Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 1 و 57 دقیقه

رویترز از تداوم خصومت واشنگتن و پکن خبر داد

رویترز از تداوم خصومت واشنگتن و پکن خبر داد

باشگاه آلومینیوم: آینده جنگ تجاری آمریکا با چین جو‌بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا وعده داده است تا همکاری نزدیک‌تری را با متحدان ایالات‌متحده در راستای تقابل تجاری با چین انجام دهد و به‌نظر نمی‌رسد که او بخواهد در آینده نزدیک تعرفه‌‌هایی که دونالد ترامپ بر واردات فولاد، آلومینیوم، کالاهای چینی و اروپایی اعمال کرده است را کنار بگذارد.

سه شنبه 20 آبان 1399 ساعت 10:57

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای‌اقتصاد و به نقل از رویترز، نسیم فاسل، کنسول سابق تجاری جمهوری‌خواه در کمیته بازرگانی سنا می‌گوید: "به من گفته‌اند  اگر چشم‌هایم را ببندم، متوجه ایجاد تغییر در سیاست‌های تجاری بایدن و ترامپ نخواهم شد. بایدن قرار نیست به این زودی برای برداشتن برخی از این تعرفه‌ها اقدام کند."

بایدن که پس از چند روز شمارش آرا، در روز شنبه به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اعلام شد، با حمایت‌ محکم از سوی اتحادیه‌های کارگری و ترقی‌خواهانی که درگذشته نسبت به توافق نامه‌های تجارت آزاد تردید داشتند، راه خود را به کاخ سفید هموار کرد، ازاین‌رو او برای حفظ حمایت از صنایع آسیب‌پذیری نظیر فولاد و آلومینیوم تحت‌فشار خواهد بود.

مهم‌ترین اولویت اقتصادی او احیای اقتصاد آمریکا است که لطمه دیده است، بنابراین توافق‌نامه‌های تجاری احتمالاً اولویت‌ کمتری نسبت به اقدامات برای محرک‌ها و توسعه زیرساخت خواهد داشت.

مشاوران بایدن می‌گویند که او به دنبال آن است تا به «جنگ‌های تجاری مصنوعی» با اروپا خاتمه دهد و پیش از هرگونه تصمیمی در مورد آینده تعرفه‌های تجاری آمریکا علیه چین با شرکای اروپایی مشورت کند؛ تلاشی که بتواند امکان استفاده از «اهرم جمعی» را ایجاد کند.

مقامات سابق تجاری دولت‌های اوباما و ترامپ می‌گویند  در قبال برداشته شدن تعرفه‌های آمریکا علیه چین، بایدن نیز احتمالاً همان امتیازاتی را طلب می‌کند که ترامپ از چینی‌ها خواسته بود. امتیازاتی نظیر ممانعت از تخصیص یارانه‌های گسترده به شرکت‌های دولتی، خاتمه دادن به سیاست‌هایی که شرکت‌های آمریکایی را وادار به انتقال فناوری به‌ طرف چینی می‌کنند و گشایش بازارهای دیجیتال داخلی برای شرکت‌های فناوری آمریکا که آنها نیز یکی از حامیان بزرگ بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ بوده‌اند.

جمیسون گریر که تا ماه آوریل امسال به‌عنوان رئیس دفتر اداره نماینده تجاری آمریکا خدمت می‌کرد، گفت: "هر رئیس‌جمهوری در آمریکا این اقدامات را در برنامه خود خواهد داشت، اما اجرایی کردن آنها دشوار خواهد بود."

وندی کاتلر، یکی از مذاکره‌کنندگان سابق دفتر نماینده تجاری ایالات‌متحده می‌گوید  دولت بایدن پس از چرخش‌ها و تهدید‌های ناگهانی دولت ترامپ در زمینه‌های تعرفه‌‌های تجاری، قابل پیش‌بینی‌تر است.

کاتلر، معاون موسسه سیاست جامعه آسیا افزود: «روزگاری که مشاوران، سراسیمه برای انجام سیاست‌هایی که از طریق توییتر در جریان آنها قرار می‌گرفتند در حال جنب‌وجوش بودند، گذشته است.» به‌نظر نمی‌رسد که بایدن تلاش کند تا «شراکت ترانس-پاسیفیک» را احیا کند؛ توافق‌نامه‌ای با حضور ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام که در دولت باراک اوباما حاصل شد ؛ اما ترامپ در سال ۲۰۱۷ آن را کنار گذاشت.

در عوض اصلاح سازمان تجارت جهانی که صدمات مهلکی را متحمل شده است با استفاده از قوانین جدید علیه یارانه‌ها و سایر اقدامات غیر بازاری به‌عنوان اولویت مهم‌تری در نظر گرفته می‌شود. رویترز در گزارشی دیگر و در همین راستا می‌نویسد: به‌رغم برخی از سخنان، شواهد اندکی وجود دارند تا پکن بایدن را به‌عنوان راه‌حل جایگزینی برای رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بداند. حتی پیش از آنکه پای ترامپ به کاخ سفید برسد، دولت دموکرات اوباما سپس جو بایدن، رفتار سرسختانه‌تری علیه چین در پیش گرفته بودند. پس از تلاش‌های اولیه ترامپ برای درگیر ساختن چین، او بر شدت این روند افزود و به‌طور مؤثر در برابر تلاش‌های چین برای توسعه نفوذ جهانی خود مقابله کرد تا تمجید‌ با اکراه مشاوران بایدن را به‌رغم یک نبرد انتخاباتی تلخ به دست آورد.

بایدن هنوز یک استراتژی دقیق در مورد چین ارائه نکرده است، اما همه نشانه‌ها می‌گویند او به رویکرد سرسختانه علیه پکن ادامه می‌دهد.

دیپلمات‌ها، تحلیلگران و مقامات سابق به کمپین بایدن توصیه کرده‌اند که به ‌استثنای لحنی که ترامپ در بیان تهدیدات خود داشت، به سخت‌گیری علیه چین ادامه دهد و به‌جای رویارویی علنی، بر «رقابت استراتژیک» تاکید کند. بایدن حتی گاهی نسبت به حملات دونالد ترامپ، مواضع شدید‌تری علیه پکن اتخاذ کرده است. بایدن، رئیس‌جمهوری چین را «گردن‌کلفت» توصیف کرده و وعده داده است تا رهبری یک کمپین بین‌المللی را برای اعمال فشار و تنبیه علیه چین و انزوای آن رهبری کند. کمپین بایدن همچنین اقدامات دولت چین علیه مسلمانان سین‌کیانگ را «نسل‌کشی» خطاب کرده است، یک پله فراتر از سیاست دولت کنونی آمریکا که در صورت آغاز دوره ریاست‌جمهوری بایدن، پیامدهای قابل‌‌توجهی خواهد داشت. جو بایدن در مقاله‌ای که در ماه مارس و هم‌زمان با اوج‌گیری پاندمی کرونا که از چین آغاز شده بود، به رشته تحریر درآورد، تاکید کرد که ایالات‌متحده نیازی ندارد علیه چین سخت‌گیری کند. به گفته او، مؤثرترین روش برای پاسخ به چالش این کشور آن است تا یک جبهه متحد از شرکا و متحدان ایالات‌متحده برای مقابله با سو‌ء‌استفاده‌های پکن و نقض حقوق بشر توسط آن، شکل بگیرد.

در ادامه همین مطلب، بایدن برای همکاری با پکن در زمینه‌هایی که دو طرف منافع مشترک دارند، اعلام آمادگی کرده است که می‌توان به تغییرات آب‌و‌هوایی، عدم اشاعه تسلیحات و امنیت بهداشت جهانی اشاره کرد.

یک مقام سابق و ارشد دولت اوباما که در گذشته همکاری نزدیکی را با جو بایدن داشته است، می‌گوید: «باید منتظر بحث و جدل‌های بزرگی باشیم.» او افزود: «در تیم بایدن، افرادی حضور خواهند داشت که معتقدند چین یک تهدید سیستماتیک برای ایالات‌متحده است و باید به همین شکل نیز با این کشور برخورد کنیم، از سوی دیگر عمل‌گرایان دولت بایدن نیز می‌گویند که ما در میانه بحران پاندمی هستیم و تغییرات‌ آب‌و‌هوایی نیز در حال تشدید است، بنابراین باید با آنها همکاری کنیم.» برخلاف دولت ترامپ در روزهای پایانی خود قرار دارد و تمایل به حملات یک‌جانبه علیه چین داشت، بایدن بنا دارد تا از ابتدا، متحدان واشنگتن را در این روند دخیل کند و بار دیگر بر رهبری آمریکا از طریق موسسه‌های بین‌المللی که ترامپ آنها را تحقیر می‌کرد، تاکید کند.

تعداد بازدید : 1453

ثبت نظر

ارسال