Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 33 دقیقه

سالکو بدنبال تسخیر رتبه‌های بالای آلومینیوم در جهان

سالکو بدنبال تسخیر رتبه‌های بالای آلومینیوم در جهان

باشگاه آلومینیوم: مسئول بهره برداری مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به تشریح تجهیزات بکار گرفته شده در اسکله شماره پنج منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان پرداخت و گفت: در آینده نزدیک آلومینیوم جنوب (سالکو) به قطب آلومینیوم جهان تبدیل خواهد شد.

دوشنبه 17 بهمن 1401 ساعت 12:18

باشگاه آلومینیوم- عباس کریمی با اعلام اینکه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب ، بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در کشور است گفت: از آنجا که سالکو به اندازه تمامی شرکت‌های تولید آلومینیوم کشور تولید دارد، برای تامین مواد اولیه این شرکت، نیاز به جایگاه اختصاصی و تجهیزات ویژه داریم.

وی با اعلام اینکه اسکله شماره ۵ منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان برای تخلیه و بارگیری مواد اولیه مورد نیاز سالکو اختصاص یافته است گفت: در این اسکله پودر آلومینا و پودر سی. پی. سی را که به وسیله کشتی‌ها وارد می‌شود، به سیلو‌های شرکت منتقل می‌کنیم.

مسئول بهره برداری سالکو از ایجاد ۱۶۰۰ متر نوار نقاله از کنار اسکله تا محل سیلو‌ها خبر داد و گفت: به دلیل حجم بالای تخلیه مواد اولیه، به امکانات ویژه برای نقل و انتقال این مواد نیاز داریم و در نتیجه ناچار هستیم مواد اولیه وارداتی را به وسیله نوار نقاله منتقل کنیم.

وی با اعلام اینکه به وسیله دستگاه مکش "شیپ آن لودر" پودر‌های داخل کشتی را مکش و به نوار نقاله منتقل می‌کنیم گفت: این دستگاه قدرت مکش ۵۰۰ تن مواد در ساعت را دارد که پس از مکش پودر آلومینا و سی. بی. سی از مخازن کشتی ها، آن‌ها را روی نوار نقاله قرار می‌دهد و به سیلو‌ها منتقل می‌شود و سپس با توجه به نیاز کارخانه، به وسیله بنکر‌ها به سمت کارخانه حمل می‌شود.

کریمی با اعلام اینکه روزانه ۸۰ تا ۹۰ تریلی سی. پی. سی (کک) و پودر آلومینا را به سمت کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد حمل می‌کند گفت: دو سیلو به ظرفیت ۳۵ هزار تن برای آلومینا و یک سیلو به ظرفیت ۲۰ هزار تن برای سی. بی. سی اختصاص داده ایم.

وی در خصوص دلایل هزینه کرد بالا، برای ساخت تجهیزات (سیلو، اسکله ویژه و تجهیزات) در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان گفت: نزدیکترین فاصله دریا به کارخانه آلومینیوم سالکو در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، اسکله منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان است که می‌توان بسادگی، بسرعت و با کمترین هزینه مواد اولیه وارداتی را به کارخانه منتقل کرد.

مسئول بهره برداری شرکت آلومینیوم جنوب سالکو با تاکید بر اینکه استفاده از اسکله منطقه ویژه اقتصادی پارسیان هزینه حمل و نقل را بشدت کاهش می‌دهد گفت: علاوه بر کاهش هزینه حمل، زمان انتقال مواد به کارخانه نیز در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد، بنابراین اسکله منطقه ویژه اقتصادی پارسیان اهمیت زیادی برای کارخانه سالکو دارد.

وی با اعلام اینکه سایت سالکو در پارسیان ماهیانه ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان سودآوری برای آلومینیوم جنوب دارد گفت: این سودآوری در نتیجه نزدیکی محل تخلیه مواد اولیه به کارخانه، کاهش هزینه حمل، سرعت در رسیدن مواد اولیه و امکانات مناسب است.

کریمی چشم انداز آینده را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در آینده برنامه داریم که مواد اولیه مورد نیاز سایر کارخانه‌های آلومینوم را تهیه و در اختیار آنان قرار دهیم، که البته با توجه به تجهیزاتی که ایجاد کرده ایم، تهیه مواد اولیه برای سایر کارخانه‌ها نیز بصرفه خواهد بود.

وی از رکورد زنی تخلیه کشتی‌های حامل مواد اولیه در منطقه ویژه پارسیان خبر داد و گفت: سرعت کار به اندازه‌ای بالاست که توانسته ایم یک کشتی ۳۰ هزار تنی آلومینا را در کمتر از ۷۲ ساعت تخلیه کنیم که این سرعت تخلیه باعث تعجب شرکت صادرکننده آلومینا شده بود.

مسئول بهره برداری مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) با اعلام اینکه در آینده نزدیک بنا داریم پودر الومینا را در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان تولید کنیم گفت: پودر آلومینا از بوکسیت بدست می‌آید و به این نتیجه رسیده ایم که به جای واردات پودر آلومینا، پودر بوکسیت وارد کنیم تا ارزش افزوده ناشی از تبدیل بوکسیت به آلومینا در کشور خودمان صورت پذیرد.

کریمی از روند رو به رشد فعالیت‌های شرکت خبر داد و گفت: سالکو در مسیر ترقی با سرعتی مثال زدنی گام بر می‌دارد و بنا دارد در آینده نزدیک به قطب آلومینیوم جهان تبدیل شود.

منبع: پول نیوز

تعداد بازدید : 2426

ثبت نظر

ارسال