Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 5 و 34 دقیقه

رئیس سندیکای آلومینیوم کشور: نباید اجازه داد صنایع کشور به طور انحصاری در اختیار افرادی قرار گیرد! / دولت باید نظارت خود را حفظ کند تا روند تامین و عرضه محصول بدرستی انجام شود

رئیس سندیکای آلومینیوم کشور: نباید اجازه داد صنایع کشور به طور انحصاری در اختیار افرادی قرار گیرد! / دولت باید نظارت خود را حفظ کند تا روند تامین و عرضه محصول بدرستی انجام شود

باشگاه آلومینیوم: به گفته اعضای سندیکا، یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعتگران آلومینیوم این است که صادرات شمش آلومینیوم با قیمتی پایین‌تر از عرضه آن در داخل انجام می‌شود که به صنایع پایین دستی کشور صدمه زده است. علاوه بر این دولت سرمایه‌گذاری کافی در این بخش ندارد و به دلیل موانع در نقل و انتقالات بانکی و قوانین بی‌ثبات، سرمایه‌گذاران خارجی وارد صنعت آلومینیوم نمی‌شوند که مجموعه این شرایط باعث شده میزان تولید آلومینیوم در کشور پایین باشد.

پنجشنبه 8 شهریور 1397 ساعت 0:6

به گزارش باشگاه آلومینیوم، رئیس سندیکای آلومینیوم ایجاد انحصار را اصلی‌ترین مشکل صنعت آلومینیوم کشور می‌داند و می‌گوید: عده‌ای به جای فروش شمش آلومینیوم در بورس، محصول‌شان را در بازار آزاد و با قیمت پایین می‌فروشند که باعث می‌شود فروش تولیدکنندگانی که در بورس محصول‌شان را عرضه کرده‌اند کم شود. به این شکل این فروشندگان زیان‌ده می‌شوند و انحصارگران محصول شرکت‌های زیادن‌ده را می‌خرند و به این شکل انحصار ایجاد می‌شود.

 

«هوشنگ گودرزی» که در سالهای اخیر همواره بر نداشتن یک متولی مشخص و قوی برای صنعت آلومینیوم کشورتاکید داشته است روز گذشته  با تاکید دوباره بر این موضوع کاهش عرضه این محصول در بورس کالا، واردات دوباره شمش‌های صادراتی، انحصارگرایی و گرانفروشی شرکت های بالادستی را از معضلات و مشکلات بزرگ صنعت آلومینیوم کشور دانست و تصریح کرد که ادامه این روند به‌زودی موجب تعطیلی واحدهای پایین دستی آلومینیوم و ایجاد موج بیکاری خواهد شد.

رئیس سندیکای آلومینیوم ایران که عصر سه‌شنبه ششم شهریورماه97 در نشستی خبری سخن می‌گفت، ضمن مطرح کردن این مشکلات، تصریح کرد: دولت بر عرضه تولیدکنندگان آلومینیوم در داخل نظارت نمی‌کند. این در حالی است که با بخش خصوصی مشورت می‌شود اما هیچ کدام از پیشنهادات اجرایی نمی‌شوند.

وی ضمن اظهار تاسف از تعطیل شدن صنایع پایین دستی گفت: درخواست ما شفافیت است؛ یعنی عرضه مستمر و بر اساس تولید داخلی باشد؛ پایین یا بالا بودن قیمت چندان مهم نیست.

رییس سندیکای آلومینیوم گفت: پیشنهاد این سندیکا که مشخص بودن میزان عرضه و قیمت پایه و همچنین نظارت بر میزان تقاضا است، در جلسات با دولت مطرح شده اما هیچ‌ یک اجرا نشده است.

گودرزی همچنین با اشاره به وجود انحصار در بازار گفت: عده‌ای به جای فروش شمش آلومینیوم در بورس، محصول را در بازار آزاد و با قیمت پایین می‌فروشند که باعث می‌شود فروش تولیدکنندگانی که در بورس محصول‌شان را عرضه کرده‌اند کم شود. به این شکل فروشندگان محصول در بورس ضعیف می‌شوند و بعد خودشان شرکت‌های زیان‌ده را می‌خرند و به این شکل انحصار ایجاد می‌شود.

گودرزی همچنین در ادامه با بیان اینکه مصوبه جدیدی که برای سندیکا ارسال شده بدون توجه به پیشنهادات اعضای سندیکا نوشته شده است، گفت: دستورالعملی که توسط ایمیدرو تهیه شده کپی دستورالعمل صنایع آهن و مس است؛ این درحالی است که این صنایع کاملا متفاوت‌ هستند زیرا مواد اولیه مس کاملا وارداتی است اما در آلومینیوم بر خلاف ادعای تولیدکنندگان بخش بالادستی که می‌گویند 98 درصد مواد اولیه تولید آلومینیوم، وارداتی است، حدود 25 تا 28 درصد قیمت تولید یک شمش آلومینیوم مربوط به بخش انرژی است که به طور کامل از داخل کشور تامین می شود. 

وی یادآوری کرد: بر اساس برآوردها صنعت آلومینیوم می‌تواند با صادرات ۴۰ درصد از تولید داخل ۱۰۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز را تامین کند؛ و می‌توان 60 درصد تولید آلومینیوم را به بازارهای داخلی عرضه کرد که در عمل اینطور نیست.

 

 

  • انتقاد از انحصار در صنعت آلومینیوم و عدم عرضه در بورس

رییس سندیکای صنعت آلومینیوم گفت: متاسفانه صنایع بالادستی آلومینیوم به طور نادرست واگذار و خصوصی‌سازی شد و این صنعت در انحصار افرادی معدود قرار گرفت. 

وی گفت: این افراد با ادعای اینکه واحد تولیدی آنها در مناطق آزاد قرار دارد از عرضه محصول در بورس کالا خودداری و اقدام به صادرات می‌کنند که البته ارز صادراتی را نیز در سامانه نیما عرضه نمی کنند.

گودرزی تصریح کرد: نباید اجازه داد صنایع کشور به طور انحصاری در اختیار افرادی قرار گیرد. دولت باید نظارت خود را حفظ کند تا روند تامین و عرضه محصول بدرستی انجام شود که در غیر این صورت بازارهای داخلی دچار چالش می شود.

رییس سندیکای آلومینیوم اضافه کرد:  پارسال مجموعه تولید داخل آلومینیوم 337 هزار تن بود؛ در حالی که میزان مصرف داخلی 373 هزار تن است و بر اساس نیاز مصرف کنندگان داخلی پیشنهاد کردیم برای استمرار تولید بخش پایین دستی و ثبات بازار دستکم هر هفته پنج هزار تن شمش و 2 هزار تن بیلت از طریق بورس کالا عرضه شود تا نیاز داخل به طور کامل رفع شود اما متاسفانه بخش بالادستی هیچگاه به این توافق عمل نکرده است.

  •  واردات دوباره شمش های صادراتی

رییس سندیکای صنعت آلومینیوم گفت: یکی از تولید کنندگان بخش بالادستی از طریق شرکت های زیرمجموعه خود 58 هزار تن شمش صادراتی خود به امارات را دوباره وارد کشور کرده که با این اقدامات خود بازار داخلی آلومینیوم را به چالش کشیده است.

وی ادامه داد: بارها نسبت به اینگونه اقدام های بخش بالادستی اعتراض کرده‌ایم اما متاسفانه به آنها رسیدگی نشده است. در یک مورد شورای رقابت یک مجتمع تولیدکننده را که از عرضه محصول در بورس کالا خودداری و از ارز دولتی سوء استفاده کرده بود، فقط 200 میلیون تومان جریمه کرد که معادل 2 محموله بار آلومینیوم در پشت نیسان است.

 

  • تعطیلی واحدهای تولیدی

هوشنگ گودرزی که خود به عنوان یک مسئول در بخش پایین دستی این صنعت فعالیت می‌کند ادامه داد: صنایع پایین دستی آلومینیوم در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند و پول و نقدینگی لازم برای تامین سرمایه در گردش واحدهای خود را ندارند. به همین دلیل شماری از این واحدها تعطیل شده است یا با 10 تا 15 درصد ظرفیت کار می کند.

«به تازگی برخی واحدهای تولیدی ناچار شده‌اند کارکنان خود را به مرخصی اجباری تابستانی بفرستند».
وی ادامه داد: بخش بالادستی حدود چهار هفته هیچ عرضه در بورس کالا نداشت؛ در حالی که نیاز تولیدکنندگان بخش پایین دستی در این مدت 28 هزار تن بود. اکنون پس از گذشت چهار هفته فقط سه هزار تن محصول عرضه شده است و حتی پیش از آن با خریداران تماس گرفته و به آنها هشدار داده اند که باید با قیمت بالا خریداری کنند تا امکان تعلق شمش آلومینیوم به آنها از طریق بورس کالا فراهم شود.

گودرزی افزود: تولیدکننده ای که در هفته به 420 تن مواد اولیه آلومینیوم نیاز دارد 20 تن آن را می‌تواند از بورس تهیه کند و ناچار است 400 تن را از بازار آزاد خریداری کند.

به گفته وی، میانگین تفاوت قیمت بورس کالا و بازار آزاد 3700 تومان در هر کیلوگرم است.

  • دلالی و گرانفروشی؛ معضلات همیشگی 

رییس سندیکای صنعت آلومینیوم از فعالیت دلالان در بورس کالا پس از نوسان نرخ ارز خبر داد و گفت: پیش از این 32 شرکت برای خرید آلومینیوم ثبت نام کرده بودند اما پس از آغاز نوسان نرخ ارز شمار آنها به 167 شرکت افزایش یافت.

وی گفت: دلالانی که آلومینیوم را از بورس کالا با دلار 4200 تومانی خریده‌اند از هر تریلی حدود 80 میلیون تومان معادل یک پژو سود کسب کرده اند.

گودرزی با انتقاد از گرانفروشی تولیدکنندگان بالادستی در داخل کشور گفت: مجتمع های تولید آلومینیوم محصولات خود را با قیمت ارزان تر به خریداران ترکیه ای می فروشند که آنها نیز پس از عملیات تکمیلی، محصولات خود را به عراق و سایر کشورها که بازار سنتی ایران را تشکیل می‌دهند صادر می کنند. به گفته وی، این موضوع باعث محدود شدن بازارهای صادراتی ایران شده است.

 

 

 

تعداد بازدید : 1336

ثبت نظر

ارسال