Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16 و 46 دقیقه

توسعه، ضمانت ماندگاری است

راه‌اندازی بزرگترین خط رنگ پودری تمام اتوماتیک ورق آلومینیوم در شرکت نورد آلومینیوم

راه-اندازی-بزرگترین-خط-رنگ-پودری-تمام-اتوماتیک-ورق-الومینیوم-در-شرکت-نورد-الومینیوم

باشگاه آلومینیوم: گفت‌و‌گو با خانم مهندس هاشمی،‌ مدیر بازرگانی شرکت نورد آلومینیوم اراک: راه‌اندازی بزرگترین خط رنگ پودری تمام اتوماتیک ورق آلومینیوم در شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم.

سه شنبه 12 اسفند 1399 ساعت 12:7

به گزارش باشگاه آلومینیوم، شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم (سهامی عام) در سال 1351 به مساحت 22 هکتار توسط بخش خصوصی در شهرستان اراک ‏تأسیس شد. ‏این شرکت با برخورداری از تکنولوژی منحصربه‌فرد نورد گرم و تجهیزات مدرن ‏متالورژی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع محصولات نوردی آلومینیوم در منطقه ‏محسوب می‌گردد.

این شرکت تنها تولیدکننده انواع پلیت، ورق و کویل آلومینیومی به روش ‏نورد گرم در تنوع آلیاژ و ضخامت در کشور می‌باشد. دیگر محصول شرکت تولید ورق‌های رنگی نمای ساختمان (ورق کامپوزیت) با نام تجاری آلکونام می‌باشد. همچنین این شرکت تنها تولیدکننده آلومینیوم کلد در ایران است.

ظرفیت تولید این شرکت سالانه 24000 تن محصولات ورق، تسمه و کویل آلومینیوم، آلومینیوم کلد و محصولات رنگی می باشد.

محصولات این شرکت در صنایع خودروسازی، ساختمان و دکوراتیو، انرژی، تهویه ، قطعه سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی، بسته‌بندی ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت نورد آلومینیوم در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید آلومینیوم کلد و آلیاژهای گروه 5000 می‌باشد.

قرار است بزرگترین خط رنگ پودری تمام اتوماتیک ورق آلومینیوم با بالاترین ظرفیت و سرعت در منطقه همراه با قابلیت پاشش و عملیات شستشوی سطحی پیشرفته اتوماتیک از اسفندماه 1399 در شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم راه‌اندازی شده و شروع به فعالیت کند. به همین بهانه مصاحبه‌ای با خانم مهندس هاشمی مدیر بازرگانی این شرکت انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانیم:

 

عملکرد شرکت نورد آلومینیوم اراک در سال 1399 نسبت به سال گذشته، چگونه بوده است؟

باشگاه آلومینیوم، تولید شرکت نورد آلومینیوم در 11 ماهه سال 99  تولید شرکت نورد آلومینیوم در مقایسه با سال 98 رشد 10 درصدی داشته است که به تفکیک 45% محصولات کلد، 25% محصولات پلی کرافت و 22% محصولات تسمه افزایش تولید داشته‌اند که همگی مصارف صنعتی و تخصصی دارد. اما از طرفی تولید ورق ساده کاهش 15% داشته که دلیل اصلی آن سوق دادن تولیدات به سمت محصولات تخصصی و مصرفی کارخانجات، جهت همراهی با صنعت تولید داخل بوده است. لازم به ذکر است میزان صادرات در سال 99 نسبت به سال 98 به کمتر از نصف کاهش داشته است و دلیل اصلی آن نیز محدودیت پرداخت و جابجایی ارز و مشکلات نظام بانکی می باشد.

از طرفی سود شرکت نیز در سال 99 افزایش چند برابری را نسبت به سال 98 تجربه کرد.

در سال 99 وضعیت تولیدمان نسبت به سال 98، علیرغم مشکلات شدیدی که در زمینه‌ی تحریم و... داشتیم، بهتر بوده است که یکی از دلایل آن محدودیت واردات کالا در سال 98 بود و در عین حال صادرات کالا هم کمتر شده بود. ما توانستیم نیاز بازار داخلی را در بحث محصولات صنعتی مثل صنعت ساختمان یا صنعت خودرو (رایاتورسازی) به خوبی پاسخگو باشیم. به عنوان مثال اگر در سال گذشته 50 درصد صنعت خودرو را در بخش محصولات کلد تامین می‌کردیم، امسال این سهم به 80 درصد و بالاتر رسیده است. در سال 99 تغییر رویه در بخش تولیدات داشتیم و بیشتر تمرکزمان بر روی تولیدات برای تامین بخش‌های صنعتی و مصرف‌کنندگان عمده صنعت خودروسازی، صنایع الکتریکی یا صنایع ساختمانی بود که واردات ورق مورد نیاز آنها محدود شده بود.

ولی در مورد تأمین قطعات به دلیل بحث تحریم‌ها و تامین ارز به شدت دچار مشکل بودیم.

در مورد طرح توسعه‌ای که از قبل در شرکت تعریف شده بفرمایید کدام در حال به ثمر رسیدن است؟

تفکر جدیدی که در شرکت حاکم شده است اینست که خرید تجهیزات و ماشین‌آلات هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است. وقتی تجهیزات جدید و‌ یک تکنولوژی جدید وارد کارخانه می‌شود در واقع یک سرمایه‌گذاری برای تولید صورت گرفته است. ما ظرف دو سال گذشته برای به روز کردن ماشین‌آلات و اضافه کردن یک سری خطوط جدید تولید به مجموعه برنامه‌ریزی کردیم.

یکی از این موارد، خط رنگ پودری است که به روزترین تکنولوژی دنیا را دارد. هزینه زیادی روی آن انجام دادیم. به غیر از خط رنگ با این تکنولوژی عظیم، در دو سال گذشته ما یک سری ماشین‌های برش، ماشین‌های فورمنیگ به خطوط تولیدمان اضافه کرده‌ایم.

شعار همیشگی این شرکت از ابتدای تاسیس تاکنون "توسعه ضمانت ماندگاری" است. ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز و مدرن، استفاده صحیح از آن زیربنای توسعه در صنعت کشور می‌باشد و بدون شک پیشرفت تولید و صنعت و راه یابی به بازارهای بین‌المللی بدون استفاده از تکنولوژی روز و نیروی انسانی متخصص و کارآمد حتی با سختی فراوان نیز صورت نخواهد پذیرفت.

با توجه به تفکر و نگرش جدید مدیریت شرکت، توجه ویژه‌ای به ارتقای ماشین‌آلات و خرید تجهیزات جدید با بالاترین کیفیت حتی در شرایط نفس‌گیر تحریم شده است. همواره بر این باور هستیم که خرید تجهیزات و ارتقای تکنولوژی در کنار دانش فنی هزینه نبوده و در اصل سرمایه‌گذاری می باشد، زیرا از طرفی استفاده از ماشین‌آلات فرسوده بسیار پر هزینه بوده و از طرفی دوره برگشت سرمایه کوتاه و کسب سود در دسترس و قطعی می باشد، همچنین در کنار توسعه، اشتغال پایدار نیز ایجاد می گردد.

باشگاه آلومینیوم، در دنیای مدرن امروز که صنعت با سرعت بسیار زیادی رو به رشد و توسعه است، گسترش مراودات، روابط و همکاری‌های بین‌المللی پیش نیاز و مهمترین ابزار جهت دستیابی به علوم و تکنولوژی روز می‌باشد، اما متاسفانه روابط بین‌المللی مناسبی جهت رسیدن به این هدف در حال حاضر وجود ندارد و ایجاد تغییرات ونوسازی با چالش‌های فراوانی مواجه می‌باشد. علیرغم همه این مسایل این شرکت تلاش همه جانبه خود را انجام داده و با شرایط موجود و استفاده از مهارت‌های انسانی و تلاش برای نوآوری و نوسازی، حرکت رو به رشد خود را ادامه می‌دهد.

در این راستا این شرکت اقدام به راه‌اندازی خط رنگ پودری الکترواستاتیک تمام اتوماتیک با سرعت بسیار بالا و کیفیت برتر نموده که زمینه اشتغال و تولید بیشتر و ارائه محصول جدید به بازار را فراهم نموده است. ضمن اینکه در دو سال گذشته نسبت به راه‌اندازی خطوط فرم‌دهی و برش‌های جدید با همت مهندسین توانمند این شرکت، صورت پذیرفته است که منجر به رشد صادرات، ارز آوری و ایجاد اشتغال خواهد شد.

این خط رنگ پیشرفته فول اتوماتیک است و دو طرف ورق را همزمان پوشش می‌دهد و قابلیت رنگ کردن ورق تا عرض 2500 میلیمتر را دارد و سرعت این دستگاه 5/2 متر در هر ثانیه است و ظرفیت تولید ورق رنگی در این سیستم 300 تن در ماه از ضخامت 2/0 تا 5/3 میلیمتر است که به مرور به این ظرفیت می‌رسیم.

سیستم شست‌وشو و چربی‌گیری ورق در این دستگاه به صورت پاششی انجام می‌شود و سپس پاشش رنگ پودری الکترواستاتیک بر روی دو طرف ورق انجام شده و سپس برای پخت رنگ وارد کوره می‌شود.

کیفیت ورق بسیار بالاست و به هرحال ساخت این خط چندین ماه طول کشید و توسط کارشناسان خارجی نصب و راه‌اندازی شد علیرغم مشکلات بسیار زیادی که ما برای تحریم داشتیم، تصمیم گرفتیم این خط را وارد کنیم که به ما برای پوشش بازارهای صادراتی بسیار کمک می‌کند و از طرفی ایجاد اشتغال نیز انجام شد.

موارد مصرف ورق رنگ شده در صنایع ساختمانی و دکورال و بازارهای صادراتی است.

 

آینده صنعت آلومینیوم کشور را چگونه میبینید؟

به هر حال آلومینیوم یک فلز استراتژیک است. مصرف آلومینیوم در دنیا افزایش پیدا می‌کند و ما در ایران به آن سطح جهانی نرسیدیم. مصرف سرانه‌ی آلومینیوم در ایران شاید نصف مصرف جهانی باشد و از کشورهای صنعتی خیلی عقب هستیم. به روز رسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی یکی از الزامات است. یکی از مشکلاتی که درتولید وجود دارد ماشین‌‌آلات قدیمی و فرسوده است. پروسه به روز رسانی و تجهیز کردن آن‌ها کار سختی است. که نیازمند همکاری همه جانبه سازمان‌هایی است که این اتفاق در تولید بیفتد در غیر این صورت نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم.

با ماشین‌آلات جدید می‌توان به تکنولوژی روز دنیا نزدیک شد و در بازارهای صادراتی نفوذ کرد و این باعث می‌شود که ارز به چرخه‌ی اقتصادی مملکت برگردد و از دنیا عقب نمانیم. به هر حال با تغییر تفکری که در ساختار شرکت اتفاق می‌افتاد.

با توجه به مشکلات ریز و درشت فراوانی در زمینه صادرات از جمله انتقال ارز و تبادلات بانکی، انتظار می رود که دولت حمایت بیشتری از صادرکنندگان به عمل آورد. 

پتانسیل بسیاری در کشور ما برای کاهش قیمت تمام شده و افزایش بازار صادراتی وجود دارد از جمله: دسترسی به آبهای آزاد، دسترسی به منابع انرژی ، نیروی کار رقابتی که در صورت حمایت بیشتر امکان ارزآوری و بهبود شرایط را فراهم می نماید.

در ایران مسأله‌ای که کم داریم، به روز رسانی ماشین‌آلات و تجهیزات است. که شرایط تحریم این را برای ما خیلی سخت کرده است. ما مثلاً برای وارد کردن یک قطعه خیلی مشکل داریم چون انتخاب محدودی برای تأمین کننده داریم. از طرفی مشکل تأمین ارز را داریم. طی دو سال گذشته برای تأمین ارز اقلام تولید و قطعات به شدت با مشکل مواجه بودیم.

از طرفی متعهد می‌شدیم کل ارزش کالاهای صادراتی را به بانک مرکزی در سامانه پرداخت کنیم، اما در ازای آن تأمین ارز مشکل بود. به هر حال جاهایی مجبور بودیم با نرخ آزاد بپردازیم.

 

در خصوص محصول آلومینیوم کلد و دانش بنیانی شرکت نورد آلومینیوم توضیحاتی ارائه بفرمایید.

ما جزو شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. تولید ورق آلومینیوم کلد دارای تکنولوژی خاصی است که ما به آن رسیده‌ایم باز هم در حال به‌روز رسانی آن هستیم و این کار سرمایه‌گذاری بالایی می‌خواهد. محصول کلد ما را نسبت به سایر شرکت‌هایی تولید ورق آلومینیوم متمایز کرده است. این محصول در صنعت رایاتورسازی برای خودروها استفاده می‌شود که کل بازار داخلی را پوشش می‌دهیم.

محصول آلومینیوم کلد با مطالعه و تحقیق کارشناسان داخلی این شرکت صورت پذیرفته است که پروژه‌ی خیلی موفقی بود و خیلی خوب جواب داد.

کلد سه لایه آلیاژ دارد. یک آلیاژ میانی 3003 و دو لایه ورق آلیاژی دردو طرف آن قرار دارند. یکی حالت بریزینگ (جوشکاری) و دیگری مقاومت به خوردگی دارد. رادیاتورها الان آلومینیومی هستند آلومینیوم مقاومت به اکسیداسیون و ماندگاری بیشتری دارد و سبک‌تر هم هست. الان به بهترین کیفیت عرضه می‌شود و تولیدکنندگان هم از این محصول خیلی راضی هستند و کمتر سراغ واردات می‌روند ما هم تا جایی که ظرفیت‌مان اجازه دهد تأمین می‌کنیم.

انتظار این می‌رود که حمایت بیشتری از این گونه شرکت‌های خلاق به عمل آید تا علاوه بر تامین نیازهای داخل به بازار جهانی نیز ورود داشته باشند، با توجه به اینکه محصول آلومینیوم کلد با مطالعه و تحقیق کارشناسان داخلی این شرکت صورت پذیرفته است با قایل شدن امتیازات بیشتر، حمایت از پروژه ها جهت افزایش آگاهی این شرکتها، زمینه رشد بیشتری برای کشور فراهم خواهد گردید.

 

 

تعداد بازدید : 1788

ثبت نظر

ارسال