Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 14 و 46 دقیقه

در فصل اول سال ۲۰۲۲،

سهم چین در رشد تولید آلومینیوم حدود ۹۳.۵ درصد بود

سهم چین در رشد تولید آلومینیوم حدود ۹۳.۵ درصد بود

باشگاه آلومینیوم: در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، تولید آلومینیوم پرایمری در چین به‌ دلیل بحران انرژی کاهش پیدا کرد. این بحران انرژی ناشی از کاهش واردات زغال‌سنگ از استرالیا بود. با تامین زغال‌سنگ مورد نیاز از مبادی وارداتی دیگر مانند اندونزی و روسیه، کاهش واردات زغال‌سنگ جبران شد. در نگاه کلی، تولید آلومینیوم پرایمری روند روبه‌رشدی را در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ تجربه کرده است. میزان تولید این محصول در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که این میزان، نشان از رشد ۳.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. در فصل اول سال ۲۰۲۰ به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا، روند صعودی تولید آلومینیوم تغییر کرد و در سه ماهه دوم این سال تولید آلومینیوم با افت مواجه شد. پس از بازیابی اقتصادی، میزان تولید آلومینیوم با سرعت قابل توجهی رشد کرد.

شنبه 14 آبان 1401 ساعت 12:44

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، آلومینیوم دومین فلز پرمصرف جهان پس از فولاد است و حجم تولید آن بیشتر از سایر فلزات غیرآهنی است. آلومینیوم بادوام، انعطاف‌پذیر، سبک‌وزن، مقاوم در برابر خوردگی، قابل بازیافت و رسانای خوب الکتریسیته و گرما است. یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در تولید آلومینیوم اولیه، انرژی برق است. برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم به ۱3تا ۱۴ کیلووات ساعت انرژی برق احتیاج است. یک چهارم هزینه تولید آلومینیوم اولیه به انرژی اختصاص دارد که سهم قابل توجهی است. در مناطقی مانند کشورهای پیرامون خلیج فارس که از منابع انرژی مانند گاز برخوردار هستند، هزینه تولید برق بسیار ارزان است. یکی از دلایل رشد تولید آلومینیوم در کشورهای عضو «GCC» وجود انرژی ارزان‌قیمت است. تولید آلومینیوم را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد. ابتدا بوکسیت‌هایی که حاوی آلومینیوم هستند، از زمین استخراج شده و در مرحله بعد بوکسیت‌ها به آلومینا یا اکسید آلومینیوم تبدیل می‌شوند. در نهایت در مرحله سوم با استفاده از احیای الکترولیتی، آلومینیوم خالص تولید می‌شود. یکی دیگر از فاکتورهای مهم تولید آلومینیوم، ماده اولیه آن یعنی آلومینا است. در مناطقی که معادن بوکسیت وجود دارد و با عملیاتی آلومینا تولید می‌شود، در نتیجه با وفور ماده اولیه، تولید آلومینیوم نیز افزایش می‌یابد. در کشورهای استرالیا و چین تولید آلومینیوم اولیه زیاد است. علاوه‌براین، تقاضای بالای آلومینیوم در چین، در میزان تولید این محصول بی‌تاثیر نیست.

روند نزولی تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۱

نمودار 1، تولید آلومینیوم پرایمری دنیا را به تفکیک مناطق مختلف نشان می‌دهد. بیشترین میزان مربوط به کشور چین است که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آلومینیوم پرایمری تولید کرد. به‌ طور کلی روند تولید آلومینیوم پرایمری صعودی بوده است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، تولید این محصول کاهش پیدا کرد و به ۱۶ میلیون تن رسید که این میزان در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۲ درصد افت را نشان می‌دهد. در ابتدای سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در سراسر جهان، میزان تولید آلومینیوم کاهش پیدا کرد. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، تولید آلومینیوم بازیابی شد و عدد ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن را ثبت کرد.

در فصل سوم سال ۲۰۲۲، سهم چین در تولید آلومینیوم پرایمری حدود ۵۹.۷ درصد بود و در مدت زمان مشابه سال گذشته، حدود ۵۷.۹ درصد بود که در این بازه سهم چین حدود ۱.۷ درصد رشد داشت. پس از چین قاره آسیا بدون در نظر گرفتن چین، سهمی حدود ۱۵.۳ درصد را به خود اختصاص داد. اروپا سهم ۱۰.۱ درصدی در تولید آلومینیوم پرایمری داشت. قاره آمریکا سهم ۷.۲ درصدی و قاره آفریقا سهم ۲.۴ درصدی داشتند.

تولید آلومینیوم پرایمری در اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱، حدود ۵.۸ درصد افت پیدا کرد. در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، میزان تولید آلومینیوم به‌ دلیل بحران انرژی در چین و کمبود زغال‌سنگ در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر، کشور چین و برخی از تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم در دنیا، میزان تولید خود را برای کاهش انتشارات کربنی کم کردند. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، میزان تولید آلومینیوم در اروپا به‌ دلیل مشکلات انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، کاهش یافت. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که با راه‌اندازی مجدد معادن زغال‌سنگ و افزایش تولید آن در کنار واردات زغال‌سنگ از مبادی دیگر، کشور چین توانست بخشی از معضل انرژی خود را حل کند و میزان تولید آلومینیوم را افزایش دهد. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، میزان تولید آلومینیوم در دنیا حدود ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود که در مقایسه با سه ماه ابتدایی این سال، حدود ۳.۳ درصد رشد داشت. چین بیشترین تاثیر را بر افزایش تولید در این بازه زمانی داشت و سهم این کشور در رشد تولید، حدود ۹۳.۵ درصد بود. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، میزان تولید آلومینیوم پرایمری حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که ۲.۴ درصد در مقایسه با فصل دوم این سال افزایش یافت.

افت تولید آلومینیوم پرایمری در چین

با توجه به میزان مصرف بالای برق در صنعت آلومینیوم، بحث تولید برق اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. در سال ۲۰۲۱ کشور چین برای تولید آلومینیوم، حدود ۸۲ درصد از زغال‌سنگ و ۱۶ درصد از انرژی برق‌آبی استفاده کرد. میزان واردات زغال‌سنگ چین از کشور استرالیا در سال ۲۰۲۰، حدود ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که با افت ۸۴.۹ درصدی در سال ۲۰۲۱، به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید. تولید آلومینیوم در کشور چین در سال ۲۰۲۱ به‌ دلیل کمبود زغال‌سنگ با افت همراه شد. با اتهام‌زنی استرالیا به چین برای انتشار ویروس کرونا، چین خرید زغال‌سنگ خود را از کشور استرالیا کاهش داد. با کاهش سهم استرالیا در تامین زغال‌سنگ چین، سهم کشورهای روسیه و اندونزی افزایش یافت. در نیمه اول سال ۲۰۲۲، میزان تولید آلومینیوم به حدود ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید که این میزان در مقایسه با نیمه دوم سال ۲۰۲۱، حدود ۲.۴ درصد رشد داشت. در سال ۲۰۲۲، میزان بارش باران در چین کاهش چشمگیری پیدا کرد که با توجه به این خشکسالی انتظار داریم سهم انرژی برق‌آبی برای تولید آلومینیوم کاهش پیدا کند.

تعداد بازدید : 446

ثبت نظر

ارسال