Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 23 دقیقه

تویوتایی که شبیه یک لنگه کفش است!

خودرویی عجیب و غریب که از آلومینیوم ساخته شد

خودرویی عجیب و غریب که از آلومینیوم ساخته شد

باشگاه آلومینیوم: تویوتا در سال ۱۹۷۰ میلادی یک خودرو تولید کرد که شبیه کفش بود و ۴۵۰ کیلوگرم وزن داشت.

یکشنبه 19 آذر 1402 ساعت 10:35

باشگاه آلومینیوم- اکنون خودروها به طور فزاینده‌ای از پانل‌های بدنه آلومینیومی برای کاهش وزن و بهبود کارایی استفاده می‌کنند. در حالی که مواد سبک در خودروهای دهه ۱۹۷۰ و بدون کاربردهای موثر بسیار کمتر رایج بود.

تویوتا اما تلاش‌های اولیه‌ای برای تغییر بدنه خودروها و به‌کارگیری این فلز در ماشین‌های رایج‌تر انجام داد که نتیجه آن یک خودروی آزمایشی با بدنه آلومینیومی در سال ۱۹۷۷ بود که در نمایشگاه خودروی توکیو در همان سال به نمایش درآمد.

واقعیت این است که این خودرو طراحی بیرونی عجیبی دارد. شاید انتظار داشته باشید که کاپوت دراز آن یک موتور بزرگ را در خود پنهان کرده باشد، اما اینطور نیست. ابزار به حرکت در آوردن این مدل مفهومی تنها ۵۴۷ سانتی‌متر مکعب حجم داشت.

قسمت جلویی بزرگ آن به یک محفظه سرنشین کت و کلفت و ضخیم منتهی می‌شود. متأسفانه، عکسی از داخل کابین این تویوتا در دست نیست، اما درها به سمت عقب حرکت می‌کنند تا باز شوند، مانند درهای عقبی که در یک مینی ون پیدا می‌کنید. داخل این کابین هم برای ۲ نفر جا هست.

تویوتا در یک اعلامیه در سال ۱۹۷۷ درباره این خودرو گفت که این مدل مفهومی «در پاسخ به درخواست‌های اجتماعی برای حفظ انرژی و منابع طبیعی» عرضه شده است. هدف آن هم ایجاد یک وسیله نقلیه سبک وزن با بهره وری سوخت بهبودیافته بود. این شرکت گفت: «توسعه آن بر اساس اصل حداقل مصرف برای حداکثر کار انجام شد.»

طول این کانسپت ۳۵۶۰ میلی متر، عرض آن ۱۴۹۲ میلی‌متر و ارتفاعش ۱۱۵۶ میلی‌متر بود. برای مقایسه، تویوتا کرولاهاچ بک که اکنون در ایالات متحده موجود است، ۴۳۶۸ میلی‌متر طول و ۱۷۷۸ میلی‌متر عرض دارد. پس این خودرو که معروف به ABEV بود یک ماشین کاملا جمع و جور است.

بدنه آلومینیومی وزن این کانسپت را به ۴۵۰ کیلوگرم کاهش داد. تویوتا ادعا کرد که ABEV اگر با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، حدود ۳۵ کیلومتر را با یک لیتر بنزین طی می‌کند.

پس از اینکه تویوتا ABEV را در نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۱۹۷۷ به نمایش گذاشت، این مدل مفهومی روی جلد بروشور شرکتی این خودروساز در سال ۱۹۷۸ ظاهر شد.

تویوتاهای مدرن به طور گسترده ای از آلومینیوم استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آخرین تاکوما که یک وانت دوکابین جذاب است، از این فلز در قسمت بالایی بدنه و درِ عقب خود برای کاهش وزن استفاده می‌کند.

GR کرولا هم از مواد سبک در کاپوت و درهای جلو برخوردار است. بنابراین به جرات می توان گفت ABEV در زمان خودش یعنی ۴۶ سال پیش، یک خودرو پیشرو موفق برای تلاش‌های آینده تویوتا بود.

منبع:‌ همشهری

تعداد بازدید : 743

ثبت نظر

ارسال