Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 9 دقیقه

ریخته‌گری دایکست نیازمند به‌روزرسانی

ریخته‌گری دایکست نیازمند به‌روزرساني

باشگاه آلومینیوم: عضو هیأت‌مدیره انجمن دایکست ایران گفت: دایکست‌کاران به‌طور مستقیم از شمش‌های ضایعاتی استفاده نمی‌کنند و تنها گروهی از آنها اقدام به خرید ضایعات کرده و توسط کوره‌های مادر نسبت به انجام عملیات ذوب و احیا اقدام کرده و آلومینیوم را به آلیاژ مدنظر خود می‌رسانند.

چهارشنبه 19 آذر 1399 ساعت 13:10

یکی از شاخه‌های ریخته‌گری، تزریق مواد مذاب تحت‌فشار به داخل قالب است که از آن با نام دایکست یاد می‌شود. استفاده از مواد اولیه مناسب در این صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است به‌طوری‌که در برخی از قطعات خاص نیاز است تا آلیاژهای باکیفیت استفاده شود.

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، گسترش‌نیوز با علیرضا تسبیح‌گو، عضو هیأت‌مدیره انجمن دایکست ایران گفت‌گویی داشته که در ادامه می‌خوانیم:

شمش‌های آلیاژی متفاوت

علیرضا تسبیح‌گو درباره استفاده از شمش‌های آلومینیومی در ریخته‌گری دایکست گفت: فعالیت ما در بخش دایکست، ریخته‌گری تحت‌فشار است و آلیاژهای مورد استفاده در دایکست با گروه‌هایی مانند ریخته‌گر‌ی‌های زمینی و ثقلی یا تحت فشار پایین و آلیاژ برای ریخته‌گری بیلت جهت اکستروژن و تولید پروفیل متفاوت است.

وی درباره استفاده دایکست‌‌کاران از شمش‌های ضایعاتی افزود: دایکست‌کاران به‌طور مستقیم از شمش‌های ضایعاتی استفاده نمی‌کنند و تنها گروهی از آنها اقدام به خرید ضایعات و آلیاژسازی می‌کنند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن دایکست ایران درباره کیفیت ضایعات آلومینیوم در فرآیند ذوب و احیا خاطرنشان کرد: این ضایعات در فرآیند ذوب مجدد و آلیاژسازی باید به‌وسیله کوانتومتری کنترل شده تا به آلیاژ استاندارد و موردنظر دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین در ساخت برخی قطعات خاص مانند قطعات خودرویی و یا ظروف مواد غذایی لازم است تا از گریدهای مشخص و استاندارد استفاده شود و به همین منظور واحدهای تولیدی شمش را از مراجع کارخانه‌های معتبری تأمین می‌کنند. هرچند دیده شده برخی برای ارزان‌ترشدن محصول نهایی خود از ضایعات استفاده کنند که در این صورت نیز باید درصد آلیاژی آن استخراج و به استاندارد لازم برسد.

علیرضا تسبیح‌گو تصریح کرد: البته استفاده از ضایعات برگشتی خود کارخانه بهترین نوع ضایعات است چراکه به‌طور مستقیم مجدداً به داخل کوره ریخته می‌شود و آنالیز آن تفاوتی با مذاب داخل کوره ندارد.

ضرورت استفاده از فناوری‌های روز دنیا

عضو هیأت‌مدیره انجمن دایکست ایران درباره استفاده از فناوری روز دنیا در بهره‌گیری از کوره‌های ذوبی گفت: استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا مستلزم هزینه روز دنیا است و ما درحال‌حاضر از فناوری روز دنیا ۳۰ سال عقب هستیم و بالای ۹۹ درصد از کوره‌های ذوب دایکست‌کاران از فناوری‌های قدیم است و درصورتی‌که دایکست‌کاران به‌منظور استفاده مجدد از ضایعات و پسماندهای کار و قطعات ریجکت‌شده بخواهند اقدام به تهیه و خرید کوره ذوب متوسط از یک برند معروف بین‌المللی داشته باشند، برای آن‌ها هزینه‌ای بالغ بر 5-4 میلیارد تومان دربر خواهد داشت که این رقم برای واحدهای متوسط دایکست عدد بزرگی به‌شمار می‌رود در نوع ایرانی کوره‌ها فقط استراکچر داخلی‌سازی شده است و تجهیزات و نسوزهای داخل کوره اکثراً وارداتی هستند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن دایکست ایران درباره اهمیت استفاده از کوره‌های روز دنیا و نوع عملیات ذوب افزود: انجام عملیات ذوب در کوره‌های ریخته‌گری به‌دلیل فعل و انفعالاتی که در فرآیند ذوب روی می‌دهد با پرت همراه است که درصدی از آن به‌طور خاص به نوع ذوب و کوره آن برمی‌گردد. همچنین در راستای افزایش دانش فنی دایکست‌کاران با فناوری‌های روز دنیا و به‌منظور کاهش پرت کوره‌ها، ما در انجمن چندین سمینار برگزار کردیم و حتی از معتبرترین سازندگان کوره آلمانی برای انتقال دانش فنی به کشور دعوت کردیم که ارائه‌های خوبی نیز صورت گرفت. با توجه به تجهیزات قدیمی کوره‌های مورد استفاده در کشور درصورتی‌که ما از کوره‌های خود به‌درستی استفاده کنیم می‌توانیم استفاده از انرژی را به یک‌سوم کاهش دهیم.

وی در پایان افزود: صنعت ریخته‌گری دایکست در ایران ضعیف است و به همین دلیل ساخت کوره به‌صورت استاندارد و بین‌المللی و با رعایت تمام استانداردها خیلی کم اتفاق می‌افتد اما در فولادسازی چون پول دارند کوره‌های خوبی می‌سازند.

تعداد بازدید : 1738

ثبت نظر

ارسال