Fa En چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 9 دقیقه

سکه‌های یک گرمی تا دو ماه آینده وارد بازار می‌شود

سکه‌های یک گرمی تا دو ماه آینده وارد بازار می‌شود

رییس کل بانک مرکزی از ورود سکه‌های یک گرمی تا دو ماه آینده و به میزان کافی به بازار خبر داد..

شنبه 6 آذر 1389 ساعت 20:16
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

ایرنا: رییس کل بانک مرکزی از ورود سکه‌های یک گرمی تا دو ماه آینده و به میزان کافی به بازار خبر داد.

محمود بهمنی با بیان آنکه‌ سکه‌های یک گرمی از ماه‌های گذشته در بانک مرکزی ضرب شده است، افزود: هرچند سکه‌های یک گرمی طلا هم اکنون موجود اما قرار است این سکه‌ها در زمان ورود به بازار از حجم و تعداد مناسبی برخوردار باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وجود ایران چک‌های تقلبی در بازار، اظهار داشت:‌ چک پول های بانکی تمام فاکتورهای امنیتی اسکناس را دارا است و مسایل امنیتی نیز در خصوص آنها رعایت شده است.

بهمنی با بیان آنکه امکان جعل اسکناس وجود دارد، ‌اظهار داشت: در گذشته اسکناس جعلی نیز در بازار وجود داشته است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه این بانک برای پشت نویسی چک پول‌ها، ‌گفت: از آنجا که این چک پول‌ها پس از پشت نویسی به بانک‌ها منتقل می‌شود می‌توان مسیر آنها را کنترل و زمینه پولشویی را در کشور کاهش داد.

وی گفت: با توجه به اینکه در آینده‌ی نزدیک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور اجرا می‌شود و این قانون نیاز به نقدینگی زیادی در جامعه دارد، هم اکنون فرصت برای جمع آوری چک پول‌ها مناسب نیست زیرا با اجرای پشت نویسی چک پول‌ها تنها یکبار امکان مصرف

وجود دارد زیرا پس از امضا نمی‌توان آنها را به جریان انداخت.

بهمنی ادامه داد: این امر علاوه بر اینکه هزینه واردات کاغذ و مرکب خارجی را افزایش می‌دهد از نظر امحاء نیز هزینه‌ها را مضاعف می‌کند به نحوی که بجای 380 ریال برای هر برگ اسکناس باید پول بیشتری خرج کرد و هم اکنون زمان اجرای این کار نیست.

وی درباره ورود ایران چک‌های 200 هزار تومانی به بازار نیز گفت: هم اکنون نیازی به این ایران چک‌ها نداریم زیرا چک پول‌های 100 و 50 هزار تومانی تکاپو لازم را می‌دهد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص تدابیر صورت گرفته از سوی این بانک برای کاهش تبعات ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها نیز گفت: این بانک می‌تواند با جمع آوری نقدینگی از طریق انتشار اوراق مشارکت و افزایش نظارت و کنترل بخش دیگری از تبعات ناشی از تزریق نقدینگی به جامعه را کاهش دهد.

بهمنی ادامه داد: از آنجا که آمار دقیقی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و مراحل آن وجود ندارد به همین دلیل آمار دقیقی از تاثیر تورمی آن نیز نمی‌توان ارایه کرد.

وی درباره تخصیص سپرده‌های قرض‌الحسنه گفت: تلاش می‌شود این سپرده‌ها تا حد امکان در محل تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده شود، ضمن آنکه در زمان حاضر حجم این منابع از 39 به حدود 80 درصد رسیده و امیدواریم تا پایان سال این رقم به 90 درصد برسد.

بهمنی در پاسخ به سووالی در خصوص نبود رشد اقتصادی در آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی‌؛ ‌گفت: شاخص‌های اقتصادی تدوین شده و بانک مرکزی تعاملاتی را در این زمینه با وزارت صنایع و معادن داشته و گروه‌هایی را در این زمینه فعال کرده که بزودی این آمار منتشر می‌شود.

تعداد بازدید : 617

ثبت نظر

ارسال