Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 10 و 36 دقیقه

روند رو به رشد آلومتک و آلومراد با سهامداران جدید

روند رو به رشد آلومتك و آلومراد با سهامداران جديد

باشگاه آلومینیوم: تأثیر قدرتمندانه آلومتک در بازار رقابتی به‌عنوان قدیمی‌ترین برند سیم و کابل کشور

دوشنبه 26 آبان 1399 ساعت 13:48

به گزارش باشگاه آلومینیوم، شرکت آلومتک با بیش از نیم‌قرن تجربه تولید با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته، از بزرگترین و معتبرترین واحدهای تولیدکننده هادی‌های هوایی آلومینیومی در صنعت برق کشور است.

شرکت آلومتک در سال 1342 به‌صورت شرکت سهامی خاص با هدف تولید انواع پروفیل‌های آلومینیومی تأسیس شد و با خرید زمینی به مساحت 70 هزار مترمربع در 2 کیلومتری جاده قزوین- تهران اقدام به احداث کارخانه نمود. همچنین با خرید دستگاه پرس اکستروژن و نصب و راه‌اندازی آن در سال 1347، اقدام به تولید انواع پروفیل‌های آلومینیومی ساختمانی نمود.

در سال 1346 شرکت آلومتک از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت و با هدف تولید انواع محصولات هادی‌های هوایی آلومینیومی موردنیاز صنعت برق وارد بازار شد. خرید و نصب ماشین‌آلات مربوط به تولید انواع کابل و هادی در سال 1348 انجام و خطوط تولیدی در سال 1349 به بهره‌برداری رسید. با توجه به نیاز کشور به هادی‌های هوایی و ضرورت افزایش ظرفیت تولید شرکت آلومتک جهت تأمین راد آلومینیومی موردنیاز خود با انجام پروژه توسعه نسبت به تأسیس شرکت آلومراد در سال 1356 اقدام نمود و با خرید ماشین‌آلات موردنیاز، خط تولید راد آلومینیومی را در مجاورت کارخانه آلومتک راه‌اندازی نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت آلومتک در سال 1358 به دولت واگذار شد و به‌عنوان یکی از شرکت‌های اقماری تحت پوشش وزارت نیرو قرار گرفت.

در سال 1386، در راستای اجرای اصل 44، سهام مدیریت شرکت ساتکاب (شرکت مادر تخصصی ساخت تأمین کالای آب و برق وزارت نیرو) به‌میزان 28 درصد در سازمان بورس اوراق بهادار به‌صورت یک‌جا به مزایده گذاشته شد که در فروردین سال 1387 به بخش خصوصی واگذار گردید و از این سال، این شرکت به‌صورت کاملاً خصوصی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اما امروز تغییرات مدیریتی مثبت در شرکت سبب شده میزان تولیدات شرکت افزایش قابل‌توجه و چشمگیری یابد.

 

باشگاه آلومینیوم با مهندس مهدی سهرابی، مدیرعامل شرکت آلومتک گفت‌وگویی انجام داده که در این گفت‌و‌گو شرایط این مجموعه را دقیق‌تر مورد بررسی قرار داد است:

 

  • علت افت شرکت آلومتک طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۷ چه بوده است و هم‌اکنون شرکت در چه وضعیتی قرار دارد؟

به‌علت تغییرات در ترکیب سهامداران و مناسب‌نبودن این ترکیب فعالیت شرکت دچار تغییراتی در دیدگاه مدیران می‌شد. دست به دست شدن سهام آلومتک از بنیاد مستضعفان و بانک‌ها و ...، شرایط مناسبی جهت توسعه فعالیت و تمرکز در بخش تولید فراهم نمی‌‌کرد. در این سال‌ها تغییرات مدیریتی که شرکت آلومتک داشت و همچنین نوسانات قیمتی که در حوزه آلومینیوم شاهد آن بودیم، موجب شد که این شرکت از بازار هدف خود دور شده و روندی نزولی را طی کند.

اما در سال 1397، سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) توانست تمام سهام مدیریتی را خریداری کند، به‌شکلی که هم‌اکنون بالای 60 درصد سهام آلومتک و هر 5 سیت هیأت‌مدیره را دراختیار دارد و با تصمیم‌گیری‌های منسجم و هدفمند موجب به ثبات‌رسیدن شرکت شده است.

این اقدام موجب شد ترکیب هیأت‌مدیره یکدست شود. بازخورد این موضوع، موجب تصمیم‌گیری بهتر و حمایت قاطع از سهامدار شده است.

زمانی‌که از بنده درخواست همکاری به‌عنوان مدیرعامل آلومتک به‌عمل آمد اوضاع به‌شکلی بود که از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹7، تولیدات شرکت از ۳۲ هزار تن در یک شیب نزولی به ۲ هزار تن در سال رسیده بود و بنده با توجه به اینکه سابقه ۱۰ ساله فعالیت در آلومتک را داشتم، این مسئولیت را قبول کردم؛ چراکه مشخص شده بود که سرمایه‌گذاری ملی به‌عنوان سهامدار مدیریتی با رفتار مالکانه‌ای که دارد قصد محافظت از دارایی‌های این مجموعه را دارد و عزم راسخی در بازگرداندن اقتدار گذشته به این شرکت دارد و برنامه این است که به جایگاه اصلی شرکت که اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده هادی‌های انتقال نیرو است، برگردیم.

از نیمه دوم سال 1398 که به آلومتک ملحق شدم، در کلیه مناقصات، فراخوان‌های ارزیابی و کیفی و استعلام‌ها شرکت کردیم و در بیشتر موارد برنده شدیم. هم‌اکنون نیز در همه‌ی مناقصات و استعلام‌ها حضور داریم و تأثیرگذاری آلومتک در بازار رقابتی به جایگاه خودش به‌عنوان قدیمی‌ترین برند سیم و کابل کشور بازگشته است. هم‌اکنون قدرتمندانه در بازار حضور داریم و با توجه به سرمایه در گردشی که داریم به‌‌راحتی پروژه‌ها را مدیریت می‌کنیم و تقریباً تا پایان امسال نیز برنامه‌های تولیدمان پر است.

کیفیت محصولات تولیدی ما با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت‌گرفته، ارتقا پیدا کرده است و توانسته‌ایم از‌منظر شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع، جایگاه سابق خود را پیدا کنیم.

 

  • در بحث تأمین مواد اولیه در سال جاری وضعیت به چه صورتی بوده است؟

امسال بورس کالا بدون توجه به سامانه بهین‌یاب برای همه شرکت‌ها سقف خرید ۱۰۰ الی ۲۰۰ تن را درنظر گرفته بود. در پایان سه‌ماهه اول سال شاهد افزایش ناگهانی قیمت‌ها و اختلاف قیمت بورس و بازار بودیم که ناشی از عدم عرضه شرکت‌های آلومینیوم‌ساز بود. با این افزایش ناگهانی برای انجام قراردادها دچار مشکل شدیم، چراکه این نوسانات در حدی نبود که حتی پیش‌بینی‌های تعدیل که معمولاً ۱۰ درصد است هم بتواند دو برابر شدن قیمت آلومینیوم را پوشش دهد. یعنی ما اگر الان مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای کالاهایی که در اردیبهشت و خرداد امسال به وزارت نیرو تحویل داده‌ایم و هنوز پول آن‌را نگرفته‌ایم، دریافت کنیم و بخواهیم شمش آلومینیوم جایگزین کنیم کمتر از نصف آن مواد اولیه را می‌توانیم خریداری کنیم چراکه قیمت آلومینیوم از ۲۲ هزار تومان به 54 هزار تومان رسیده است.

درپی این نوسان قیمت، اگر با ۳۰ میلیارد تومان می‌توانستیم در ابتدای سال ۱۳۰۰ تن شمش تهیه کنیم، حال حدود ۵۵۰ تن شمش آلومینیوم می‌توانیم تهیه کنیم. این عدم ثبات قیمت، مسأله‌ای است که هر شرکتی را به ورطه‌ی نابودی می‌کشاند.

در بخش تولیدی ما، ارزش مواد اولیه در قراردادهای‌مان قبلاً ۹۰ درصد بود و حالا به ۹۵ درصد ارزش کالایی که تولید می‌کنیم افزایش پیدا کرده است و حاشیه سود ما بسیار کاهش یافته و با هر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی در تولید، وارد ضرر و زیان می‌شویم.

  • مزایای شرکت آلومتک را در چه می‌بینید؟

شرکت آلومتک و آلومراد دارای تجهیزاتی هستند که همگی سالم و درحال کار هستند ازجمله می‌توان به دو پرس اکستروژن ۱۶۰۰ و ۲۲0۰ تنی منحصربه‌فرد آمریکایی به‌همراه کویلر، خط بیلت‌ریزی ۶، ۷ و ۸ اینچ با قابلیت ریختن بیلت آلیاژی گروه‌های 2000 ,3000 ,5000 و 6000، کوره‌های ایجینگ و هموژن، خطوط کشش و تاباندن مفتول، تولید راد آلومینیومی و آلیاژی که همه این خطوط آلمانی و ایتالیایی و از بهترین برندها هستند، اشاره نمود.

ازطرفی آزمایشگاه مجهزی در کارخانه مستقر است که کلیه مراحل تولید در آن به‌دقت کنترل می‌شود.

دانش فنی و تجربه بالای کارکنان آلومتک و آلومراد نیز در تمام فعالیت‌های روزمره و جدید به ما کمک می‌کند.

لازم به‌ذکر است که در هادی‌های خطوط انتقال، بیشترین رنج تولیدات را شرکت آلومتک دراختیار دارد.

همچنین بسیاری از اولین‌ها در شرکت آلومتک اتفاق افتاده است:

  • تولید هادی‌های آلیاژی که طی سال‌های 84 تا 88 تحقیقات بسیار گسترده‌ای برروی آن انجام شد. این هادی‌ها از لحاظ الکتریکی، مکانیکی، قیمت، عمر و دمای کاری نسبت به هادی‌های با مغز فولادی (ACSR) عملکرد بسیار بهتری دارند اما ازنظر تولید، پروسه دشوارتری دارند به‌طوری‌که شرکت ایتالیایی پروپرزی در سال 1384 خط نورد آلومراد را برای این تولیدات بهینه کرد و برای این کار تغییراتی در چرخ ریخته‌گری و کوئیلر ایجاد نمود و همچنین در کوره عملیات حرارتی نیز تغییراتی ایجاد کرد چراکه پارامترهای بیشتری در تولید راد آلیاژی دخیل است و بسیار فرآیند حساسی است.
  • تولید هادی‌های پرظرفیت نیز اولین‌بار در شرکت آلومتک انجام شد.
  • لوله‌های باس‌بار که در پست‌های انتقال نیرو استفاده می‌شود نیز اولین‌بار در کشور در آلومتک تولید شد و گواهی ثبت اختراع آن نیز به‌نام آلومتک صادر شده است.

محصولات تولیدی آلومتک و آلومراد به‌شرح ذیل است:

بیلت، مقاطع پروفیل و باس‌بارها، راد آلومینیوم و آلیاژی با قطر 9.5 تا 12 میلیمتر، مفتول آلومینیومی، تولید هادی‌های آلومینیومی خطوط توزیع و انتقال ‏ AAC, AAAC, ACSRو هادی‌های روکش‌دار و همچنین فیبر نوری  OPGWدر سبد تولیدات آلومتک و آلومراد قرار دارند.

 

  • وضعیت پروژه‌ها را در آینده چگونه می‌بینید؟

برق در کشور ما دولتی است و قطعاً پروژ‌ه‌های برق‌رسانی هم به انجام پروژه‌های دولتی و مگا پروژه‌ها وابسته است. به‌عنوان مثال یکی از پروژه‌های درحال انجام ما، برق‌رسانی به فاز دوم شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) است. البته امسال برنامه تولید ما پر است ولی با توجه به روند پروژه‌هایی که در کشور درحال انجام هستند، متوجه می‌شویم که بسیار محدود شده‌اند. افزایش مصرف برق با توسعه و افزایش تولید و ایجاد کارخانه‌ها و احداث و به ثمررسیدن پروژه‌های جدید صنعتی و نفتی و پتروشیمی و ... نسبت مستقیم دارد چراکه نیروگاه‌ها برای انتقال نیرو به شبکه‌های انتقال و فوق توزیع نیاز پیدا می‌کنند و برای این‌کار وزارت نیرو و برق‌های منطقه‌ای نیاز به هادی پیدا می‌کنند و شرکت‌هایی مثل ما برای این منظور تولید خواهند داشت اما درحال‌حاضر حجم و تعداد مناقصات کاهش محسوسی داشته است و متأسفانه تصور من این است که برای سال آینده پروژه‌ها بسیار محدودتر خواهند بود و تولیدکنندگان هادی‌ها برای تولید و فروش دچار مشکل خواهند شد.

 

  • وضعیت تولید در آلومراد و همچنین وضعیت اشتغال در مجموعه چگونه است؟

آلومراد هم‌اکنون به‌صورت سه شیفت مشغول فعالیت است به‌طوری‌که هم تولید راد EC و هم راد آلیاژی دارد که علاوه بر خوراک آلومتک، خوراک سایر شرکت‌های تولید هادی‌های EC را نیز تأمین می‌کند. آلومراد در سال گذشته 8500 تن راد و بیلت تولید کرد که 4000 تن از آن را در بازار عرضه نمود.

لذا درحال‌حاضر با فعالیت مجموعه، تعداد نیروهای شاغل به حدود 180 نفر رسیده است و خدا را شکر امسال به‌جای تقلیل و تعدیل، تعداد نیروها را افزایش داده‌ایم.

  • درمورد بخش اکستروژن کارخانه با وجود دو پرس 1600 و 2200 تنی آیا فقط تولید باس‌بار انجام می‌شود؟

نکته مهمی که باید بگویم این است که ما دو پرس مجهز به پولر با ظرفیت تولید 8000 تن پروفیل در سال داریم و میز پرس را نیز تقویت کرده‌ایم و کوره ایجینگ خوبی هم داریم. همچنین پرسنل و دانش فنی خوبی هم در این بخش داریم و با توجه به اینکه در صنعت برق فعال هستیم و برروی آن تمرکز کرده‌ایم در بخش اکستروژن و تولید پروفیل فقط تولید باس‌بار داریم و بقیه ظرفیت خالی است. قابلیت بیلت‌ریزی ازجمله توانایی‌هایی است که در هر کارخانه اکستروژن نعمت محسوب می‌شود و ضایعات اکسترود و ته‌بیلت‌ها مجدداً در محل کارخانه بازیابی می‌شوند. کیفیت بیلت تولیدی آلومتک بسیار مناسب است و شرکت‌های بسیاری بیلت موردنظر خود را از ما تهیه می‌کنند.

این پرس‌ها در ابتدای ایجاد کارخانه علاوه بر تولید پروفیل، برای تولید راد نیز به‌کار می‌رفت که پس از نصب و راه‌اندازی چرخ ریخته‌گری، کل تولید راد به بخش جدید منتقل شد و پرس‌ها دارای ظرفیت خالی شدند. درنظر داریم برای اینکه از تمام پتانسیل کارخانه به‌نحو احسن استفاده کنیم، با کسانی‌که تمایل به استفاده از این امکانات دارند در قالب مشارکت و یا ... همکاری داشته باشیم تا این بخش از کارخانه نیز ارزش‌افزوده مناسبی برای ما ایجاد کند.

 

  • با توجه به اینکه آلومتک و آلومراد هر دو در بورس حضور دارند، در این مورد نیز اگر توضیحاتی برای خوانندگان دارید، بفرمایید.

بله شرکت آلومتک با نماد فالوم و آلومراد با نماد فمراد در بورس حضور دارند و این‌دو، جزو اولین شرکت‌های محصولات آلومینیومی در بورس هستند.

هم‌اکنون فالوم در بازار پایه زرد فرابورس قرار دارد و به‌زودی با خروج از زیان انباشته به تابلوهای بالاتر خواهد رفت. جالب است بدانید که امسال طی ده روز 6 افشای بند الف داشتیم و برای رفتن به تابلوهای بالاتر تمام مقررات بورسی را رعایت می‌کنیم تا به این مهم دست پیدا کنیم. همچنین فمراد نیز در بازار دوم بورس قرار دارد. تاکنون برای این دونماد بازارگردان نداشته‌ایم ولی با توجه به نامه‌ای که از سازمان بورس دریافت کرده‌ایم همه شرکت‌ها مکلف به معرفی بازارگردان شده‌اند که به‌زودی بازارگردان مربوط به این ‌دو نماد را انتخاب و معرفی خواهیم کرد. شرکت بعد از 10 سال به سوددهی رسیده و قطعاً خبرهای خوبی از این‌دو سهم خواهیم شنید.

 

تعداد بازدید : 2675

ثبت نظر

ارسال