Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 51 دقیقه

دردسر مسدودكننده‌هاي موبايل؛ آرامش به قيمت آزار همسايه

دردسر مسدودكننده‌هاي موبايل؛ آرامش به قيمت آزار همسايه

یکشنبه 22 خرداد 1390 ساعت 19:19

چندي است برخي سازمان‌هاي دولتي و خصوصي با هدف مديريت بهتر كار و جلوگيري از بروز برخي اختلالات اقدام به استفاده از ابزاري به نام "مسدودكننده موبايل " در محيط كار مي‌كنند كه بعضاً الطاف و تبعات آن، دامنگير همسايگان نيز مي‌شود.

از گذشته تاكنون، هميشه ايام امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها دغدغه‌ها و حال و هواي خاص خود را داشته و دارد.
علاوه بر اين، از زمان همه گير شدن تلفن همراه، مردم آرام آرام به كاركردهاي مختلف اين وسيله ارتباطي مثلاً استفاده در جلسه امتحان، پي بردند و از اين جا بود كه دغدغه به روز شده ديگري نيز تمام دغدغه‌هاي ايام امتحانات اضافه شد.
يكي از مقتضيات روز كه به شرايط اين دوره خاص اضافه شده، مشكلاتي است كه در نتيجه استفاده از مسدود كننده‌هاي تلفن همراه در جلسه امتحان، ناشي مي‌شود.
بنا بر اين گزارش، اگرچه هم‌اكنون برخي از مدارس از مسدود كننده‌هاي تلفن همراه در جلسه امتحانات بهره‌مي‌گيرند؛ اما در مجموع در حال حاضر استفاده از اين امكانات در دانشگاه‌‌ها رواج بيشتري دارد.
در اغلب موارد نيز مسئولان دانشگاه، براي حصول اطمينان از عدم امكان استفاده از تلفن همراه در جلسه امتحان، قدرت مسدود كننده را به قدري زياد مي‌كنند كه نه تنها در خارج از سالن امتحانات، بلكه در خيابان‌هاي اطراف نيز باعث اختلال در شبكه تلفن همراه مي‌شود كه اين عمل قطعاً مجاز نيست.

البته كه همه شهروندان در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه‌ها سكونت ندارد؛ اما اين همان دغدغه‌ به روز شده ايام امتحانات در سال 90 است كه برخي از شهروندان در 2 ماه ايام امتحانات، با آن دست‌به گريبان هستند.

* استفاده از مسدود كننده‌هاي تلفن همراه در كشور قانونمند است
آيين ‌نامه استفاده از مسدود كننده‌هاي تلفن همراه، با هدف نظم دادن به استفاده از اين فناوري و محدود كردن ارتباط گوشي‌هاي تلفن‌همراه در امكان خاص در ارديبهشت ماه سال 88 به تصويب كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي رسيد.
بر اساس اين آيين نامه، فروش و توليد تجهيزات مسدود كننده تلفن همراه منوط به اخذ پروانه از سازمان تنظيم مقررات است و واردكنندگان، توليدكنندگان و فروشندگان اين تجهيزات بايد مطابق با دستور العمل هاي اجرايي صدور پروانه مذكور عمل كنند.
بر اساس اين آيين نامه، استفاده از مسدود كننده هاي ثابت براي تلفن همراه تنها با مجوز رگولاتوري در مكان و بازه زماني تعيين شده و تحت شرايط مندرج دراين مصوبه مجاز است.
* غير مجاز بودن نصب مسدودكننده در اكثر اماكن عمومي
همچنين از حقوق كاربران است كه از نصب دستگاه هاي مربوطه در محل اطلاع داشته باشند و مجتمع هاي مسكوني، فروشگاهي، اماكن تجاري، غذا خوري‌ها، بيمارستان ،درمانگاهها، فضاهاي ورزشي، فضاهاي تفريحي و فرهنگي، هتل‌ها، نمايشگاه‌‌ها، سالن‌هاي اجتماعات و كنفرانس، مساجد، اماكن زيارتي و مذهبي، تونل‌ها، مدارس، بانك ها، شركت‌ها، كارگاه‌ها و كارخانجات تحت هيچ شرايطي مجوز نصب و استفاده از يك مسدود كننده ثابت را ندارند.
* استفاده دلخواه، حق هر دارنده تلفن همراه است
در اين رابطه لطف الله سبوحي، معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، در گفت‌وگو با فارس، با تاكيد بر رعايت حقوق كاربران در اين قانون، گفت: كاربري كه اقدام به تهيه تلفن همراه كرده است اين حق را دارد كه از تلفن خود به دلخواه استفاده كند و نبايد با مسدود كردن هاي نا به جا و بدون مقررات موجبات نارضايتي كاربران را فراهم كرد.
سبوحي همچنين به الزام نصب علامت در محل استفاده از دستگاه هاي مسدود كننده طبق اين قانون اشاره كرد و گفت: با توجه به اين كه اين فرستنده ها مختل كننده هستند و در فاصله نزديك قرار مي گيرند اين احتمال وجود دارد كه براي سلامتي انسان مضر باشند، بنابراين از حقوق كاربران است كه از نصب دستگاه هاي مربوطه در محل اطلاع داشته باشد.
* اخذ مجوز براي نصب مسدودكننده ضروري است
معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، از ديگر مزاياي تصويب اين قانون را كاهش تداخل در سرويس دهي اپراتور هاي تلفن همراه عنوان كرد و افزود: نبايد استفاده نادرست و غير اصولي از دستگاه‌هاي مسدود كننده باعث فراتر رفتن محدوده تداخل از محدوده پيش بيني شده و در نتيجه اختلال در سرويس دهي اپراتور‌هاي تلفن همراه شود.
سبوحي تاكيد كرد: طبق اين قانون از اين پس شركت‌ها و سازمان هاي متقاضي اين سرويس بايد براي اخذ مجوز و هماهنگي هاي لازم به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مراجعه كنند.
وي خاطر نشان كرد: با تصويب اين قانون و فعال شدن بخش نظارت و بازرسي سازمان از هرگونه قصور و ايجاد اختلال جلوگيري خواهد شد.
* نظر رگولاتوري، استفاده از مسدود‌كننده‌ در موقع امتحان است نه به صورت مداوم
همچنين حسن رضواني، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به گلايه عدم نظارت كامل و دقيق رگولاتوري بر استفاده زياد از مسدود كننده‌هاي تلفن‌ همراه در اماكن مختلف و موارد متعدد ايجاد تداخل در محيط‌هاي اطراف، تاكيد كرد: استفاده از مسدود كننده‌هاي تلفن همراه، بايد تنها طبق آيين‌نامه مصوب كميسيون تنظيم مقررات انجام شود.
معاون رگولاتوري تأكيد كرد: دارندگان مسدود‌كننده مطابق آيين‌نامه مجاز به نصب مسدود‌كننده‌ها هستند؛ غير از اين، اگر امواج مسدود كننده در خارج از محدوده مجاز مشكل ايجاد كند، حكم تداخل را پيدا مي‌كند و برخورد رگولاتوري با تداخل نيز جمع‌آوري است يا بايد قدرت مسدود‌كننده‌ها را كاهش دهند تا فقط در محدوده مجاز تشعشع كند.
رضواني گفت: چنانچه سازمان تنظيم مقررات نتواند نسبت به جمع‌آوري مسدود‌كننده غير مجازي اقدام كند، از طريق قوه قضائيه اقدام مي‌شود.
رضواني تصريح كرد: بيشترين مشكل استفاده‌ نادرست از مسدود‌كننده‌ها، ايجاد اختلال در شبكه اپراتورهاي تلفن همراه است.
وي تصريح كرد: هر چند كه تداخل‌ توسط اپراتورها اطلاع‌داده مي‌شود؛ اما چنانچه شهروندان در مناطق محل زندگي خود با چنين موارد مواجه هستند مي‌توانند موضوع را به سازمان تنظيم مقررات گزارش دهند تا مورد بررسي شود.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تأكيد كرد: البته نظر ما اين است مسدود‌كننده‌ها بيشتر موقع امتحانات استفاده شوند و مسدود‌كننده‌ها را هر روز و به صورت مداوم روشن نكنند.
* و آخر اينكه ...
شرايط استفاده از مسدود كننده‌هاي تلفن همراه در شهرستان‌ها بسيار بسيار آسان‌تر از تهران است و اگر بگوئيم تنها ملاك و الزام استفاده از مسدود كننده در شهرستان‌ها، بودجه خريد است، بي راه نگفته‌ايم.
همچنين علاوه بر اينكه در موارد متعدد، شاهد استفاده مداوم، با توان بالا، در فاصله نزديك و البته در برخي اماكن غير مجاز هستيم، صرف نظر از احتمال خطر براي سلامتي شهروندان، اختلالات ناشي از اين اقدام، از جمله نبود آنتن و خارج از سرويس بودن تلفن‌همراه در خيابان‌هاي اطراف، مخلل اعصاب شهروندان مي‌شود.
در نهايت در حالي كه حدود 2 سال از تصويب آيين نامه استفاده از مسدود كننده‌هاي تلفن همراه در كشور مي‌گذرد، به جا نيست كه در اماكن ‌مختلف و با توجيه‌هاي مختلف مانند سالن‌هاي كنفرانس، اتاق رياست و مديرعامل، پرت‌شدن حواس كاركنان بانك از صبحت مشتريان و جلوگيري از حواس پرتي دانشجويان در كلاس‌هاي دانشگاه از اين مسدود كننده‌ها استفاده شود.
همچنين با توجه به اينكه، استفاده از مسدود كننده تلفن همراه در برخي برهه هاي زماني اجتناب نا پذير است، به جا است كه مسئولان امر و مسئولان مرتبط سازمان تنظيم مقررات نيز در اين زمان‌ها، اهتمام و توجه بيشتري براي احقاق حقوق مشتريان به خرج دهند.

به گزارش فارس، مسدود كننده موبايل دستگاهي است كه با ارتعاش سيگنال راديويي ضعيف باعث قطع ارتباط بين تلفن همراه و فرستنده امواج تلفن همراه مي شود.
بر اساس اين گزارش، به محض روشن شدن دستگاه آنتن دهي تمامي تلفن‌هاي همراه در محدوده تحت پوشش دستگاه به صفر مي‌رسد و صفحه نمايش موبايل پيغام "شبكه در دسترس نيست " را نمايش مي دهد.
همچنين با خاموش كردن اين دستگاه مجددا آنتن دهي تلفن همراه به حالت قبل برگشته و ارتباط بين موبايل و فرستنده امواج تلفن همراه بار ديگر برقرار مي‌شود.

 

تعداد بازدید : 1450

ثبت نظر

ارسال