Fa En سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 9 دقیقه

دبير ستاد هدفمندي «جايگزيني كارت انرژي» را تكذيب كرد

دبير ستاد هدفمندي «جايگزيني كارت انرژي» را تكذيب كرد

تغيير چهره يارانه نقدي منتفي شد

چهارشنبه 8 تیر 1390 ساعت 19:20

عضو کمیسیون ویژه مجلس: فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در سال 90 اجرا نمي‌شود
زهرا واعظ: دبير ستاد هدفمندکردن يارانه‌ها در تازه‌ترین واکنش به شايعه تبدیل «یارانه نقدی» به «کارت انرژی» این پیشنهاد را مربوط به شش ماه قبل دانسته و در عین حال گفته است «در حال حاضر» دولت برنامه‌اي براي تبديل يارانه نقدي خانوار به كارت انرژي در دستور كار ندارد.
همزمان یک عضو كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس نیز از منتفي شدن اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در سال 90 خبر داد و اعلام کرده است: نظر دولت ادامه «روال فعلي» در هدفمندي يارانه‌ها است و امسال تغييري در قيمت‌ حامل‌هاي انرژي اعمال نمي‌شود. محمدرضا فرزين در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اظهار کرده «قبل از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها موضوع طراحي «كارت انرژي» در دولت نيز مطرح بود، اما اجرايي نشد و در حال حاضر نيز در برنامه دولت نيست.»ماجرای تبدیل یارانه نقدی به کارت انرژی اگرچه پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود، اما پس از آن زمانی بر سر زبانها افتاد که به نقل از عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گزارش شد که یارانه نقدی مردادماه، آخرین یارانه‌ای خواهد بود که مردم به صورت نقدی از دولت دریافت خواهند کرد و پس از آن، به جای پول نقد، «کارت انرژی» به شهروندان داده خواهد شد که اعتبارش تنها برای پرداخت قبوض و خرید بنزین قابل استفاده است.هرچند خود او بعدا این اظهارات را تکذیب کرد و گفت که اشتباه رسانه‌ها باعث این برداشت از صحبت‌های او شده است، طرح این اظهارات به شایعه «حذف یارانه‌های نقدی» دامن زد به‌خصوص آنکه چندی قبل نیز محمد رضا فرزین از بررسی حذف خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه نقدی خبر داده بود . اما وزیر اقتصاد و معاون پارلمانی رییس جمهور در واکنش به این اظهارات «شایعه توقف پرداخت یارانه نقدی» را رد کرده و تاکید کردند که دولت هیچ برنامه‌ای برای «حذف یا کاهش یارانه‌ها» ندارد و پرداخت بر اساس خوشه‌بندی در این مرحله ملاک عمل نیست.
اما در توضیح بیشتر این مطلب، عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که پیشنهاد تبدیل یارانه نقدی به کارت انرژی که از سوی کمیسیون انرژی به دولت پیشنهاد شد در پی آن صورت گرفت که دولت به دنبال راهکارهایی برای جایگزینی یارانه نقدی بود. وی افزود که متاسفانه رسانه‌ها از سخنان وی برداشت نادرست کرده اند. در حالی که منظور وی از کارت انرژی ، حذف یارانه نقدی نبود، بلکه «هدفمندکردن پرداخت» یارانه‌ها بود .چرا که به عقیده حسینی پرداخت یارانه نقدی در آینده دولت را با چالش مواجه کرده و بازگشت‌پذیری قبوض برای دولت، مشکل خواهد بود. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین درباره منتفی شدن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 90 تصریح کرد که با توجه به افزایش قیمت برخی از حامل‌ها تا 50 درصد، مجلس از دولت خواست که در سال جاری اضافه قیمتی نداشته باشد و دولت هم پذیرفت.
برنامه‌اي براي ارائه كارت انرژي نداریم
در همین زمینه ‌حسين اميري خامكاني دیگر عضو كميسيون انرژي به ایرنا گفت: در ابتداي اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها، بررسي‌هايي براي پرداخت يارانه نقدي يا كارت اعتباري مطرح شده بود. هرچند مسوولان ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها در ابتدا از كارت انرژي استقبال كردند، اما در عمل يارانه به صورت نقدي پرداخت شد. وی افزود: با وجودي كه مباحثي در ماه‌هاي گذشته براي ارائه كارت انرژي به جاي يارانه نقدي مطرح شده بود، اما هم اكنون برنامه‌اي در دولت و مجلس براي ارائه كارت انرژي نيست.
بر اساس این گزارش، پیشنهاددهندگان جایگزینی کارت انرژی به جای یارانه نقدی، هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از افزایش تورم و در عین حال رفع مشکل مردم در پرداخت قبوض آب، برق، گاز خانگی و پمپ‌های بنزین دانسته‌اند. اگرچه سال گذشته مدیران شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، عملیاتی شدن استفاده از کارت انرژی را از ابتدای سال 90 اعلام کرده بودند، اما اینک دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها مي‌گوید که دولت در حال حاضر برنامه‌اي براي تبديل يارانه نقدي خانوار به كارت انرژي در دستور كار ندارد.
افزایش قیمت‌ها امسال منتفی است
از سوی دیگر در حالی که رییس جمهور پیش‌تر از احتمال اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری خبر داده بود، محمد حسين فرهنگي عضو كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس خبر از موافقت دولت با عدم تغییر قیمت‌ها در سال جاری داده و مي‌گوید: در نشست عصر روز دوشنبه اين كميسيون با وزير اقتصاد و دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها، نمايندگان مجلس ابهاماتي در زمينه اجراي هدفمندي يارانه‌ها مطرح كردند كه وزير اقتصاد نيز در مقابل توضيحاتي ارائه داد. طبق گزارش وزير اقتصاد، نظر دولت ادامه روال فعلي در هدفمندي يارانه‌ها است و امسال تغييري در قيمت‌ حامل‌هاي انرژي اعمال نمي‌شود.
عضو كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس افزود: ميزان پرداخت يارانه‌ها و روش اجرا مانند روال گذشته در سال جاري ادامه پيدا مي‌كند و تا آخر سال روال جاري در هدفمندي يارانه‌ها تغيير نمي كند.
فرهنگي در مورد مهمترين ابهام نمايندگان گفت: در زمينه اجراي هدفمندي يارانه‌ها مباحثي مطرح شد و نمايندگان دولت توضيحاتي ارائه كردند، اما نمايندگان مجلس از روش‌هاي به كار گرفته شده در اجراي هدفمندي يارانه‌ها راضي نشدند. وي گفت: در زمينه ميزان تنخواه براي هدفمندي يارانه‌ها ابهاماتي وجود داشت كه نمايندگان مطرح كردند و وزير اقتصاد توضيحاتي ارائه كرد، اما نماينده سوال‌كننده از اين توضيحات قانع نشد. فرهنگي تاكيد كرد: سوال‌هاي نمايندگان در مورد نحوه اجراي هدفمندي يارانه‌ها ارائه شد، اما قرار شد جداول عملكرد ماه‌هاي اخير به كميسيون ويژه طرح تحول ارائه شود. وي افزود: دولت مشكل خاصي در اجراي هدفمندي يارانه‌ها ندارد و در جمع‌بندي جلسه عمده مشكل هدفمندي يارانه‌ها سهم 30 درصد توليد از يارانه نقدي است كه اگر دولت به درستي هدايت و مديريت كند، اجراي هدفمندي در ساير زمينه‌ها قابل توجه است، اما در حوزه توليد عملكرد دولت مناسب نبوده است.

تعداد بازدید : 1300

ثبت نظر

ارسال