Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 13 و 31 دقیقه

در فرآیند قیمت‌گذاری آلومینیوم باید بازنگری شود

در فرآیند قیمت‌گذاری آلومینیوم باید بازنگری شود

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون گفت: عدم هماهنگی میان وزارت صمت، بورس کالا و همچنین صنایع بالادستی آلومینیوم، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت‌گذاری‌های ناعادلانه، عدم اعتماد صنایع پایین‌دستی به بورس کالا برای خرید شمش آلومینیومی و به خواب رفتن صنعت آلومینیوم است.

یکشنبه 28 دی 1399 ساعت 0:50

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، هبت‌الله فاضلی اظهار داشت: نیاز است در قوانین بورس کالا بازنگری و تغییرات اساسی ایجاد شود. درحال‌حاضر بورس کالا، هم ازنظر قیمت‌گذاری و هم از لحاظ هماهنگ‌بودن با سیاست‌های وزارت صمت دچار مشکل بزرگی است. اگر دولت با شرکت‌های بزرگ صنایع بالادستی آلومینیوم مشورت کند و براساس نظر افراد کارشناس، روند قیمت‌گذاری را پیش ببرد، شرایط بهتری در بورس کالا رقم خواهد خورد.

وی افزود: تا مدتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت، مردم‌نهاد بود و رابطه نزدیکی را با مردم داشت. به‌طوری‌که دولت نظر صنعتگران را جویا می‌شد و این امر در سیاست‌گذاری‌ها تأثیرگذار بود اما اکنون فرآیند قیمت‌گذاری‌ که برای عرضه و فروش آلومینیوم لحاظ شده، غیرمنصفانه بوده و منافع تمام زنجیره در آن دیده نشده است.

دید مسئولین به بازار داخلی اشتباه است

فاضلی بیان کرد: در مسأله افزایش نرخ ارز و عدم مدیریت صحیح مسئولین در حوزه تثبیت نرخ ارز در یک تراز معین، دولت به‌جای آنکه به تولید رونق ببخشد و نیروی محرکه آن باشد و مشکلات داخلی بازار را اصلاح کرده و کمک کند تولیدکنندگان بتوانند بازار صادراتی خود را حفظ کنند، ملاک قیمت‌گذاری خود را نرخ LME قرار داده و تصور بر این است که هیچ مشکلی در بازار داخلی وجود نداشته و در آن، مانند بازار بورس فلزات لندن تمام قوانین بدون هیچ ایرادی درحال اجرا است و تمام معاملات بدون هیچ مانعی و با قیمت منصفانه انجام می‌شود. بنابر این مقایسه غلط، وضعیت بازار داخلی و شرایط مالی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات آلومینیومی دچار هیچ فرسایشی نبوده و از هر نظر شرایط و توانایی خرید و فروش آلومینیوم در بورس کالا را دارند!

نرخ نجومی وام بانکی

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون ادامه داد: از دیگر چالش‌هایی که برای تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی به‌وجود آمده است، باید به نرخ سود بانکی اشاره کرد که در کشورهای دیگر حداکثر سودی که بانک در بازپرداخت وام دریافت می‌کند، حدود یک درصد بوده اما در ایران این نرخ حدود 18 تا 25 درصد است. در کشورهای دیگر، اگر تولیدکنندگان را در قبال دیرکرد پرداخت اقساط جریمه می‌کنند، اقدام به مزایده آن واحد تولیدی نمی‌کنند و تلاش دارند تا برای تولیدکننده به‌ معنی واقعی کلمه «رونق تولید» محقق شود تا بتواند هم کسب درآمد بالا و مطلوبی داشته باشد و هم به‌راحتی قادر به پرداخت اقساط خود به بانک باشد اما در کشور ما، متأسفانه تولیدکننده در هر ثانیه پس از رسیدن موعد مقرر بازپرداخت اقساط خود، نگران این است که چه میزان جریمه دیرکرد لحاظ خواهد شد یا اینکه آیا بانک اقدام به مصادره واحد تولیدی خواهد کرد یا خیر. ضمن اینکه دولت تاکنون راه‌حل مناسبی برای این موضوع درنظر نگرفته است.

استفاده از ضایعات، مانعی دربرابر پیشرفت

این تولیدکننده درباره معایب استفاده از شمش‌های ضایعاتی برای ساخت پروفیل‌های آلومینیومی، تصریح کرد: این امر برای صنعت آلومینیوم کشور بسیار مخرب بوده و از تمام جهات برای ساخت پروفیل آلومینیومی چیزی جز ضرر به‌همراه نخواهد داشت. در همه کشورها مانند امارات، عمان و... که ازنظر کیفیت، صادرات محصول و برقراری ارتباط‌های بسیار قوی با کشورهای اطراف در جهت پیشبرد صنعت به‌خصوص در حوزه آلومینیوم درحال پیشرفت هستند، تاکنون تلاش بر این بنیان گذاشته شده که محصولات اولیه و ثانویه خود را به بهترین کیفیت تولید و در بازار داخلی خود و همچنین بازارهای بین‌المللی عرضه کنند و می‌توان به صراحت گفت که تولید به روش قدیمی و سنتی را رها کردند و به روش‌های مدرن و با استفاده از بهترین ماشین‌آلات و دستگاه‌ها درحال تولید هستند. درحالی‌که ما هنوز تولید به‌روش سنتی را ادامه می‌دهیم و از آن دست نمی‌کشیم.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که در صنعت آلومینیوم، پیشرفت چشمگیر و راضی‌کننده‌ای که مورد رضایت دوطرف تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد، تاکنون به‌طور کامل پدیدار نشده است. تا زمانی‌که تولید خود را به روش‌های قدیمی ادامه دهیم و از ارتباط با دیگر کشورهای موفق در صنعت به‌خصوص حوزه آلومینیوم صرف‌نظر کنیم، قطعاً رکود صنعت کمرشکن‌تر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون همچنین این مورد را یادآور شد: بهترین پیشنهاد درخصوص از بین بردن تمایل تولیدکنندگان برای استفاده از شمش ضایعاتی در فرآیند تولید پروفیل‌های آلومینیومی این است که تمام این ضایعات آلومینیومی به شرکت‌های بزرگی مثل ایرالکو تحویل داده شود تا با ایجاد تغییرات اساسی در ساختار عناصر آن، شمش ضایعاتی آلومینیوم را از لحاظ خلوص و سایر مشخصه‌های کیفی به درجه استاندارد برسانند و سپس در بازار بورس کالا عرضه کنند، چراکه عدم استانداردسازی ضایعات و مصرف خودسرانه آن در تولید محصولات آلومینیومی نظیر پروفیل، در و پنجره، به زیان مصرف‌کنندگان به‌خصوص در زمینه ساختمان‌سازی خواهد بود.

تولید محصول استاندارد با به‌کارگیری خط تولید مدرن

فاضلی در ارتباط با کیفیت محصولات تولیدی شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون، گفت: ما برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی، از بیلت 6063 با قطر هفت اینچ استفاده می‌کنیم و با به‌کارگیری آندایز 15 میکرون، محصولی هم‌تراز با کیفیت جهانی تولید کرده و به مشتریان خود عرضه می‌کنیم. نه‌تنها این شرکت بلکه 15 تا 20 درصد شرکت‌های تولیدکننده پروفیل آلومینیومی، نظیر آکپا نیز از همین روش که کاملاً به‌روز بوده و دارای کیفیت برتر نسبت به دیگر تولیدکنندگان با روش‌های سنتی و قدیمی است، برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. بدیهی است که با تولید به روش‌های پیشرفته و به‌روز توانسته‌ایم در تولید و عرضه مصالح استاندارد جایگاه خود را تثبیت و حتی به‌راحتی محصولات خود را جایگزین محصولات خارجی کنیم. ضمن اینکه ممنوعیت واردات پروفیل آلومینیومی به داخل کشور نیز به این امر کمک کرده است.

وی درخصوص پروژه‌هایی که شرکت آبسکون دردست اجرا دارد، اظهار کرد: طبق مصوبات صادر شده که پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی باید از افراد کارکشته ایرانی باشند و با توجه به استانداردبودن محصولاتی که در بازار داخلی تاکنون عرضه کرده‌ایم، پروژه‌های عظیمی مانند ساختمان مجلس شورای اسلامی و برج‌ الماس را دردست اجرا داریم که مراحل تکمیلی خود را طی می‌کنند.

آغاز روند نزولی صادرات از سال 1384

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرایط صادرات محصولات آلومینیومی در حوزه پایین‌دست را چطور ارزیابی می‌‌کنید، اذعان کرد: چند سال قبل از آغاز تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در سال 1384، حدود 20 تا 25 درصد تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی ازجمله شرکت آبسکون قادر بودند تا محصولات آلومینیومی خود را به بازارهای جهانی کشورهایی مثل آلمان و هلند صادر کنند که متأسفانه حدوداً از سال یاد شده، بازار صادراتی رفته‌رفته از دست رفت. در این زمینه می‌توان گفت که صنایع پایین‌دستی آلومینیوم اوضاع مطلوبی ندارند.

وی درخصوص احداث خط تولید بیلت در شرکت آلومینیوم آبسکون، تشریح کرد: طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم تا سال آینده خط تولید بیلت آلومینیومی را به بهره‌برداری خواهیم رساند و درحال‌حاضر نیز به‌دنبال تأمین دستگاه پرس بسیار مرغوب و باکیفیت هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این خط را وارد مدار تولید کنیم. یکی دیگر از مواردی که بر آن متمرکز هستیم، ارتقای کیفیت سیستم‌های در و پنجره و کرتین‌وال از لحاظ کنترل انرژی و مقاومت دربرابر انواع آب و هوا است.

تعداد بازدید : 1589

ثبت نظر

ارسال