Fa En شنبه 22 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 13 دقیقه

ساختار مصرف محصولات نورد آلومینیومی جهان /تجارت بزرگ محصولات نورد آلومینیوم

ساختار مصرف محصولات نورد آلومینیومی جهان /تجارت بزرگ محصولات نورد آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: محصولات نورد آلومینیومی، یکی از مهم‌ترین انواع نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی هستند که حدود 30 درصد از کل مصرف آلومینیوم جهان را به‌خود اختصاص می‌دهد. مهم‌ترین صنعت مصرف‌کننده این محصولات، صنعت بسته‌بندی است که براساس آخرین اطلاعات موجود، حدود نیمی از کل محصولات نورد آلومینیومی را مصرف می‌کند.

پنجشنبه 22 شهریور 1397 ساعت 23:51

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از  فلزات آنلاین، محصولات نورد آلومینیومی شامل انواع ورق و فویل، یکی از مهم‌ترین نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی است که حدود 30 درصد کل مصرف آلومینیوم جهان را تشکیل می‌دهد. در نمودار، ساختار مصرف و مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده محصولات تخت آلومینیومی در سطح جهان نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، مهم‌ترین کاربرد این محصولات در صنایع بسته‌بندی است که حدود نیمی از کل مصرف این محصولات را در سطح جهان به‌خود اختصاص می‌دهد. قوطی‌های آلومینیومی تولید شده به‌روش کشش عمیق از ورق‌های آلومینیومی و فویل‌های لامینیت شده مورد مصرف در صنایع غذایی و دارویی از جمله اصلی‌ترین مصارف محصولات نورد آلومینیومی در صنعت بسته‌بندی است. حمل‌ونقل نیز که امروزه شاهد بیشترین رشد تقاضا برای این محصولات است دومین صنعت بزرگ مصرف‌کننده محصولات نورد به‌شمار می‌رود. عمده کاربردهای این محصولات در این صنعت در ساخت بدنه خودروها و سایر وسایل نقلیه است. کاربردهای محصولات نورد در صنعت ساختمان نیز، سومین صنعت مصرف‌کننده این محصولات، عموما به‌صورت پانل‌های کامپوزیتی به‌کار رفته در نمای ساختمان‌ها است.

تولید این محصولات ابتدا با پیش‌گرم کردن اسلب آغاز شده و سپس با عبور از بین غلتک‌های نورد، ضخامت مورد نظر ار ورق تولید می‌شود. در نهایت ورق تولید شده درون کوره‌هایی تحت فرآیند عملیات حرارتی قرار گرفته تا استحکام مطلوب از ورق حاصل شود. فویل نیز دیگر محصول مهم نورد آلومینیومی توسط نورد همزمان 2 لایه ورق آلومینیومی قرار گرفته روی هم تولید می‌شود تا به‌این ترتیب بتوان فویل‌هایی تا ضخامت حدود 7 میکرون را تولید کرد.

به‌طور کلی فرآیند نورد پیچیدگی نسبتا زیادی دارد که این امر سبب شده تا عموما هزینه‌های احداث واحدهای نورد نسبت به سایر واحدهای پایین‌دستی از صنعت آلومینیوم مقداری قابل توجه باشد. از همین رو، عموما واحدهای نورد در ظرفیت‌های بالا شکل گرفته تا به‌واسطه تناژ تولید بالا، بتوان هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری در این بخش را پوشش داد. بدین ترتیب ظرفیت‌های شکل گرفته عموما بیشتر از میزان تقاضای بازارهای محلی است. از این رو تجارت محصولات تولیدی این ظرفیت‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌یابد؛ به‌طوری که براساس برآوردهای به‌عمل آمده، مقدار محصولات نورد آلومینیومی تجارت شده در سطح جهان، بیش از نیمی از کل تولید این محصولات را تشکیل می‌دهد؛ به این معنی که به‌طور متوسط کمتر از نیمی از تولید محصولات نورد هر کشور، در همان کشور مصرف می‌شود و مابقی به بازار کشورهای دیگر صادر می‌شود.

هر چند در سال‌های گذشته تقاضای محصولات نورد آلومینیومی رشد داشته است که خود می‌تواند محرکی بر افزایش و توسعه ظرفیت‌های نورد عمل کند، اما موانعی از جمله هزینه‌های سرمایه‌گذاری بالا برای احداث این واحدها به‌قدری بالا بوده که در طول سالیان گذشته ظرفیت‌های تولید فارغ از جغرافیای بازار مصرف رشد کرده و سبب شده تا اهمیت تجارت در این قبیل از محصولات همچنان ثابت باقی بماند.

 

تعداد بازدید : 1879

ثبت نظر

ارسال