Fa En سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 34 دقیقه

رشد اکستروژن‌های آلومینیومی وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر

رشد اکستروژن‌های آلومینیومی وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر

باشگاه آلومینیوم: موسسه «SMM» پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای اکستروژن‌های آلومینیوم به‌ کار رفته در وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر بین سال‌های 2025 تا 2030 افزایش یابد و به شرکت‌ها پیشنهاد می‌شود خطوط تولید خود را از قبل برای محصولات آلومینیومی مرتبط مجهز و آماده کنند.

سه شنبه 26 مهر 1401 ساعت 10:21

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات‌ آنلاین و به‌ نقل از موسسه «SMM»، بای فن، مدیر بخش مشاوره موسسه «SMM»، در چهارمین همایش اجلاس این موسسه با عنوان «کاربرد مواد تجدیدپذیر در وسایل نقلیه و توسعه و کاربرد اکستروژن‌های آلومینیوم در خودروسازی»، تحلیل جامعی از بازار اکستروژن‌های آلومینیوم خودرو در چین انجام داد و پیشنهادهایی راهبردی در مورد سرمایه‌گذاری در این بخش را ارائه کرد.

وی معتقد است که با توسعه مداوم خودروهای سبک وزن، ضریب نفوذ اکستروژن‌های آلومینیوم در صنعت خودروسازی در آینده به تدریج افزایش خواهد یافت و اکستروژن آلومینیوم مورد استفاده در خودرو نیز سهم بیشتری را از کل محصولات اکستروژنی آلومینیوم به خود اختصاص خواهد داد. در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای اکستروژن آلومینیوم بکار رفته در وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر بین سال‌های 2025 تا 2030 افزایش یابد و به شرکت‌ها پیشنهاد می‌شود خطوط تولید خود را از قبل برای محصولات آلومینیومی مرتبط مجهز و آماده کنند.

امکان رشد سهم پروفیل‌های صنعتی در بازار

سهم مقدار تولید پروفیل‌های ساختمانی آلومینیوم در سال 2021 نسبت به سال گذشته کاهش یافت. در عین حال، پروفیل‌های صنعتی آلومینیوم، رشد قابل توجهی در تولید را به ثبت رساند. لازم به ذکر است که اکستروژن‌های آلومینیوم مورد استفاده در بخش خودروسازی به دلیل نیاز آن به فناوری‌های مدرن، سهم نسبتا کمی را از پروفیل‌های صنعتی آلومینیوم به خود اختصاص داده است. با این حال، با توسعه خودروهای سبک وزن، ضریب نفوذ اکستروژن آلومینیوم در صنعت خودروسازی به تدریج افزایش خواهد یافت و این امر سبب افزایش سهم محصولات اکستروژنی مورد استفاده در خودروسازی از کل محصولات اکستروژنی صنعتی (غیر ساختمانی) خواهد شد. از آنجایی که صنعت اکستروژن آلومینیوم فرایند یکپارچه‌سازی و توسعه را آغاز کرده است، بنابراین شرکت‌هایی که از مزیت اقتصاد مقیاس بهره می‌برند، نسبت به رقبای خود متمایز خواهند بود و به همین دلیل، مقیاس و سرمایه به عواملی تاثیرگذار در این صنعت تبدیل خواهند شد.

بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه «SMM»، به طور کلی مقدار تولید پروفیل‌های ساختمانی آلومینیوم تا سال 2030، روندی نزولی خواهد داشت، این در حالی است که مقدار تولید پروفیل‌های صنعتی (غیر ساختمانی) به طور مداوم افزایش خواهد یافت. به طور جزئی‌تر، پروفیل‌های صنعتی به کار رفته در وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر، بیش از سایر بخش‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ چراکه مصرف آن نرخ رشد سالانه بیش از 10 درصد را حفظ کرده است.

اکستروژن آلومینیوم برای وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در طرحی با عنوان «نقشه‌ راه فنی پایستگی انرژی و توسعه وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر»، پیشنهاد کرد که هدف استفاده از اکستروژن‌های آلومینیوم در ساخت خودروهای سبک‌وزن، کاهش میانگین مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر برای خودروهای با سوخت فسیلی و افزایش میانگین برد وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر است. در همین راستا می‌توان مصرف انرژی در این نوع از خودروها را به طور قابل توجهی کاهش داد. به لطف هدف‌گذاری دولت چین برای سبک‌سازی وزن خودروها و توسعه سریع صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر، تقاضای اکستروژن‌های آلومینیوم چین در بخش خودرو، احتمالا در هشت سال آینده روند صعودی با ثباتی را تجربه خواهد کرد.

موسسه «SMM» تخمین می‌زند که مصرف اکستروژن‌های آلومینیوم در بخش خودروی چین، نرخ رشد ترکیبی بالای خود یعنی حدود 13.1 درصد را در بازه سال‌های 2020 تا 2025 حفظ خواهد کرد. این در حالی است که نرخ رشد ترکیبی در بازه سال‌های 2025 تا 2030 به دلیل اثر جایگزینی محدود قطعات ریخته‌گری آلومینیوم با پروفیل‌های آلومینیومی، با اندکی کاهش به 11 درصد خواهد رسید.

موسسه «SMM» معتقد است که با گسترش سریع وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر، مصرف اکستروژن‌های آلومینیوم در خودروهایی با مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر به تدریج از خودروهایی با سوخت‌های فسیلی پیشی خواهد گرفت و اکستروژن‌های آلومینیوم محبوبیت بیشتری را در بازار کسب خواهد کرد.

هزینه تولید اکستروژن‌های آلومینیومی مورد استفاده در خودروها

پروفیل‌های آلومینیومی مورد استفاده در خودروها شامل مونتاژ تیرهای رکاب درب خودرو، تیرهای سپر جلو و عقب، تیرهای طولی، تیرهای سپر درب خودرو و همچنین مونتاژ نگهدارنده باتری و... است. همچنین هزینه‌های تولید به طور متوسط به نوع آلیاژ، سطح مقطع مواد و نیروی اکسترودرها مرتبط است. هزینه تولید نگهدارنده باتری به دلیل پیچیدگی‌های موجود در آن که عمدتا از ساخت چارچوب ناشی می‌شود، بسیار بالا است. علاوه‌براین، نگهدارنده باتری و برخی از تیرهای رکاب درب خودرو، به بهسازی سطحی نیاز دارند که این امر نیز به هزینه‌های مرتبط با تولید اکستروژن‌های آلومینیومی می‌افزاید.

موسسه «SMM» پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای اکستروژن‌های آلومینیوم به کار رفته در وسایل نقلیه با انرژی‌های تجدیدپذیر بین سال‌های 2025 تا 2030، به شدت افزایش یابد و به شرکت‌ها پیشنهاد می‌شود خطوط تولید خود را از قبل برای محصولات آلومینیومی مرتبط مجهز و آماده کنند.

لازم به ذکر است که فرایند ریخته‌گری تاثیر شگرفی بر فرایند اکستروژن خواهد داشت اما به لطف توسعه سریع صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر، به طور کلی تاثیر آن نسبتا محدود خواهد بود. علاوه‌براین، شرکت‌ها باید به مواردی مانند ظرفیت تولید، افزایش ظرفیت توسعه و تطابق سفارش‌ها نیز توجه داشته باشند.

تعداد بازدید : 559

ثبت نظر

ارسال