Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 48 دقیقه

راه‌اندازی خط تولید بیلت آلومینیومی تا پایان سال 1400

راه‌اندازی خط تولید بیلت آلومینیومی تا پایان سال 1400

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان گفت: تا پایان امسال، قرار است در این شرکت خط تولید بیلت آلومینیومی با ظرفیت تولید روزانه 30 تن، خط آنودایزینگ پروفیل آلومینیومی و همچنین خط پرس اکستروژن به بهره‌برداری برسند.

شنبه 25 دی 1400 ساعت 11:27

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، حسن منوری قهرمانی اظهار داشت: نوسان قیمت آلومینیوم بین کانال قیمتی دو هزار و 500 دلار و سه هزار دلار بر فعالیت تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی به شدت تاثیر داشته است اما با این حال، با حدود 100 درصد ظرفیت کارخانه، پروفیل آلومینیومی و یراق‌آلات در و پنجره تولید می‌کنیم.

وی افزود: با افزایش قیمت آلومینیوم و سایر مواد اولیه، قیمت محصول نهایی خود را افزایش می‌دهیم و در خصوص میزان تقاضا و فروش نگرانی نداریم چراکه مصرف‌کننده به دنبال خرید کالا با کیفیت است و به قیمت آن توجه نمی‌کند. کیفیت بالا نیز با استفاده از ماشین‌آلات به‌روز در خطوط تولید به دست می‌آید. در شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان از تکنولوژی ایتالیایی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنیم.

80 درصد محصولات صادر می‌شود

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی تاکید کرد: ما تنها 20 درصد از نیاز بازار داخلی را پوشش می‌دهیم و 80 درصد محصولات شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان صادراتی هستند و به همین دلیل هم تکنولوژی‌های خطوط تولید به‌روز و پیشرفته هستند زیرا کالای بی‌کیفیت در بازار جهانی جایی ندارد. این شرکت به کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان، عراق، آذربایجان و آلمان صادرات دارد. عمده مصارف غیر صادراتی محصولات این مجموعه در پروژه‌هایی بوده که به پروفیل‌های آلومینیومی با کیفیت نیاز است.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان در ادامه گفت: محصولاتی که تولید و صادر می‌کنیم اختصاصی و صنعتی هستند یعنی پروفیل آلومینیومی و یراق‌آلات برای نیروگاه‌ها، مخابرات و... در خطوط تولید این شرکت تولید می‌شوند. میزان تولید شرکت بستگی به میزان تقاضا دارد و عدد مشخصی را نمی‌توانیم برای آن بیان کنیم زیرا به عنوان مثال، ضخامت بعضی از پروفیل‌ها و یا یراق‌آلات زیاد است و آن محصولاتی که ضخامت کمتری دارند از میزان تقاضای کمتری برخوردار هستند.

تلاش برای دریافت معافیت مالیاتی

وی در خصوص موانع بر سر راه صادرات محصول اضافه کرد: تنها معضلی که در این خصوص با آن روبه‌رو هستیم، این است که موفق نشده‌ایم میزان ارزش افزوده فروش صادراتی خود را در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنیم تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شویم که البته پیگیر این امر هستیم.

افزایش عمر مفید خط تولید

منوری یادآور شد: با توجه به اینکه خطوط تولید شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان دارای تکنولوژی به‌روز است، اگر نیاز به قطعات یدکی داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم قطعه یدکی مورد نظر را وارد کنیم که البته تاکنون احتیاجی به این کار پیدا نکردیم. چراکه با جمع‌آوری ماشین‌آلات سنتی و قدیمی از سال 1398 و مستقر ساختن تجهیزات جدید، هنوز به آن میزانی که به ماشین‌آلات آسیبی وارد شود، از دستگاه‌ها کار نکشیده‌ایم.

همه محصولات تولید شده امسال را فروختیم

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان در ارتباط با میزان فروش این واحد تولیدی از آغاز سال 1400 تا کنون، بیان کرد: همه محصولاتی که د سال جاری تولید کرده‌ایم را فروخته‌ایم؛ به طوری که تا دو ماه آینده نیز پیش‌فروش‌ها هم به فروش رسیده‌اند و کالاها به مشتریان تحویل داده شده است. محصولات خود را نقدی به فروش می‌رسانیم و در بازپرداخت مطالبات از سوی مشتریان برخلاف سایر فعالان صنعت آلومینیوم، تاکنون با معضلی مواجه نبودیم.

تامین آسان آلومینیوم از بورس کالا

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» که مواد اولیه این شرکت از چه منابعی تامین می‌شود، تصریح کرد: از شمش آلومینیومی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این محصول مانند ایرالکو، سالکو، آلومینای ایران و المهدی استفاده می‌کنیم که از طریق بورس کالا خریداری می‌شود و بعد از تبدیل به بیلت آلومینیومی، پروفیل را تولید می‌کنیم.

وی در خصوص قیمت شمش آلومینیومی در بورس کالا، اظهار کرد: ادعاهایی مبنی بر اینکه قیمت آلومینیوم در بورس کالا از بازار آزاد بالاتر است، درست نیست و قیمت‌ها تقریبا با هم یکسان هستند. برای خرید از بورس کالا و فروش محصولات خود از فاکتورهای رسمی و قانونی استفاده می‌کنیم و ارائه اسناد و مدارک معتبر به این رینگ صنعتی را وظیفه خود می‌دانیم. شاید می‌توان گفت کسانی که در بازار آزاد فعال هستند، چندان مایل به ارائه فاکتور فروش رسمی نیستند و قیمت‌ محصول خود را به دلخواه تعیین می‌‌کنند و از پرداخت مالیات به این شکل فرار می‌کنند. همچنین در بازار آزاد شمش آلومینیومی به میزان لازم، موجود نیست که بخواهیم از این کارزار معاملاتی خرید کنیم.

تا انتهای سال برای 100 نفر ایجاد اشتغال می‌کنیم

منوری در مورد تعداد کارکنان فعال در شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان، اذعان کرد: در حال حاضر، 20 نفر در این شرکت  نیروی انسانی مشغول به کار هستند که این تعداد تا سال آینده به 100 نفر افزایش خواهد یافت. چراکه قرار است خطوط تولید محصولات جدید تا پایان سال راه‌اندازی شوند و به بهره‌برداری برسند.

وی در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، مطرح کرد: تا پایان سال 1400، قرار است در این شرکت خط تولید بیلت آلومینیومی با ظرفیت تولید روزانه 30 تن، خط آنودایزینگ پروفیل آلومینیومی و همچنین خط پرس اکستروژن به بهره‌برداری برسند. با راه‌اندازی خط جدید پرس اکستروژن نیز تولید پروفیل آلومینیومی روزانه به 10 تن افزایش پیدا خواهد کرد.

نرخ ارز تثبیت شود

این فعال صنعت آلومینیوم به افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر روند صادرات این شرکت اشاره کرد و گفت: اگر دولت بتواند ثبات نسبی در روند قیمت دلار ایجاد کند و قیمت آن نه افزایش یابد و نه کاهش، صادرات مطلوب‌تری خواهیم داشت. چند ماه قبل که به کشور عراق محصول صادر کردیم، قیمت دلار به کانال 20 تا 21 هزار تومان تنزل پیدا کرد و این افت قیمتی، سبب شد صادرات شرکت متوقف شود اما با افزایش نرخ دلار، مجددا صادرات شرکت جان دوباره گرفت و توانستیم به میزان بسیار مطلوبی صادرات و کسب درآمد و ارزش افزوده داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان تاکید کرد: هر کالایی با هر کیفیتی به بازار صادراتی راه ندارد. به همین دلیل هیچ گاه کالای بی‌کیفیتی را به بازارهای بین‌المللی عرضه نمی‌کنیم. در سال‌های گذشته، کشور ما واردکننده پروفیل آلومینیومی از ترکیه بود اما هم‌اکنون ما به این قدرت رسیده‌ایم و به ترکیه پروفیل صادر می‌کنیم.

منوری در پایان اظهار کرد: تولیدکنندگان ایرانی اکثرا با ماشین‌آلات قدیمی سر و کار دارند و باید متذکر شد که تکنولوژی‌های قدیمی دیگر کاربرد مطلوبی ندارند. به خصوص از نظر انرژی که برای تولید با ماشین‌آلات قدیمی و روش‌های سنتی مصرف می‌شود. در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان، خطوط تولید به وسیله ربات‌ها گردانده می‌شود و صرفا یک اپراتور خط تولید را مدیریت می‌کند و در نهایت، محصول با کیفیت درجه یک به مشتریان عرضه می‌‌‌شود. اگر دولت همت کند محدودیت‌های واردات ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز و جدید را بردارد، شاهد رشد میزان تولید محصولات آلومینیومی در کشور خواهیم بود.

تعداد بازدید : 1493

ثبت نظر

ارسال