Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 49 دقیقه

رشد تولید در گرو سیاست‌گذاری‌های جامع

رشد تولید در گرو سیاست‌گذاری‌های جامع

باشگاه آلومینیوم: رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان گفت: در حال حاضر سیاست‌‌‌های دولت برای جلوگیری از رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم، تقاضای کاذب محصولات در بازار را کاهش داده اما از سوی دیگر، باعث کاهش سرمایه‌ در گردش واحدهای تولیدی و در نتیجه کاهش میزان تولید محصولات نیز شده است؛ در حالی که با توجه به کاربردهای فراوان آلومینیوم و پیش‌بینی افزایش قیمت آن در آینده، باید میزان تولید این فلز و محصولات نهایی برای رفع نیاز بازار و کنترل قیمت‌ها افزایش یابد.

یکشنبه 28 آبان 1402 ساعت 11:3

به گزارش باشگاه آلومینیوم رضا فرزانه در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: در حال حاضر سیاست دولت سیاست انقباضی به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی و جلوگیری از رشد نرخ تورم است. این سیاست باید به گونه‌ای مدیریت شود که تعادل بین عرضه و تقاضا را ایجاد کند. بدان معنا که در زمان تورم که میزان تقاضا بیش از میزان عرضه است، به سمت تعادل برود؛ همچنین مدیریت نباید به گونه‌ای اعمال شده که موجب کاهش تقاضا شود؛ یعنی واحدهای تولیدی در مضیقه سرمایه در گردش قرار گیرند و تولید آن‌ها کاهش یابد زیرا نتیجه آن افت میزان عرضه بوده که به مرور این کاهش عرضه به مرحله‌ای که کمتر از تقاضای موجود است، می‌رسد و مجددا نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل مدیریت کاهش نقدینگی بسیار حساس و دقیق است و باید تصمیمات و اقدامات با ملاحظه آثار تبعی آن صورت گیرد تا به سمت ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا پیش رفته و آن را حفظ کنیم؛ در این صورت رشد اقتصادی نیز حاصل شده و نرخ تورم کاهش می‌یابد.

وی در خصوص سایر راهکار‌هایی که مانع از رشد نرخ تورم می‌شود، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که باید در این جهت صورت پذیرد، جلوگیری از فروش مواد اولیه و نیم‌ساخته در بورس کالای ایران در قالب «LC» است. فروش اعتباری، موجب ورود تقاضا‌های سوداگرانه در خرید از بورس و بالا رفتن قیمت مواد اولیه و نیم‌ساخته در بازار می‌شود که این موضوع، ناشی از ایجاد تقاضای غیرواقعی و موثر سوداگرانه و سرمایه‌گذاری در مواد اولیه به واسطه برقراری فروش اعتباری در بورس کالای ایران برای مواد اولیه و نیم‌ساخته است. نتیجه این اقدامات دامن زدن به رشد نرخ تورم بوده که در جهت خلاف سیاست دولت برای کاهش نرخ تورم حرکت می‌کند. از سوی دیگر، فروش اعتباری تورم‌زا بوده و لازم است اقدامات لازم جهت جلوگیری از استفاده این ابزار «LC» انجام شود.

روند صعودی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش رشد اقتصادی در چین و تحریم شرکت روسال روسیه، پیش‌بینی شما از قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی چیست، گفت: اگرچه غرب شرکت روسال را تحریم کرده است اما بازارهای چین و هند در مقابل روسال وجود داشته و جایگزین بازار غرب شده‌اند. در حال حاضر به واسطه کمبود انرژی، تولید آلومینیوم در چین کاهش پیدا کرده اما مصرف آن افزایشی بوده است. مصرف آلومینیوم به واسطه اینکه هزینه بازیافت آن حدودا ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت شمش اولیه بوده و سازگار با محیط زیست است، در صنایع مختلف از قبیل ساختمان‌سازی، حمل‌ونقل، هوا و فضا، بسته‌بندی و برق همواره رو به افزایش است؛ البته رشد تولید آن به دلیل درصد بالای سهم انرژی، باعث شده است تا در بعضی از مناطق جهان که به دلیل کمبود انرژی تولید خود را کاهش داده و یا متوقف کرده‌اند، متناسب با رشد مصرف نباشد. این موضوع باعث خواهد شد که قیمت جهانی آلومینیوم در آینده سیر صعودی داشته باشد؛ ضمن اینکه بلومبرگ پیش‌بینی کرده است قیمت جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۷، به مرز سه هزار  دلار در هر تن خواهد رسید.

فرزانه در ارتباط با میزان تولید و عرضه آلومینیوم در کشور، عنوان کرد: تولید فعلی آلومینیوم در داخل، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن در سال بوده و ظرفیت اسمی صنایع پایین‌دستی برای مصرف شمش آلومینیوم حدود ۵۰۰ هزار تن است؛ از آنجایی که تولید ماده اولیه آلومینیوم یعنی پودر آلومینا در کشور به علت کمبود وجود معادن بوکسیت شناخته شده، تنها جوابگوی درصد کمی از نیاز کشور بوده و باید واردات آن صورت پذیرد، تولیدکنندگان آلومینیوم مجبور هستند برای تامین مطمئن ماده اولیه خود، حدود ۵۰ درصد شمش تولیدی را صادر کنند؛ از این رو اگر صنایع پایین‌دستی بخواهند با تمام ظرفیت فعالیت داشته باشند، با کمبود شمش آلومینیوم مواجه خواهیم شد و به همین دلیل باید تولیدات خود را افزایش دهیم. این در حالی است که تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده و باید آن را عملی کنیم؛ ضمن اینکه باید مطالعات خود را در حوزه اکتشاف بوکسیت در کشور گسترش داده و همچنین با توجه تحقیقات انجام شده در آلمان که تولید پودر آلومینای مورد نیاز در صنعت سیمان را امکان‌پذیر کرده است، می‌توانیم با انجام تحقیقات در این زمینه توسط صنعت سیمان و استفاده از ظرفیت بالای تولید سیمان در کشور که بیش از نیاز داخل است، اقدام به تولید پودر آلومینا کنیم.

رشد تولید همگام با توسعه بازارهای هدف

وی در رابطه با برنامه‌های توسعه‌ای و مدیریت نو‌آوری در شرکت صنایع توری کاشان، اظهار داشت: این شرکت از بدو تاسیس و راه‌اندازی به امر تحقیق و توسعه توجه خاصی داشته و ما اقدام به ایجاد مرکز تحقیق و توسعه در مجموعه کرده‌‌ایم. همچنین همواره سعی در توسعه کمی و کیفی محصولات داشته و ظرفیت تولید شرکت را که در سال ۱۳۷۵ حدود ۴۰۰ تن در سال بود، به یک هزار تن در سال رسانده‌ایم؛ ضمن اینکه با اصلاح و نو‌آوری در فرایندهای تولید، موفق شده‌ایم کیفیت محصولات خود را بیش از پیش افزایش داده و هزینه‌های تولید را به حداقل برسانیم؛ علاوه‌براین، توانسته‌ایم با رقبای خود در سطح جهانی به رقابت بپردازیم. محصولات ما تماما جنبه محصولات نیمه‌ساخته را دارند که در واحد‌های تولیدی از قبیل تولید کابل‌های خودمحور «Coaxial»، مخابراتی، «CCA»، بسته‌بندی و درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوشبختانه میزان تولید مجموعه جوابگوی نیاز‌های داخلی است و ما به دنبال صادرات مازاد محصولات تولید شده هستیم.

تعداد بازدید : 555

ثبت نظر

ارسال