Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 25 دقیقه

دلار همچنان عامل رشد قیمت‌ها نوسان شدید در بازار به دلیل تغییر نرخ سکه دولتی

دلار همچنان عامل رشد قیمت‌ها نوسان شدید در بازار به دلیل تغییر نرخ سکه دولتی

یکشنبه 22 خرداد 1390 ساعت 19:31

دیروز دادوستد سکه در بازار آتی بورس کالای ایران، با نوسان بالای 15 هزار تومان پیگیری شد.
در مبادلات روز گذشته هر یک از قراردادهای سکه با نوسان بالایی روبه‌رو شدند، اما نکته جالب توجه این بود که معامله سکه‌های شهریورماه به بالای 500 هزار تومان هم رسید، محدوده قیمتی سکه شهریورماه بین 485 تا 505 هزار تومان بود.

همچنین سکه‌های مبادلاتی تیرماه در شرایطی در محدوده قیمتی 455 هزار تومان تا 472 هزار تومان بود که نوسان قیمتی برای این محصول نیز در سطح بالایی قرار گرفت. سکه مبادلاتی آبان‌ماه نیز بین محدوده 508 هزار تومان تا 536 هزار تومان معامله شد.
افزایش به یکباره نرخ ارز و اقدام بانک مرکزی مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز باعث شد قیمت سکه در بازار آتی بورس کالا رشد بالایی را تجربه کند این در شرایطی است که به نظر برخی از معامله‌گران، افزایش قیمت‌ها طبیعی است. روند افزایشی قیمت سکه در بازار آتی به دلایل متعددی توانسته این رشد را ادامه دهد که از جمله آنها می‌توان به اعمال مالیات 4 درصدی، افزایش نرخ دلار و کاهش فاصله قیمتی بین نرخ رسمی‌و آزاد دلار اشاره کرد، البته در این میان بسیاری از خریداران از بازار خارج شدند که همین عامل باعث شد فشار زیادی از ناحیه خرید بر بازار وارد شود و بازار را با هیجان و التهاب خاصی همراه سازد.
روز گذشته در ابتدا نرخ سکه از سوی بانک ملی با رقم بالایی اعلام شد، اما بعد از ظهر سطح قیمت سکه دولتی حتی پایین‌تر از قیمت سکه صرافی‌ها در بازار آزاد قرار گرفت تا نوسان شدیدی در بازار حاکم شود. براساس گزارش رسیده، دلیل اینکه نرخ سکه تغییر کرد این بود که محاسبه قیمت سکه در بعدازظهر به تناسب تغییر نرخ دلار عوض شد. با وجود اینکه قیمت‌ها در بازار همچنان بالا است، اما توصیه معامله‌گران این است که با توجه به ناملایمات نرخ ارز و احتمال رشد قیمت دلار در بازار داخلی به منظور یکسان‌سازی نرخ ارز رسمی و آزاد، سرمایه‌گذاران بهتر است که از هیجانات بازار دور باشند و با نگاه بلندمدت به بازار، دادوستدهایشان را از سر گیرند زیرا با نگاه کوتاه مدت و سفته بازی برخی از سودجویان احتمال ضرر و زیان برای سرمایه‌گذاران خرد وجود دارد.

تعداد بازدید : 1330

ثبت نظر

ارسال