Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 10 و 9 دقیقه

در نشست با تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم:

جعفری: تدوین طرح جامع آلومینیوم سرعت یابد

جعفری: تدوین طرح جامع آلومینیوم سرعت یابد

باشگاه آلومینیوم: رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: برای پایان دادن به آشفتگی در صنعت آلومینیوم، تدوین طرح جامع این صنعت باید سرعت یابد.

سه شنبه 28 بهمن 1399 ساعت 0:59

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایمیدرو، ‌وجیه ا... جعفری در نشست با تولیدکنندگان و سرمایه گذاران صنعت آلومینیوم ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اگر برنامه ریزی مناسبی در همه ابعاد صنعت آلومینیوم نداشته باشیم، دچار گرفتاری های بعدی خواهیم شد که کل کشور را درگیر خواهد کرد.

وی افزود: نمونه آن را در صنعت سرب و روی می بینیم که به رغم ایجاد بیش از 400 هزار تن ظرفیت، تنها 30 تا 40 درصد آن فعال است. نمونه دیگر، صنعت فولاد است که به سمت بحران سنگ آهن پیش می رود.

نیاز به همکاری شرکت های فعال

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در بحث آلومینیوم، نیاز به هماهنگی و همکاری شرکت های فعال در این صنعت برای تدوین یک طرح جامع هستیم، تاکید کرد: این طرح با تمرکز بر همه ابعاد زنجیره و نیز بر مبنای شرایط سخت تحریم تدوین شود. در صورت برداشته شدن تحریم ها نیز، از ظرفیت های آن برای توسعه صنعت استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: برای این منظور، کمیته تخصصی و هماهنگ کننده میان شرکت های فعال در این صنعت، برای بررسی دقیق برنامه های تولید، مواد اولیه و بازار صنایع بالادستی و پایین دستی تشکیل می شود.

محور تدوین طرح جامع، شرکت ها

جعفری با بیان اینکه این سازمان به عنوان هماهنگ کننده در تدوین طرح جامع آلومینیوم عمل می کند، گفت: هزینه مطالعات این طرح، از سوی ایمیدرو تامین می شود و محور تدوین این طرح نیز شرکت های فعال در این صنعت خواهند بود.

وی ادامه داد: این طرح به گونه ای تدوین می شود که همه فعالان این صنعت، از منافع حاصل از آن منتفع شوند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در تامین مواد اولیه، در درجه نخست به دنبال استفاده از ظرفیت معادن داخلی هستیم، گفت: در اکتشافات پیش رو، موضوع افزایش ذخایر بوکسیت مورد توجه است. همچنین روی موضوع آلونیت در حال برنامه ریزی هستیم.

وی ادامه داد: برای فعال کردن طرح معدن گینه، با توجه به اینکه ایمیدرو نمی تواند سرمایه گذاری کند، اولویت ما سرمایه گذاری مشترک شرکت های تولیدکننده شمش آلومینیوم است.

بازار آلومینا حساس به عرضه

پانته آ گرامی شعار، مدیر عامل شرکت بوکسیت گینه دابولا توگه (SBDT) در این نشست با بیان اینکه با توجه به ظرفیت 800 هزار تنی کنونی آلومینیوم، به 1.4 میلیون تن آلومینا نیاز داریم، گفت: برای تولید یک تا 2 میلیون تن آلومینا، به 3 تا 6 میلیون تن بوکسیت نیاز است.

وی افزود: از دهه 2030 تا 2040، چین به واردات آلومینا نیاز فراوانی خواهد داشت و در نتیجه، بازار جهانی، این ماده اولیه یا وجود نخواهد داشت یا اینکه با قیمت بسیار گرانی عرضه خواهد شد.

گرامی شعار با اشاره به اینکه بازار آلومینا به عرضه بسیار حساس است، گفت: به عنوان مثال، تحریم شرکت روسال در سال 2018، موجب افزایش قیمت آلومینا در بازارها شد.

وی ادامه داد: ایمیدرو در معادن گینه حدود 5600 کیلومتر مربع معدن بوکسیت دارد. گزینه رسمی برای انتقال این معدن اولیه از معدن به بندر گینه، استفاده از لوله است اما مطالعاتی نیز روی بحث ریل نیز انجام می دهیم.

در این نشست، محمد آقاجانلو معاون طرح های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو، سعید پیرمرادی مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، حمید مهتدی مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، احمد مجیدی مدیرعامل شرکت ایرالکو، محمد رضا موثقی نیا مشاور مدیرعامل مپنا، محرابیان قائم مقام مدیرعامل شرکت سالکو، رضا گلگون نماینده شرکت سرمایه گذاری الغدیر به تبادل نظر پرداختند.

تعداد بازدید : 1477

ثبت نظر

ارسال