Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 57 دقیقه

ریشه کاهش معاملات آلومینیومی، دو نرخی بودن ارز است

ریشه کاهش معاملات آلومینیومی، دو نرخی بودن ارز است

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت شایکو گفت: افزایش ناگهانی نرخ ارز و عدم برآورده‌شدن انتظارات از کاهش اندک آن و همچنین تفاوت میان نرخ ارز آزاد و نیمایی باعث شده است تا تقاضا برای شمش آلومینیومی کاهش یابد. ضمن اینکه قیمت فروش این محصول اولیه در بورس کالا گران‌تر از بازار آزاد بوده که این موجب کاهش شدید معاملات آلومینیومی در بورس کالا شده است.

یکشنبه 12 بهمن 1399 ساعت 11:20

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از فلزات آنلاین، حسام زهادی اظهار داشت: یکی از علت‌های کاهش تقاضا برای خرید شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران، نظام عرضه غلطی است که وجود دارد و همچنین پیشی‌گرفتن نرخ ارز نیمایی از ارز آزاد، باعث ایجاد اختلاف در قیمت‌های شمش آلومینیوم عرضه‌شده در بورس کالا و بازار آزاد شده است. درحال‌حاضر، عمده مصرف‌کنندگان آلومینیوم موردنیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند.

وی افزود: علت اصلی کاهش تقاضا در بورس کالای ایران ناشی از افت تقاضا در کل بازار ایران، کاهش تمایل به خرید از خود بورس کالا است. هرچند بازار دچار نوعی رکود شده است اما کاهش خود را در بازار بورس هیچ‌وقت نشان نخواهد داد و مصرف‌کنندگان نیز رو به سوی خرید شمش آلومینیوم از بازار آزاد آورده‌اند چراکه اختلاف قیمت بسیار فاحشی بین قیمت شمش آلومینیوم عرضه‌شده در بورس کالا و در بازار آزاد وجود دارد که در اکثر مواقع، از حدود دو هزار تومان تا پنج هزار تومان تفاوت قیمت ایجاد شده است.

خرید از بازار آزاد، اقتصادی‌تر است

مدیرعامل شرکت شایکو درخصوص شرایط در بازار آزاد ازنظر داد و ستد شمش آلومینیومی، گفت: درحال‌حاضر، بازار آزاد نسبت به بورس کالا از رونق خرید و فروش بیشتری بهره‌مند است و شرایط بهتری را سپری می‌کند و عمده مصرف‌کنندگان شمش آلومینیومی موردنیاز خود را از این بازار می‌خرند. چراکه ازنظر قیمت برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید در بورس کالا است. به‌طورکلی، میزان معاملات ارتباطی با میزان تولید ندارد و بیشتر به قیمت‌گذاری‌ها شرایط روانی حاکم بر بازار وابسته است. ضمن اینکه با افتتاح سالکو، میزان تولید و عرضه شمش آلومینیومی در بورس کالا افزایش یافته اما نحوه قیمت‌گذاری در این فضا، مشتریان را ناراضی کرده است.

افزایش هزینه تولید با خرید از بورس کالا

این تولیدکننده پروفیل‌ آلومینیومی در تشریح تفاوت قیمت نهایی آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد، بیان کرد: برای مثال درحال‌حاضر، بیلت آلومینیومی در بورس کالا حدود 63 هزار تومان به‌ازای هر تن عرضه می‌‌شود اما این محصول در بازار آزاد به قیمت حدود 56 هزار تومان به‌ازای هر تن معامله می‌شود. حال تصور کنید کارخانه‌ای قصد خرید حدود ده هزار تن بیلت آلومینیومی از بورس کالا را داشته باشد، می‌توانید به‌وضوح مشاهده کنید که با خرید از بازار بورس کالای ایران، چه مبلغ سنگینی را باید صرف خرید مواد اولیه موردنیاز کند و چه میزان هزینه تولید و قیمت نهایی محصول افزایش می‌یابد. طبیعی است که تمایلات به سمت‌و‌سوی خرید از بازار آزاد، سوق پیدا کند.

نوسانات نرخ ارز، قدرت تصمیم‌گیری را کاهش داده است

زهادی عامل مهم کاهش تقاضای کلی برای آلومینیوم را نوسانات نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: بیشترین سهم از کاهش تقاضا برای آلومینیوم از آن نوسانات نرخ ارز و کاهش اندک آن است که انتظارات را بعد از آن جهش ناگهانی برآورده نکرد. در شرایط ثبات نرخ ارز، فعالیت‌های اقتصادی بعد از مدتی مجدداً روند فعالیت خود را از سر می‌گیرند و قادر خواهند بود تا مدت زمانی که از فعالیت خود عقب افتاده بودند را جبران کنند، اما اکنون با توجه به بالاماندن نرخ ارز، عملاً صنعتگران دست از خرید و فروش کشیده‌اند و ترجیح می‌دهند تا زمانی‌که شرایط به ثبات نسبی برسد، اقدامی نکنند زیرا در این شرایط که ثبات و پایداری وجود ندارد، تصمیم‌گیری نیز به‌شدت دشوار است.

تعداد بازدید : 1485

ثبت نظر

ارسال