Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 31 دقیقه

روند سینوسی بازار مصرف

روند سینوسی بازار مصرف

باشگاه آلومینیوم: یک تولیدکننده ورق و گرده آلومینیومی گفت: افزایش قیمت آلومینیوم، یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های عرضه و تقاضا محسوب می‌شود؛ به همین دلیل اکنون افزایش قیمت این فلز موجب شده است که تقاضای مصرف‌کننده روند نزولی داشته باشد. این شرایط سبب کاهش فروش و درآمد در واحدهای تولیدی می‌شود و نتیجه این امر، محدودیت منابع مالی برای تولیدکنندگان است که تاثیرات پردامنه و گسترده‌ای بر فعالیت آن‌ها دارد.

یکشنبه 29 بهمن 1402 ساعت 11:54

به گزارش باشگاه آلومینیوم، محرم دیانتی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین با اشاره به وضعیت بازار و تقاضای مصرف‌کنندگان، بیان کرد: در سال جاری شاهد ثبات و رونق در بازار آلومینیوم نبودیم و این امر علل مختلفی را شامل می‌شود که مهم‌ترین آن، نوسان قیمت مواد اولیه است؛ به طوری که در سال‌های گذشته وضعیت بازار مصرف از اواخر فصل تابستان بهبود پیدا می‌کرد اما در سال جاری پس از گذشت ۱۰ ماه، زمانی که میزان تقاضای مشتریان در حال تغییر بود، افزایش قیمت آلومینیوم باعث شد که این اتفاق رخ ندهد و بازار همچنان در حالت رکود باقی بماند. گفتنی است که با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و افزایش قیمت آلومینیوم، تقاضای تولید ظروف و به تبع آن گرده آلومینیومی نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

مسیر چالش‌برانگیز

وی در خصوص موانعی که پیش روی تولیدکنندگان وجود دارد، عنوان کرد: تاثیرات منفی رکود بازار مصرف بسیار گسترده است زیرا زمانی که میزان فروش واحدهای تولیدی کاهش یابد، منابع مالی تولیدکنندگان محدود می‌شود و آن‌ها برای پرداخت هزینه‌های ثابت و متغیر مانند حقوق کارکنان دچار مشکل خواهند شد. از طرفی دیگر، سازمان حفاظت محیط زیست نیز با مانع‌تراشی‌های خود باعث کند شدن روند فعالیت تولیدکنندگان شده است. زمانی که این کارگاه در منطقه خاوران شروع به فعالیت کرد، منازل مسکونی در اطراف آن احداث نشده بود اما با گذشت زمان و توسعه فضای شهری، کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده‌اند که اکنون این مجموعه داخل منطقه مسکونی قرار گرفته است و باید به شهرک صنعتی انتقال یابد. نه‌تنها تاکنون شاهد حمایت این سازمان نبوده‌ایم بلکه تنها راهکار آن پلمپ کردن مجموعه است. به همین دلیل برای رفع این مشکل نسبت به خرید زمین در شهرک صنعتی اقدام کردیم اما مدیرت شهرک صنعتی که قصد راه‌اندازی مجدد مجموعه در آنجا را داریم، همکاری لازم را نداشته است و این فرایند به دلیل بروکراسی‌های اداری طولانی شده است. گفتنی است که این مجموعه به جای گازوئیل یا نفت سیاه از گاز برای ذوب آلومینیوم استفاده می‌کند، در نتیجه آلایندگی کمتری به محیط زیست وارد می‌شود اما از نظر کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست مصرف گاز هم چندان صحیح نیست؛ در حالی که شاهد هستیم اکثر افراد از گاز برای گرمایش منازل مسکونی استفاده می‌کنند.

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص چالش‌های انتقال کارگاه، ادامه داد: با جابه‌جایی کارگاه، علاوه بر چالش‌هایی که اشاره شده، مسافتی که کارکنان باید برای رسیدن به کارگاه طی کنند طولانی‌تر می‌شود. البته امیدواریم که با این کار مشکلاتی که اکنون در خصوص محیط‌ زیست برای ما به وجود آمده است، به طور کامل رفع شود و دیگر شاهد توقف فرایند تولید و پلمپ مجموعه نباشیم. لازم به ذکر است که زمانی که بازار مصرف از رونق خوبی برخوردار باشد، مسئله جابه‌جایی کارگاه چندان حائز اهمیت نیست زیرا فعالیت مجموعه وابسته به تقاضای تولید محصولات از سوی مصرف‌کنندگان است. همان طور که قبلا اشاره شد، رکود حاکم بر بازار مصرف سبب محدود شدن سرمایه در گردش مجموعه شده است و ما به دلیل شرایط دشوار اخذ وام از بانک‌ها، امکان دریافت تسهیلات و افزایش سرمایه را نداریم. به عنوان مثال در سال‌های گذشته وامی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان اخذ کردیم اما برای تمدید مجدد آن اعلام شد که باید در بانک سپرده‌گذاری کنیم؛ در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که اگر تولیدکنندگان سرمایه کافی برای سپرده‌گذاری در بانک را در اختیار داشتند، چرا برای رفع مشکلات مالی خود اقدام به اخذ وام کردند؟ این موضوع باعث شد تا از ادامه دادن روند اخذ وام و تسهیلات منصرف شویم، در حالی اقساط بانکی خود را به طور کامل پرداخت کرده و وثیقه معتبری در اختیار بانک قرار داده بودیم. متاسفانه باید اذعان کنم که تولیدکنندگان از حمایت‌های لازم برخوردار نیستند و واحدهای تولیدی که سرمایه در گردش محدودی دارند، مشکلات زیادی را به دوش می‌کشند. لازم به ذکر است که فعالیت این مجموعه در یک برهه زمانی به دلیل کمبود سرمایه در گردش و نوسان شدید قیمت آلومینیوم، دچار اخلال شد و ما پس از رفع مشکلات مالی مجددا اقدامات لازم برای فعال‌سازی کارگاه را انجام دادیم.

دیانتی سایر چالش تولیدکنندگان را این‌گونه تصریح کرد: در حال حاضر مالیات‌های هنگفتی برای واحدهای تولیدی تعیین می‌شود و تولیدکنندگان علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد، ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند. متاسفانه تولیدکنندگان به دلیل شرایط نامناسب بازار مصرف برای حفظ مشتریان محدودی که در اختیار دارند، امکان اعمال ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت تمام شده محصولات را ندارند. از سوی دیگر به دلیل تولید محصولاتی با قیمت پایین‌تر توسط واحدهای تولیدی که از منابع مالی کافی برخوردار هستند، رقابت میان تولیدکنندگان گرده آلومینیومی افزایش یافته است. لازم به ذکر است که ظروف آلومینیومی تولید شده در کشور از نظر قیمت، با محصولات وارداتی از کشور ترکیه قابل مقایسه نیستند؛ البته تولیدکنندگان داخلی برای افزایش بیش از پیش قدرت رقابت‌پذیری خود، در کنار حفظ کیفیت محصولات به دنبال کاهش حداکثری قیمت‌ها نیز هستند اما برخی از افراد هم در این میان توجهی به این مسئله ندارند و در وهله نخست برای کاهش قیمت‌ها، کیفیت محصولات را کاهش می‌دهند.

قیمت آلومینیوم در مدار صعودی

وی در ادامه ابراز کرد: مواد اولیه مورد استفاده در این مجموعه برای تولید ورق و گرده‌های آلومینیومی، قراضه است و ما به دلیل قیمت بالای شمش آلومینیوم، توان خرید آن را نداریم. گفتنی است آخرین باری که نسبت به خرید قراضه اقدام کردیم، قیمت آن ۱۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که نسبت به ماه گذشته (۹۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم) افزایش یافته است؛ قیمت شمش آلومینیوم نیز از ۱۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۴۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. زمانی که نرخ ارز و قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، برخی از تامین‌کنندگان برای کسب سود بیشتر تمایلی برای فروش از خود نشان نمی‌‎دهند اما این مسئله باعث نشده است که تاکنون با کمبود مواد اولیه مواجه شویم. لازم به ذکر است که در سال‌های گذشته به دلیل عدم راه‌اندازی واحدهای نورد در سایر استان‌ها، محصولات خود را به خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و… ارسال می‌کردیم اما اکنون اکثر مشتریان ما از استان تهران هستند.

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص ماشین‌آلات خطوط تولید، اظهار داشت: بدنه دستگاه‌های نورد این مجموعه ساخت داخل است اما غلتک‌های این دستگاه‌ها آلمانی هستند. متاسفانه باید گفت که غلتک‌های ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند زیرا بعد از مدت کوتاهی در سطح این غلتک‌ها شیارهایی ایجاد می‌شود اما غلتک‌های آلمانی به دلیل کیفیت بالای فولاد به‌کار رفته در آن‌ها، این مشکلات را نداشته و پس از مدت طولانی نیاز به عملیات پرداخت و سنگ‌زنی دارند. باید اضافه کنم که غلتک‌های اوکراینی نیز در بازار به فروش می‌رسند اما کیفیت این غلتک‌ها هم همانند غلتک‌های آلمانی نیست؛ به طوری که ما در این مجموعه از غلتک‌های اوکراینی فقط برای انجام مراحل ابتدایی نورد و سخت‌کاری استفاده می‌کنیم. اگر غلتک‌های دستگاه نورد کیفیت بالایی نداشته باشند، ضخامت سطح ورق و گرده‌های آلومینیومی یکسان نخواهد بود؛ این مسئله باعث می‌شود که برخی از قسمت‌های ظروف آلومینیومی، ضخامت کمتر و یا بیشتری داشته باشند و کارایی آن‌ها کاهش یابد.

دیانتی در پایان گفت: صنعت آلومینیوم از حاشیه سود پایینی برخوردار است؛ در صورتی که باید سرمایه‌گذاری کلانی در این صنعت انجام شود. در واقع همین امر سبب شده که سرمایه‌گذار، تمایل و رغبتی برای ورود به این حوزه را نداشته باشد. از سوی دیگر به دلیل عدم ثبات اقتصادی در کشور، امکان پیش‌بینی شرایط تولید در آینده وجود ندارد. در حالی که اگر حمایت‌های لازم از واحدهای تولیدی به عمل آید، فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌شود و تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود، محصولات جدیدی برای صنایع مختلف تولید کنند.

تعداد بازدید : 532

ثبت نظر

ارسال