Fa En چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 29 دقیقه

ذخاير معدني مکشوفه کشور ؛ 58 ميليارد تن‌

ذخاير معدني مکشوفه کشور ؛ 58 ميليارد تن‌

ميزان ذخاير معدني که تاکنون کشف شده حدود 58 ميليارد تن است که با تخصيص اعتبارات به بخش اکتشاف و بهره‌برداري، اين رقم به‌طور چشمگيري افزايش خواهد يافت.

چهارشنبه 3 آذر 1389 ساعت 19:57
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

بيژن پناهي‌زاده، رييس شبکه انجمن‌هاي صنعتي‌ومعدني گفت: 35 درصد از مساحت ايران قابليت معدنکاري دارد اما متاسفانه فقط براي 25/7 درصد از مساحت ايران پروانه اکتشاف صادر شده است که در صورت همکاري ادارات و سازمان‌هاي خطاب استعلام خصوصا ادارات منابع طبيعي، مي‌توان سالانه ميلياردها تن ماده معدني کشف و به ذخاير اين بخش اضافه کرد.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اينکه ميزان اعتبارات در بخش معدن طي پنج سال گذشته افزايش يافته، ادامه ‌داد: هم‌اکنون بودجه اختصاص يافته به اکتشافات معدني در قانون بودجه کشور جوابگوي نياز معادن نيست و با افزايش بودجه در اين بخش، اکتشاف معادن بيشتر شده و شاهد ايجاد اشتغال و رشد اقتصادي در بخش معدن خواهيم بود. مي‌توان در آينده بخش معدن را جايگزين نفت کرد تا ميلياردها دلار از بخش معدن و صنايع معدني نصيب کشور شود.

دبير کميسيون معدن و صنايع معدني شبکه خانه‌هاي صنعت و معدن کشور با اشاره به اينکه حمايت‌ها و عمليات اکتشاف معدني کشور از طريق صندوق بيمه سرمايه‌گذاري فعاليت‌هاي معدني و سازمان زمين‌شناسي انجام مي‌شود، ادامه ‌داد: اعتبارات در نظر گرفته شده در اين زمينه که سالانه متفاوت بوده همچنان کم است. پناهي‌زاده با اشاره به فعاليت مثبت صندوق بيمه سرمايه‌گذاري فعاليت‌هاي معدني در حمايت از بهره‌برداران، خواستار کم شدن مدت زمان اخذ ضمانتنامه اعتباري از اين صندوق شد تا کمک‌هاي فني و اعتباري به موقع به صاحبان معادن برسد.

وي همچنين از افزايش قيمت ماشين‌آلات معدني و عدم ارايه خدمات مناسب پس از فروش به خريداران ماشين‌آلات معدني انتقاد کرد.

دبير کميسيون معدن و صنايع معدني شبکه خانه‌هاي صنعت و معدن کشور در پايان خاطرنشان‌کرد: با حمايت دولت و جذب سرمايه‌گذار بخش خصوصي در اين زمينه، ايران توانايي تسخير بازارهاي جهاني در بخش معدن و صنايع معدني را دارد.

تعداد بازدید : 615

ثبت نظر

ارسال