Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 51 دقیقه

جعفری مدیرعامل کنترل گاز اکباتان:

جنگ نابرابر تولیدکنندگان با مشکلات اقتصادی

جنگ نابرابر تولیدکنندگان با مشکلات اقتصادی

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه تورم گوی سبقت را از حاشیه سود ربوده است، گفت: آموزش و رفاه کارکنان دیگر ممکن نبوده و با تورم نقطه به نقطه، بهره بانکی و حاشیه سود محدود، اقتصاد تولیدکنندگان گویی با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند.

پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401 ساعت 11:15

باشگاه آلومینیوم- محمدرضا جعفری افزود: درحال حاضر با انبوهی از تحصیل‌کرده‌‌هایی مواجه هستیم که برای اشتغال آن‌ها چاره‌ای اندیشیده نشده و در فکر خروج از کشور هستند.

وی با اشاره به فشار قدرت‌های جهانی بر اقتصاد و تولید کشور و بالطبع نیروهای خلاق و متعهد در سال‌های اخیر، بیان کرد: با ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توجه بیشتری به این امور شده است.

مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان کنترل گاز اکباتان حذف 10 درصد از سهم شهرداری‌ها جهت آموزش کارکنان قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را خلاف فرمایشات رهبری عنوان کرد و با اشاره به ملغی شدن قانون تجمیع عوارض و برقراری اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در کشور، بیان کرد: برای مالیات بر ارزش‌افزوده باید هر سه ماه اظهارنامه مالیاتی به شکل کاملاً دقیق تهیه و به سازمان مالیاتی ارسال کنیم؛ این درصورتی است که اگر مغایرتی وجود داشته باشد، شرکت باید پاسخگو بوده و مشمول پرداخت جریمه می‌شود.

جعفری با بیان اینکه امسال براساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، گفت: مصوبه مجلس درست نقطه مقابل این موضوع است. قبل از مصوبه بهمن‌ماه 1400 از مالیات بر ارزش‌افزوده (10 درصد از سه درصد سهم شهرداری‌ها) طرح‌ها برای آموزش کارکنان استفاده می‌کردیم و چون حاشیه سود صنعت به‌شدت پایین است و تولیدکنندگان از تورم دچار آسیب می‌شدند و جبران این آسیب مدت‌ها به طول می‌انجامید، دیگر امکان توجه به آموزش در تولید از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به تورم 50 درصدی حاکم بر جامعه، بیان کرد: این نوع تورم در علم اقتصاد و در سطح جهانی به مالیات پنهانی دولت‌ها معروف است.

جعفری با اشاره به کسب پروانه و واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان، گفت: شرکت‌هایی که شتاب‌دهنده دارند، نمی‌توانند از عهده هزینه آموزش برآیند.

مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان کنترل گاز اکباتان خاطرنشان کرد: جهت تولید محصول باکیفیت احتیاج به آموزش کارکنان داریم. آموزش هم نیاز به هزینه دارد و با این مصوبه جدید مجلس آموزش در تولید متوقف می‌شود.

جعفری با اشاره به حذف سهم آموزش تولیدی‌ها از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، بیان کرد: حاشیه سود شرکت بسیار پایین بود و پس از حذف این قانون گاهی به منفی هم می‌رسیدیم، یعنی زیان می‌‍‌دادیم، اما می‌توانستیم آموزش را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه به‌دلیل تورم بالا تولیدکنندگان دچار آسیب می‌شوند، گفت: تولیدکنندگان به‌سختی از پس حقوق و حق بیمه کارگران خود برمی‌آیند و دیگر به بحث آموزش نمی‌رسند.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با اشاره به اینکه نوآوری بدون دانش‌بنیان معنا ندارد، بیان کرد: اگر می‌خواهیم واحد‌ها به آموزش و دانش روی آورند، باید شرایط آن را مهیا کنیم؛ اما حال شاهد حذف تبصره‌های موجود قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به‌ویژه تبصره دو ماده 38 هستیم.

جعفری با بیان اینکه حذف این قانون احتمالاً به‌دلیل کمبود بودجه دولت بود، گفت: با وجود اینکه قانون مالیات بر ارزش‌افزوده دوره آزمایشی 10 ساله خود را به اتمام رسانده بود، با حذف یک‌باره این بخش توسط مجلس یازدهم، تمام عایدات حاصل آن به جیب دولت ریخت.

جعفری بیان کرد: واحد‌های تولیدی در راستای ارتقای سلامت و مهارت کارکنان می‌توانستند از مزایای این قانون که گفته است «واحدهای تولیدی که به‌منظور ارتقای مهارت و سلامت کارکنان خود بابت ایجاد، تکمیل، تجهیز، توسعه و نگهداری مراکز آموزشی و ورزشی و یا استفاده از امکانات سایر مراکز آموزشی و ورزشی و همچنین اجرای آموزش و ورزش (از قبیل حق‌التدریس مربی) هزینه کنند با رعایت مفاد این دستورالعمل می‌توانند نسبت به 10 درصد عوارض تا سقف هزینه‌های انجام‌شده درخواست تهاتر یا استرداد کنند»، استفاده کنند.

وی افزود: با رعایت مفاد این دستورالعمل‌های قانون می‌توانستیم نسبت به 10 درصد عوارض (سه درصد سهم شهرداری) تا سقف هزینه‌های انجام‌شده درخواست استرداد از دارایی کنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه تورم گوی سبقت را از حاشیه سود ربوده است، گفت: آموزش و رفاه کارکنان دیگر ممکن نیست و با تورم نقطه به نقطه بسیار بالا، بهره بانکی و حاشیه سود محدود، اقتصاد تولیدکنندگان گویی با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند.

جعفری با بیان اینکه دولت باید آگاه به مشکلات مردم باشد، ابراز کرد: امید است با نگاه دلسوزانه دولت و مسئولان بار دیگر شاهد رونق گرفتن کسب‌وکار چرخه تولید و رضایت کارکنان باشیم و به آموزش و رفاه قشر آسیب‌پذیر که همان اعضای خانواده کارگری شرکت‌های تولیدی هستند، توجه داشته باشیم.

تعداد بازدید : 487

ثبت نظر

ارسال