی و صنعت کشور است، از این رو باید با یک دوره منطقی این امر دنبال شود. هدایت این موضوع را در یک زمان مناسب، شدنی دانست و خاطرنشان کرد: در یک زمان تعریف شده می‌توان به تکنولوژی ساخت هواپیماهای مورد نیاز رسید. البته این اتفاق را باید به‌گونه‌ای هدایت کرد که صاحب تکنولوژی ساخت هواپیما در کشور شویم.

دعوت از کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی

سابقه نظارت و انجام کارهای پیمانکاری در شیرین‌سازی گاز در پاکستان، بندر نفتی در دریای سرخ، بندر امام و حضور مستمر در فعالیت‌های پائین‌دستی و بالادستی و البته آشنا بودن با مسائل فاینانس نشان می‌دهد که حضور سازمان گسترش در پروژه‌های نفتی و گازی پررنگ‌تر و روند ساخت فازهای 17 و 18 و ورود در بخش LNG با سرعت قابل توجهی ادامه خواهد یافت.

وی از سابقه سازمان گسترش در مذاکرات احداث نیروگاه ها نیز حرف‌هایی به میان آورد و درباره تفاهم‌های سازمان گسترش برای اجرایی کردن پروژه‌های نیروگاهی تاکید کرد.

هدایت، داشتن نیروگاه‌های هسته‌ای، سیکل ترکیبی و CHP را مهم دانست و به سرعت توسعه این بخش‌ها تأکید ورزید.

 رئیس سازمان گسترش و نوسازی خاطرنشان‌کرد، با کمک کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی و در نظر گرفتن توان داخل و نیز انتقال تکنولوژی می‌توان موضوع ساخت نیروگاه را با جدیت دنبال کرد.

تغییر در صنعتی سازی ساختمان

هدایت با ورق زدن سابقه‌اش در حوزه صنایع ساختمانی، یادآور شد: صنعتی‌سازی ساختمان و ورود صنایع نوین در این بخش شکل و شمایل جدیدی به خود خواهد گرفت.

وی اظهارداشت: در ابتدای سال 1360 و بواسطه نیازهای حوزه دفاع و در دوران دفاع مقدس به عنوان یک مهندس و سپس مدیر توسعه صنایع پیشرفته دفاعی آغاز به کار کردم و از ابتدای سال 1370 در بخش سازمان عمران بنیاد مستضعفان در حوزه مدیریت پروژه‌های پیمانکاری در رشته‌های صنعتی، نفت و انرژی و پیمانکاری عمومی به مدت 14 سال در داخل و خارج از کشور مشغول به کار بوده‌ام.

 وی از ادامه فعالیت سازمان گسترش در حوزه صنایع نوین و پیشرفته خبر داد و گفت: در آینده شاهد تحول دراین بخش خواهیم بود. وی از ورود جدی در صنایع‌ های‌تک نیز خبر داد و گفت: بزودی شاهد تحول در این بخش خواهیم بود.

اما نکته پایانی در این گفت‌وگو که همواره از سوی مدیران عنوان می‌شود تا گره‌ای از مشکلات آنها باز شود، تأمین منابع مالی بود.

وی گفت: برای آنکه مشکلات صنعتگران کمرنگ و روند توسعه‌ای صنعتی با سرعت دنبال شود، دغدغه ما داشتن منابع مالی مطمئن و مستمر است.

از این رو مدیر جدید سازمان گسترش درخواست کرد که 70 درصد از درآمد واگذاری زیر مجموعه‌های سازمان گسترش به این بخش داده شود و مانند گذشته فقط 30 درصد جدا شود.

وی معتقد است: با حل شدن این مشکل پروژه‌های تعریف‌شده سازمان گسترش در موعد مقرر به پایان می‌رسند.

 به هر ترتیب قرعه نوزدهمین رئیس سازمان گسترش و نوسازی بعد از اکبر ترکان در سال 1376و ویسه در سال 1380 و بعد از آن مفیدی درسال 1384 و درنهایت احمد قلعه‌بانی به مدت دوسال، امروز رسما به مجید هدایت مدیرعامل سابق صنایع وزارت دفاع که دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه ایالتی نیویورک در آمریکا است، رسید.

 

 

 


تعداد بازدید : 783

ثبت نظر

ارسال