Fa En دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 22 و 34 دقیقه

دستگیري عامل اصلی تلاطم قیمت‌ها در بازار ارز

دستگیري عامل اصلی تلاطم قیمت‌ها در بازار ارز

از دستگیری فردی خبر داد که با همدستی برخی افراد در بانک مرکزی طی یک سال گذشته به اخلال در بازار ارز کشور پرداخته‌اند.

چهارشنبه 5 مرداد 1390 ساعت 21:56

بر اساس این گزارش، وی با معرفي خود به عنوان معتمد بانک مرکزی، ارز دولتی کشور را در کشور‌های خلیج فارس خرید و فروش می‌کرده است. خبرگزاری فارس انگیزه اعمال خلافکارانه وی را کسب درآمد برای استفاده جریان موسوم به «انحرافی» برای به کرسی نشاندن نمایندگان مورد علاقه این جریان در انتخابات سال جاری مجلس عنوان كرده است.
از دستگیری فردی خبر داد که با همدستی برخی افراد در بانک مرکزی طی یک سال گذشته به اخلال در بازار ارز کشور پرداخته‌اند. بر اساس این گزارش، وی که یکی از افراد معتمد بانک مرکزی بوده، ارز دولتی کشور را در کشور‌های خلیج فارس خرید و فروش می‌کرده است.
بنا براین گزارش نفوذ وی در بانک مرکزی کشور امکان این کار را برای وی فراهم کرده بود.
خبرگزاری فارس انگیزه اعمال خلافکارانه وی را کسب درآمد برای استفاده جریان موسوم به «انحرافی» برای به کرسی نشاندن نمایندگان مورد علاقه این جریان در انتخابات سال جاری مجلس دانست. بازار ارز کشور در مهر ماه سال 89 به دلیل قطع امکان ارسال حواله ارز به کشور امارات به ناگاه دچار التهاب شد و قیمت دلار آمریکا در پی کمبود درهم امارات افزایش یافت و در کمتر از یک هفته در غیاب واکنش مناسب بانک مرکزی تا 1250 تومان نیز رسید تا جایی که بانک مرکزی پس از آزمون و خطاهای مختلف بالاخره مجبور به فروش ارز مسافری به نرخ دلار مرجع شد. تداوم افزایش شکاف قیمت بین ارز رسمی و غیررسمی تا بهار امسال به 150 تومان نیز رسید و بانک مرکزی با افزایش یکباره قیمت دلار مرجع و کاهش دوباره آن پس از یک هفته، تلاش دوباره ای را برای کنترل قیمت ارز به کار گرفته است. طی یک سال گذشته کارشناسان عوامل مختلفی را برای افزایش قیمت ارز در بازار اعلام کرده‌اند.
افزایش نقدینگی، افت نرخ سود سپرده‌های بانکی و شوک‌های سیاست‌های پولی از جمله مهم‌ترین این دلایل بوده‌اند.در خبر خبرگزاری فارس آمده است: فردي با نفوذ در حوزه پولي و مالي كشور توانسته بود به‌عنوان يكي از افراد معتمد بانك مركزي در كشورهاي حوزه خليج فارس اقدام به فروش و خريد ارز دولتي كند، اما پس از مدتي كوتاه اهداف اين شخص براي بانك مركزي روشن شد.بنا بر این گزارش‌ آن‌گونه كه پيداست، جريان انحرافي قصد دارد در انتخابات مجلس شوراي اسلامي نمايندگاني را از جانب خود بر كرسي‌هاي مجلس بنشاند. از اين رو چون اين جريان هيچ‌گونه پشتوانه مردمي ندارد و افراد آن شناخته شده نيستند نياز به تبليغات گسترده‌اي براي اقناع افكار عمومي دارند كه هزينه‌هاي مالي زيادي بر دوش اين جريان خواهد گذاشت.
از همين رو، جريان انحرافي از سال‌هاي گذشته اقدام به برنامه‌ريزي و كسب درآمد كرده است كه يكي از منابع بزرگ مالي اين جريان كه تنها براي موضوع انتخابات مجلس شوراي اسلامي طرح‌ريزي شده بود، نفوذ شخصي به‌اسم «ح.م.ك.» در مجموعه بانك مركزي بود. اين فرد با نفوذ در حوزه پولي و مالي كشور توانسته بود به عنوان يكي از افراد معتمد بانك مركزي در كشورهاي حوزه خليج فارس اقدام به فروش و خريد ارز دولتي كند، اما پس از مدتي كوتاه اهداف اين شخص براي رييس‌كل بانك مركزي روشن و به همين علت، سال گذشته از بانك مركزي از سوي بهمني اخراج شد. از سال گذشته اين فرد با عواملي كه در بانك مركزي داشت توانست اقدامات خود را ادامه دهد، اما با توجه به اينكه اين جريان زمان زيادي براي تامين منابع خود نداشتند اقدامات خود را به صورتي ديگر انجام دادند.
براساس اين گزارش «ح.م.ك.» با تطميع تعدادي از دست‌اندركاران ارزي كشور اقدام به برهم زدن بازار ارزي كشور كرد تا از نوسانات بازار ارز بتوانند به اهداف خود برسند كه توانست بازار ارز كشور را دچار التهابات گسترده‌اي كند و از همين راه هزاران ميليارد تومان درآمد كسب نمايد. اما خوشبختانه بانك مركزي توانست اين باند فاسد را شناسايي كند. سركرده اين باند به نام «ح.م.ك.» هفته گذشته بازداشت شد. با شناسايي اين باند و دستگيري اين فرد، مردم شاهد بازگشت آرامش به بازار ارزي كشور شده‌اند و در حال حاضر تحقيقات براي بازگشت پول‌هايي كه از اين راه توسط اين فرد حاصل شده است، ادامه دارد.

تعداد بازدید : 868

ثبت نظر

ارسال