Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 15 دقیقه

سخنگوی طرح تحول گام بعدی هدفمندسازی را گفت/اصلاح همزمان هفت قیمت

سخنگوی طرح تحول گام بعدی هدفمندسازی را گفت/اصلاح همزمان هفت قیمت

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت خبر داد آزادی همزمان قیمت 7 حامل انرژی

پنجشنبه 29 مهر 1389 ساعت 18:42
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4دنیای اقتصاد - محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به تشریح جزئیاتی از نحوه اجرای قانون یارانه‌ها پرداخت و در عین حال درباره موضوعاتی از جمله اصلاح همزمان قیمت حامل‌های انرژِی، ارتباط تب خرید دلار در هفته‌های اخیر با هدفمندی یارانه‌ها، سیاست‌های ارزی دولت در زمان هدفمندی، فرصت‌شناسی بانک مرکزی برای فروش دلار  و نیز نحوه محاسبه تبعیضی-ترجیحی قیمت برق و گاز در زمان اجرای طرح هدفمندی و الگوی جالبی که برای محاسبه قیمت این دو حامل طراحی شده است توضیحاتی ارائه کرد.           
مهمترین نکته‌ای که فرزین در این مصاحبه بر زبان جاری کرد آزادسازی همزمان قیمت 7 حامل انرژی بود که به گفته فرزین حامل‌های انرژی با درجات متفاوتی آزادسازی قیمتی می‌شوند.
وی درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین، برق، گازوئیل و گاز در یک مرحله تصریح کرد: قبلا گفتیم، هدفمندی حامل‌های انرژی به طور همزمان صورت می‌گیرد، ولی قانون طی 5 سال اجرا می‌شود. هدفمندی یارانه حامل‌های انرژی در مرحله اول به طور همزمان شروع می‌شود.           
وی افزود: همه اقلام حامل‌های انرژی با هم هدفمند می‌شود، ولی آن هدفی که در قانون تعریف شده طی 5 سال محقق می‌شود یعنی گام به گام جلو می‌رویم. یعنی مثلا در هر کدام 20 تا 30 درصد گام برداشته می‌شود بقیه در مراحل بعدی اجرا می‌شود. وی درباره اینکه ممکن است اصلاح قیمت یک حامل بیشتر و دیگری کمتر باشد، گفت: بله. قطعا این گونه است یعنی هر حامل انرژی با درصدهای متفاوت هدفمند می‌شود.
در همین زمینه خبرگزاری مهر هم با انتشار گزارشی نوشت: براساس جدیدترین تصمیمات، قیمت 7 حامل انرژی در نیمه دوم آبان‌ماه همزمان افزایش می‌یابد.   
بر اساس این گزارش بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق؛ 7 حامل انرژی هستند که قیمت‌های آنها به صورت همزمان تغییر خواهند یافت.          
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در نیمه دوم آبان‌ماه امسال سوت اصلاح قیمت‌ها به صدا در‌آید تا اقتصاد ایران دوره جدیدی از فعالیت خود را آغاز کند؛ دوره‌ای که از آن به عنوان انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور یاد می‌شود.    
آقای نهاوندیان از روز اول زمان اجرا را اعلام می‌کرد؟    
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مصاحبه به مباحث دیگری هم پرداخت از جمله وی در پاسخ به انتقاد برخی مسوولان و فعالان اقتصادی مبنی بر اعلام زمان اجرای طرح از سوی دولت و نیز اظهارات نهاوندیان درباره شکست طرح در صورت اجرای غافلگیرانه تصریح کرد: سوال کنید اگر آقای نهاوندیان مسوول کشور بود، از روز اول زمان اجرا را اعلام می‌کرد؟ حتی اگر عده‌ای از خارج کشور بخواهند توطئه کرده و با اجرای طرح مقابله کنند؟ کسی که دارد تصمیم می‌گیرد باید مسایل کل کشور را در نظر بگیرد و سپس تاریخ و روز شروع را اعلام کند. وی افزود : فرض کنید 6 ماه پیش قیمت‌ها را اعلام کرده بودیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ در این 6 ماهه تمام قیمت‌های جدید شکل گرفته بود و طرح هم قابل اجرا نبود. همه براساس آن قیمت‌ها محصولات را قیمت‌گذاری می‌کردند و انتظارات شکل می‌گرفت.    
اجرای طرح با فاصله اندک
فرزین خاطرنشان کرد: این که گفته می‌شود غافلگیرانه است، این‌طور نیست شروع طرح مشخص است. الان می‌گوییم پول‌ها را به حساب می‌ریزیم، قطعا وقتی پول‌ها به حساب واریز شد با یک فاصله اندکی طرح شروع خواهد شد. با یک فاصله‌ای طرح را شروع می‌کنیم وقتی دولت خاطر جمع شد که پول در حساب تمام خانوارها هست و آنها می‌توانند پول را استفاده کنند، طرح شروع خواهد شد. محدوده زمانی مشخص است، اگر یک واحد تولیدی هم می‌خواسته آماده شود، این اقدامات به او علامت می‌دهند، اما این که دقیقا گفته شود، کدام ساعت و کدام روز اجرا می‌شود، یک ملاحظاتی است که باید رعایت شود.         
فرصت شناسی بانک مرکزی برای فروش دلار
سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی درباره تعویق اجرای طرح به خاطر تشدید تحریم‌ها و نیز صف در مقابل صرافی‌ها برای خرید دلار گفت : چنین بحثی در هیچ یک از جلسات کارگروه مطرح نبوده است. اولا در مورد ارزی که می‌گویید در فردوسی عرضه می‌شود، اتفاقی که افتاده این است که نوسانی در نرخ ارز شروع شد. بانک مرکزی در یکی دو هفته اخیر خوب مدیریت کرده است و حتی معتقدم که این یک فرصت مناسبی است تا بانک مرکزی بتواند دلارهایش را بفروشد. وی افزود: ذخایر ارزی بانک مرکزی ذخایر بسیار مطمئنی است و هر سال هم به‌دلیل درآمدهای مناسب نفتی که داشتیم، ذخایر ارزی بانک مرکزی رو به افزایش بوده است، الان فرصت مناسبی است که بانک مرکزی ارز‌هایش را بفروشد، بنابراین هیچ جای نگرانی وجود ندارد.      
وی در خصوص فروش دلار از سوی بانک مرکزی به خاطر قطع حواله‌جات ارزی دلار گفت : از روز پنج‌شنبه (22 مهر)بانک مرکزی حواله‌های ارزی را شروع کرده است، بانک مرکزی می‌گوید دلار را یک رقم بالاتر به صورت حواله واگذار می‌کند.         
فروش ارز به خاطر هدفمندی یارانه‌ها          
فرزین درباره فروش ارز به خاطر هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: تحلیل من این نیست که فروش ارز به‌خاطر هدفمندی یارانه‌ها باشد، تحلیل من این است که در جلسات رسمی هم گفته‌ام باید بپذیریم در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چون انتظارات مردم تعدیل می‌شود، نوساناتی در بازارهای مختلف به وجود می‌آید. چه در بازار سهام چه بازار ارز و چه بازار کالا، زیرا انتظارات مردم تعدیل می‌شود.            
چه اشکالی دارد که مثلا شاخص بورس 500 واحد کم شود و دوباره شاخص بالا برود؟ این یعنی نوسان دارد، چون انتظارات سهامداران تعدیل می‌شود، پس نوسان وجود دارد. وی اضافه کرد: چه زمان و در کجا نگرانی وجود دارد؟ وقتی که نتوان بازار را کنترل کرد. اگر نتوان بازار ارز را مدیریت کرد‌ نگران کننده خواهد بود ولی اگر عده‌ای متقاضی ارز می‌شوند ارز بخرند، بانک مرکزی هم ارز دارد و می‌فروشد.       
بانک مرکزی قیمت ارز را پله پله پایین آورد    
به گفته سخنگوی طرح تحول اقتصادی ، بالاخره بازار ارز متلاطم می‌شود، بورس متلاطم می‌شود. این با مدیریت بانک مرکزی و سازمان بورس قابل کنترل است. وی اضافه کرد : این نوسان افسار گسیخته نیست که بانک مرکزی نتواند کنترل کند، بانک مرکزی به راحتی می‌تواند مدیریت کند، بانک مرکزی عرضه دلار را از 1090 تومان شروع کرد، الان به 1050 تومان رسیده است. قیمت ارز را پله پله پایین آورد. اسپرید(تفاوت نرخ رسمی و غیررسمی ارز) به‌وجود آمد که آن انتظاری است و هنوز عده‌ای فکر می‌کنند ممکن است بانک مرکزی نتواند ادامه عرضه دلار داشته باشد، چون این انتظار را دارند یک بازار آزاد به‌وجود آمده است، ولی اگر عرضه دلار 2 هفته طول بکشد و بانک مرکزی دلارها را مطمئن بفروشد، اگر حجاج هم می‌خواهند سفر بروند به همه ارز بدهد، این انتظارات از بین می‌رود، بنابراین نباید فکر کنیم اگر نوسانی در بازار ارز پدید آمد، مشکل به وجود می‌آورد، زمانی این شرایط تهدید می‌شود که به خوبی نتوان مدیریت کرد وگرنه دلیلی ندارد که بازارهای ما دچار ریزش‌ شدید شود.    
دولت به دنبال تثبیت نرخ ارز است  
فرزین در خصوص اصلاحات ارزی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: سیاستی که دولت در بحث هدفمندکردن یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی برای ارز دارد نظام شناور مدیریت شده است. وی گفت: دولت به دنبال تثبیت نرخ ارز است، چون یک بستری برای سرمایه‌گذاری عاملان اقتصادی در کشور به وجود می‌آورد و قصد ندارد که نرخ ارز نوسان شدید داشته باشد، تثبیت نرخ ارز سیاست موجود است و تغییر نمی‌کند و چون دولت ذخایر مطمئن ارز هم دارد، این سیاست را ادامه می‌دهد. معاون وزیر اقتصاد گفت: هرچه خریداران ارز زیاد باشند می‌توانند از بانک مرکزی ارز بخرند. بانک مرکزی هم دلار دارد، تبدیل به ریال می‌کند.          
فروش ارز برای جمع‌آوری نقدینگی از بازار     
فرزین همچنین درباره فروش ارز، برای جمع‌آوری نقدینگی از بازار در آستانه هدفمندی یارانه‌ها، گفت: قطعا هرچه ارز بیشتری فروش برود، نقدینگی بیشتری جمع‌آوری می‌شود، این طبیعی است. حتی بانک مرکزی شروع به فروش اوراق مشارکت کرده‌است. جمع کردن نقدینگی می‌تواند شرایط مناسب‌تری را در آستانه شروع طرح ایجاد کند، در این مورد نمی‌توان رد کرد، ولی نمی‌خواهم تحلیل کنم که بانک مرکزی به عمد این شرایط را به وجود آورده است، ولی بالاخره وقتی متقاضی برای ارز وجود دارد و دولت هم ارز دارد، چرا نفروشد؟
اطمینان از هزینه برق و گاز در چارچوب الگوی مصرف  
فرزین در ادامه این گفت‌وگو درباره استفاده از الگوهای تبعیضی - ترجیحی در مورد قیمت برق تصریح کرد: در برق یک قیمت تبعیضی وجود دارد، یعنی منطقه گرم و سرد و اختلاف نرخ برای مصارف متفاوت. جدول جدیدی برای برق طراحی شده است، الان در منطقه گرم قیمت هر کیلووات ساعت برق 5 تومان است. در منطقه معتدل و تهران و مناطق عادی قیمت برق برای خانوار هر کیلو وات ساعت 5/16 تومان است، ولی یک طبقه‌بندی در وزارت نیرو وجود دارد، مثلا می‌گوید اگر از صفر تا 100 کیلووات ساعت در تهران برق مصرف شود، هر کیلووات ساعتی 10 تومان است، اگر از 100 تا 200 به عنوان مثال مصرف شود، بهای آن به نرخ 15 تومان و از 200 تا 300 می‌شود 20 تومان، در این روش قیمت پلکانی افزایش می‌یابد.       
دولت چشم‌بسته قیمت‌ها را افزایش نداده   
فرزین در توضیح بیشتر این مطلب اضافه کرد: مصرف بهینه در تهران تا 300 کیلووات ساعت در ماه است. در منطقه گرم در اوج گرما تا 2000 کیلووات ساعت مصرف بهینه است، لذا جداول برق به گونه‌ای طراحی شده که در تهران تا 300 کیلو وات ساعت و در منطقه گرم تا 2000 کیلو وات ساعت مصرف برق با افزایش شدید هزینه روبه‌رو نشود.    
برای گاز هم در حال بررسی است و به این روش عمل خواهد شد، دولت چشم بسته قیمت‌ها را افزایش نداده است، بالاترین حساسیت این است که مردم بتوانند از مصرف بهینه استفاده کنند، بالاخره باید بتوانیم مصرف برق را در کشور کاهش دهیم یعنی باید بهینه‌سازی مصرف برق صورت گیرد جلوی رشد مصرف برق را بگیریم جلوی رشد مصرف گاز را بگیریم.           

احتمال اختصاص سهمیه بنزین آبان خودروها            
وضعیت سهمیه، نحوه عرضه و قیمت بنزین آبان ماه به عنوان استراتژیک‌ترین کالای مصرفی کشور امروز به طور رسمی‌اعلام می‌شود.  
به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور امروز 28 مهر ماه وضعیت میزان سهمیه، نحوه عرضه و قیمت فروش بنزین را تعیین تکلیف می‌کند.    
شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت مهر ماه امسال درباره سرنوشت قیمت و عرضه بنزین در ادامه سال‌جاری، گفته بود: «حتما شاید» قیمت بنزین لیتری 400 تومان شود. در همین حال، شهریور ماه امسال با توجه به تعویق زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شد که سهمیه بنزین خودروهای شخصی به صورت ماهانه به کارت هوشمند سوخت آنها واریز شود. بر این اساس از یکم مهر ماه 60 لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای 100 تومان به کارت‌های هوشمند خودروهای شخصی واریز ‌شد.   
در همین حال، پیشتر محمدرضا رویانیان با بیان اینکه به دلیل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال‌جاری، گفته بود: تصمیم بر این شد تا سهمیه‌بندی به صورت ماهانه ادامه یابد، گفته بود: از این رو در مهر ماه سال‌جاری سهمیه‌ها تغییری نخواهد داشت. به گفته رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، زمان دقیق اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که بر آن اساس تغییری بر وضعیت سبد سوختی کشور ایجاد خواهد شد، برعهده رییس جمهور بوده و خود وی زمان اجرای آن را اعلام خواهد کرد.    
به گزارش مهر، در حال حاضر بیش از 17 میلیون کارت هوشمند سوخت شامل 10 میلیون و 194 هزار کارت خودرو و 6 میلیون و 725 هزار و 254 کارت هوشمند موتورسیکلت در سطح کشور فعال است.  
هم‌اکنون قیمت هر لیتر بنزین یارانه‌ای 100 تومان، بنزین سوپر یارانه‌ای 150 تومان، بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومان و بنزین نیمه یارانه‌ای سوپر 550 تومان است.    

وضعیت فعلی تولید، مصرف و قیمت 7 حامل انرژی      
بنزین: در حال حاضر ظرفیت روزانه تولید بنزین در داخل با محاسبه طرح ضربتی اجرا شده، 66 میلیون لیتر و میزان مصرف روزانه این فرآورده سوختی نیز به طور متوسط 65 میلیون لیتر است.     
هم‌اکنون قیمت هر لیتر بنزین یارانه ای 100 تومان، بنزین معمولی آزاد 400 تومان و بنزین سوپر 550 تومان است.
گازوئیل: هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه گازوئیل کشور در حالی به 85 میلیون لیتر رسیده که مصرف روزانه این فرآورده سوختی نیز تقریبا به میزان تولید گزارش شده است. قیمت هر لیتر گازوئیل هم اکنون 165 ریال است.
برق: بنابر اعلام دولت، قیمت برق در راستای اجرای هدفمندی یارانه‌ها قرار است تعیین تکلیف نهایی شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت‌های برق برای بخش‌های مختلف تبعیضی - ترجیحی خواهد بود. به عبارت دیگر، قیمت‌گذاری برق به نحوی خواهد بود که همچنان از مناطق گرم و بخش‌های کشاورزی و صنعت حمایت شود.
در حال حاضر تولید برق در اوج 41 هزار مگاوات و مصرف برق در اوج 41 هزار و 600 مگاوات گزارش شده است، البته بخشی از نیاز مصرف، در زمان اوج از واردات تامین می‌شود، ضمن اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور 56 هزار مگاوات است. هم‌اکنون قیمت برق خانگی، صنعتی و کشاورزی به ترتیب 165 ، 206 و 21 ریال به ازای       
هر کیلو وات ساعت است، این در حالی است که قیمت جهانی برق به طور متوسط 12 سنت در هر کیلو وات ساعت اعلام شده است. همچنین قیمت تمام شده برق (با احتساب سوخت یارانه‌ای) 832 ریال است.
گاز طبیعی: هم‌اکنون میزان تولید گاز طبیعی در کشور 600 میلیون متر مکعب در روز گزارش شده است. گاز مشترکان خانگی به ازای هر متر مکعب 100 ریال است که هم‌اکنون برای دهک‌های مختلف درآمدی و مصرف، این رقم پلکانی افزایش می‌یابد. در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز واحدهای کشاورزی 158 ریال، خدمات 250 ریال، مراکز آموزشی و مدارس 90 ریال، نانوایی‌ها 48 ریال، اماکن دولتی 90 ریال، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها 158 ریال، پالایشگاه‌ها 158 ریال، پتروشیمی‌ها 158 ریال، نیروگاه‌ها 49 ریال و مساجد و حسینیه‌ها 90 ریال است.
گاز مایع: در حاصل حاضر میزان تولید و مصرف گاز مایع در کشور برابر شده به طوری که هم‌اکنون میزان تولید این فرآورده سوختی 6500 تن در روز اعلام شده است. در همین حال، قیمت تولید هر متر مکعب گاز مایع 5000 ریال تمام می‌شود، ولی به مصرف کننده 50 ریال فروخته می‌شود.           
نفت کوره و سفید: میزان تولید روزانه نفت کوره 76 میلیون لیتر گزارش شده است که از این میزان، به طور متوسط روزانه 50 میلیون لیتر به نیروگاه‌ها تحویل داده و مابقی با قیمت فوب خلیج فارس صادر می‌شود.
همچنین میزان تولید نفت سفید کشور در روز بیش از 21 میلیون لیتر گزارش شده است. قیمت نفت سفید در داخل کشور 165 ریال است، این در حالی است که قیمت این فرآورده سوختی در بازارهای جهانی از قیمت بنزین بالاتر است.
تعداد بازدید : 631

ثبت نظر

ارسال