Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 21 و 6 دقیقه

حمایت بانک تجارت از طرح عظیم آلومینیوم جنوب

حمايت بانك تجارت از طرح عظیم آلومینیوم جنوب

باشگاه آلومینیوم: با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت انجام شد؛ امضای تفاهمنامه بین ایمیدرو، معاونت طرح و برنامه وزارت صمت و بانک تجارت/ جعفری اعلام کرد: اختصاص 15هزار میلیارد تومان برای پشتیبانی از تولید در سه مرحله

چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 ساعت 10:20

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایمیدرو، تفاهمنامه سه جانبه 15هزار میلیارد تومانی برای حمایت از واحدها و پروژه های اولویت دار، با حضور رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت امضا شد. این سند بین وجیه اله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت و رضا دولت آبادی مدیر عامل بانک تجارت به امضا رسید.

وجیه اله جعفری امروز در این مراسم ابتدا با برشمردن همکاری های وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک تجارت در شکل گیری این سند همکاری،‌گفت: بر این اساس 15هزار میلیارد تومان اعتبار طی سه مرحله و به مدت 2 سال برای حمایت از واحدها و پروژه های اولویت دار اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت معدن و تجارت به دنبال افزایش اعتبار و تسهیلات به بخش تولید است،‌گفت: با بانک های دیگری نیز برای تحقق هدف فوق، تفاهمنامه امضا خواهیم کرد و سقف تسهیلات بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اقدامات فوق را در جهت عملی شدن شعار سال "تولید؛ پشتیبانی و مانع زدایی "‌ ذکر و تصریح کرد: این تفاهمنامه، حرکتی برای پشتیبانی از تولید است و مسیر رشد اشتغال را هموار می شود.

وی یادآور شد: سال گذشته ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای با بانک صنعت و معدن تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 12 هزار میلیارد تومان منعقد کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو یادآوری کرد: در این راستا تاکنون یک هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام داده‌ایم و تا 4 هزار میلیارد تومان نیز می‌توانیم تسهیلات پرداخت کنیم.

جعفری همچنین تصریح کرد: هدفگذاری برای تامین حداقل 50 هزار میلیارد تومان از طریق تامین مالی واحدها و پروژه‌های دارای اولویت (طرح تام) در دستور کار است که تحقق این هدف با کمک مجموعه های وزارت صمت و همکاری شبکه بانکی دور از دسترس نیست.

حمایت از تولید با راهبری ایمیدرو و حضور شرکت های بزرگ

پیش از وی سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت نیز با اشاره به همکاری ایمیدرو در تنوع بخشی در تامین مالی بخش تولید، گفت: در همین راستا و با استفاده از توان شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، اقدام به تامین مالی می کنیم.

وی یادآور شد: طبق تفاهمنامه ای که بهمن ماه سال گذشته با راهبری ایمیدرو و با حضور بانک صنعت و معدن و شرکت های بزرگ به امضا رسید، هزار میلیارد تومان از منابع شرکت های بزرگ در اختیار بانک قرار گرفت و در حال حاضر شرایط پرداخت 4هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی این بانک فراهم شده است.

زرندی افزود: با راهبری ایمیدرو و حضور شرکت های بزرگ، به شرکت های کوچک نیز کمک خواهد شد و آن شرکت ها در زنجیره تولید قرار می گیرند.

50هزار میلیارد تومان در قالب طرح "تام"

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: در این راستا سال گذشته ۱۰۰ شرکت برتر شناسایی شده است و تفاهم نامه هایی نیز با ۵ شرکت به امضا رسید و در این راستا امسال قرار است در قالب "طرح تامین مالی واحدها و پروژه‌های دارای اولویت (تام)" ۵۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.

ضمن اشاره به روش های تامین مالی و حمایت از تولید در این وزارتخانه،‌ گفت: در سال گذشته با استفاده از بندهای مختلف قانونی، در مجموع 40هزار و 230میلیارد تومان در قالب ستاد تسهیل تولید، کارگروه های استانی و همکاری بانک های عامل به بخش تولید، پرداخت شد.

زرندی ادامه داد: در بخش دیگری که روش تامین مالی از بازار سرمایه است، شرایط ورود 422 واحد به بورس فراهم شد و شرکت ها در مراحل ورود به بورس هستند که هم اینک 55 شرکت در صف انتظار ورود هستند.

به گفته وی، در سال 99 همچنین 8200 میلیارد تومان اوراق (قرضه) در بورس منتشر شد که نسبت به سال پیش از آن که 2400 میلیارد تومان بود، رشد قابل توجهی پیدا کرد.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به برنامه امسال در این بخش تاکید کرد: قرار است در سال جاری رقم اوراق منتشر شده به 20هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

تامین مالی طرح آلومینیوم جنوب

پیش از وی، رضا دولت آبادی مدیر عامل بانک تجارت با بیان همکاری ها با بخش معدن و صنایع معدنی گفت: 20درصد از منابع مالی طرح عظیم آلومینیوم جنوب از طریق این بانک تامین شود.

وی افزود: پتانسیل های متعددی برای حمایت از تولید وجود دارد و اقدامات موثرتری می توان انجام داد.

به گفته مدیر عامل بانک تجارت، در فاز نخست تفاهمنامه فوق، قرار است 5هزار میلیارد تومان در اختیار واحدها و طرح های اولویت دار قرار داده شود.

بر اساس تفاهمنامه ای که امروز به امضا رسید، نرخ سود تسهیلات پرداختی از محل این منابع و تفاهم نامه ها بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود و از منابع ایجاد شده حداقل حدود 30 درصد برای "سرمایه ثابت و تکمیل و راه اندازی پروژه ها و طرح ها و رشد سرمایه گذاری در کشور" و 70 درصد نیز برای "تامین سرمایه در گردش واحدها" اختصاص یابد.

تعداد بازدید : 696

ثبت نظر

ارسال