Fa En چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 14 دقیقه

دستکاری ها بی فایده بود افشای افت 383 هزار بشکه ای تولید نفت در سالجاری

دستکاری ها بی فایده بود افشای افت 383 هزار بشکه ای تولید نفت در سالجاری

برخی کارشناسان معتقدند: 4سال زمان لازم است که با مدیریت مناسب وضعیت تولید را به دو سال گذشته بازگردانیم.

یکشنبه 2 مرداد 1390 ساعت 20:58

شرکت ملی نفت با تغییردادن برنامه تولید نفت در سالجاری وضعیت تولید را طبیعی جلوه داده است در حالیکه مقایسه برنامه تولید امسال با سال های گذشته نشان از بحران در میادین نفتی بالاخص میادین نفت خیز جنوب با تولید 85 درصد نفت کشور دارد.

بحرانی که سعی شده با تغییر در برنامه مصوب تولید کمرنگ جلوه داده شود و ناکامی های مدیریتی دیده نشود.اما طی روزهای گذشته مسوولان نفتی با تکیه بر همین برنامه سعی دارند مهر تاییدی بر مدیریت خود بزنند.برای همین است که مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب چندی پیش با تاکید برتحقق بیش از 99 درصد از برنامه مصوب تولید نفت خام ایران در سالجاری،محقق شدن این برنامه را رویداد کم نظیری می نامد  که با تلاش شبانه روزی مجموعه مدیران و کارکنان این منطقه حاصل شده و این میزان تولید نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.حال با ارائه گزارش تغییر در برنامه تولید بهتر است این مسوولان پاسخگوی این تغییرات در برنامه و تاکیدش بر افزایش تولید نسبت به سال گذشته باشد.

براساس آمارهای موجود تولید نفت کشور در سالجاری با 383 هزار بشکه کاهش مواجه بوده که البته مناطق نفت خیز جنوب در صورت عدم تغییر در برنامه مصوب سالانه با سهمی بیش از 200 هزار بشکه رکورددار این کاهش در میان دیگر مناطق نفت خیز است.

کاهش 62هزار بشکه ای تولید در برنامه امسال

براساس این برنامه کاهشی،  متوسط تولید نفت مناطق نفتخیز در سال 1390 (بدون  مایعات گازی و نفت طرح بیع متقابل میدان مسجد سلیمان) معادل 2972 هزار بشکه در روز خواهد بود. میزان متناظر این رقم در سال 1389 معادل 3034 هزار بشکه در روز بوده است. بعبارت دیگر برنامه تولید نفت در سال جاری با کاهشی معادل حدود 62 هزار بشکه در روز نسبت به سال قبل بسته شده است. با در نظر گرفتن قیمت 80 دلار برای هر بشکه نفت، این کاهش حدود 2 میلیارد دلار از درآمدهای کشور خواهد کاست.

 

 

تعداد بازدید : 921

ثبت نظر

ارسال