Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 49 دقیقه

حرکت آلومینیوم داخلی با دنده معکوس

حرکت آلومینیوم داخلی با دنده معکوس

باشگاه آلومینیوم: آلومینیوم در بازار داخلی روندی مخالف بازار جهانی را در پیش گرفته است. در حالی که با آغاز سال جدید با کاهش میزان تقاضا برای آلومینیوم قیمت این فلز نقره‌‌‌ای در بورس فلزات لندن با افت همراه بود، افزایش قیمت آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به‌عنوان مهم‌ترین عامل کاهش میزان عرضه و تقاضا در این تالار شناخته می‌شود.

سه شنبه 1 اسفند 1402 ساعت 13:22

باشگاه آلومینیوم- افزایش قیمت آلومینیوم، یکی از مولفه‌‌‌های مهم موثر بر تعادل عرضه و تقاضا به حساب می‌‌‌آید. به همین دلیل در حال حاضر افزایش قیمت این فلز نقره‌‌‌ای موجب شده است که تقاضای مصرف‌کننده در مسیر نزولی قرار بگیرد. این شرایط سبب کاهش فروش و درآمد در واحدهای تولیدی می‌شود و در نهایت محدودیت منابع مالی برای تولیدکنندگان تاثیرات پردامنه و گسترده‌‌‌ای بر فعالیت آنها دارد. صنایع پایین‌‌‌دستی فعال در این بخش نیز با توجه به قیمت بالای مواد اولیه مصرفی از خرید در رینگ فیزیکی امتناع می‌کنند و به نوعی می‌‌‌توان گفت واحدهای تولیدی پایین‌‌‌دستی با مشکل تامین مواد اولیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که این بازار در روز ۲۹بهمن‌ماه میزبان پنج‌هزار‌و ۶۵۰ تن شمش آلومینیوم بوده که با تقاضای هشت‌هزار‌و ۹۲۵ تنی مواجه شد و از این رو حدود پنج‌هزار‌و ۶۵۰ تن آلومینیوم به‌صورت نقدی و اعتباری  مورد معامله قرار گرفت. میانگین قیمت پایه آلومینیوم‌‌‌های عرضه‌شده ۹۵‌هزار تومان  به‌ازای هر کیلو‌گرم تعیین شد. این در حالی است که در ۲۳بهمن‌ماه حدود ۵‌هزار و ۷۵۰تن شمش آلومینیوم عرضه شد که با استقبال ۸‌هزار و ۶۵۰تنی روبه‌‌‌رو شد و در نهایت ۵هزار و ۵۵۰تن شمش‌‌‌ عرضه‌شده با قیمت میانگین موزون ۱۱۲‌هزار و ۸۲۸تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

افزایش نرخ ارز از مهم‌ترین مواردی است که موجب صعودی شدن قیمت شمش آلومینیوم شده است و از این‌رو نوردکاران تمایلی به خرید مواد اولیه مصرفی خود از بازار فیزیکی ندارند و در نهایت تعادل عرضه و تقاضا برای شمش آلومینیومی به هم خورده است و ادامه این روند آینده مطلوبی برای این بازار در پی نخواهد داشت. در حالی که آلومینیوم در بازار داخل در حال شکستن قیمت است، اما این فلز نقره‌‌‌ای در بازارهای خارجی شرایط مساعدی ندارد و بررسی بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که معاملات آتی آلومینیوم فراتر از ۲هزار و ۲۲۰دلار به ازای هر تن انجام می‌شود که کمترین قیمت طی دو هفته اخیر به حساب می‌‌‌آید. به طور کلی با آغاز سال نو میلادی و کاهش میزان تقاضا برای این فلز قیمت آن در کانال کاهشی قرار گرفت.

کارشناسان فعال در این صنعت معتقدند که نشانه‌‌‌های فزاینده مبنی بر اینکه پکن باید بسته نجاتی برای این بازار ارائه دهد، بدبینی را برای تولیدکنندگان و سازندگان با وضعیت مالی شکننده محدود می‌کند. قیمت‌ها همچنین با افزایش انتظارات مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا ممکن است واردات آلومینیوم از روسیه را تحریم کند، حمایت شد. چنین اقدامی باعث گسترش سیم‌‌‌ها، لوله‌‌‌ها و فویل آلومینیومی می‌شود. با این حال، طبق گفته اتحادیه اروپا آلومینیوم، یک انجمن صنعتی، محدودیت‌های اعمال‌‌‌شده تنها ۱۲‌درصد از واردات اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد که باعث درخواست برای ممنوعیت گسترده‌‌‌تر شد.

منبع:‌دنیای معدن

تعداد بازدید : 628

ثبت نظر

ارسال