Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 26 دقیقه

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران:

جزو پنج کشور تولیدکننده هیدرات ویژه در جهان هستیم

جزو پنج کشور تولیدکننده هیدرات ویژه در جهان هستیم

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: مجموع پروژه‌های توسعه‌ای که بیشتر آن‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید، 700 میلیارد تومان است که از جمله آن‌ها می‌توان به پرعیارسازی بوکسیت به روش واسطه سنگین و توسعه واحد گل قرمز اشاره کرد.

یکشنبه 20 شهریور 1401 ساعت 13:49

به گزارش باشگاه آلومینیوم تورج زارع در مصاحبه‌ای با فلزات آنلاین مطرح کرد: شرکت آلومینای ایران تنها تولیدکننده پودر آلومینا با ظرفیتی بالغ بر 250 هزار تن در سال در داخل کشور محسوب می‌شود که از حدود سه سال پیش، تولید فلز آلومینیوم را آغاز کرده است. میزان تولید این فلز استراتژیک در شرکت آلومینای ایران، 40 هزار تن در سال است و همواره تلاش کرده‌ایم طرح‌های توسعه‌ای را در حوزه‌های مختلف در دستور کار خود قرار دهیم.

تولید محصولی جدید به نام هیدرات ویژه

وی در خصوص تولید هیدرات ویژه در این شرکت، بیان کرد: در حوزه تنوع‌سازی محصول در سال جاری، محصول جدیدی به نام هیدرات ویژه به سبد تولیدات شرکت آلومینای ایران افزوده خواهد شد که این محصول تنها در چهار کشور دنیا تولید می‌شود و به زودی ایران به عنوان پنجمین کشور تولیدکننده این محصول شناخته خواهد شد. دانش تولید این محصول، انحصاری و مختص به شرکت آلومینای ایران است و ارزش افزوده آن، چهار برابر بیشتر از آلومینا خواهد بود. هیدرات ویژه در صنایع کابل‌سازی، شیمیایی، نفت و ساخت لوله‌های پلی اتیلن کاربرد دارد و اندازه آن، سه میکرون است؛ در حالی که هیدرات معمولی که در آلومینا استفاده می‌شود، حدود ۹۰ میکرون برآورد می‌شود. در حال حاضر، هیدارت ویژه مورد نیاز صنایع مختلف به داخل کشور وارد می‌شود و خوشبختانه پس از تولید این محصول با تکیه با دانش انحصاری و متخصصان داخلی، بی‌نیاز از واردات آن خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در خصوص پروژه‌های توسعه‌ای این مجموعه عظیم صنعتی، عنوان کرد: پروژه‌های توسعه‌ای بسیاری در واحدهای مختلف شرکت آلومینای ایران به منظور پایداری و افزایش تولید و همچنین کاهش قیمت تمام شده تعریف شده است. پروژه واحد سود و تبخیر، یکی از پروژه‌های مهمی است که با سرمایه‌گذاری 87 میلیارد تومانی افتتاح شد که به دنبال آن، میزان 9 هزار تن در سال به تولید مجموعه افزوده خواهد شد. ظرفیت تولید سالانه سود غلیظ این طرح، 47 هزار و 300 مترمکعب و نیروی انسانی مورد نیاز این پروژه هشت نفر است. ضمن اینکه مجموع سرمایه ثابت این طرح، 98 میلیارد و 400 میلیون تومان، جمع هزینه‌های تولید سالانه 33 میلیارد و 500 میلیون تومان و جمع فروش 117 میلیارد و 200 میلیون تومان است. همچنین بازگشت سرمایه با نرخ تنزیل 18 درصد، 3.7 سال خواهد بود.

پرعیارسازی بوکسیت در آلومینای ایران

زارع ضمن اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت آلومینای ایران، تصریح کرد: مجموع پروژه‌های توسعه‌ای که بیشتر آن‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، 700 میلیارد تومان است که از جمله آن‌ها می‌توان به پرعیارسازی بوکسیت به روش واسطه سنگین و توسعه واحد گل قرمز اشاره کرد. لازم به ذکر است که تامین مالی پروژه‌ها عمدتا از طریق منابع داخلی شکل صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه به نقش اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اشتغال‌زایی نیروهای انسانی متخصص اشاره کرد و گفت: جذب نیروی انسانی از سال 1396 در شرکت آلومینای ایران آغاز شده است و یک هزار و 500 نفر را از طریق آزمون برای کل شرکت جذب کرده‌‌‌ایم و برنامه جذب 300  نیروی انسانی جدید را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. کارخانه تولید شمش آلومینیوم، برای 450 نفر اشتغال‌زایی جدید ایجاد کرده است. اشتغال‌زایی 500 نفری نیز در بخش پیمانکاری در معادن مختلف ایجاد شده است. حدود پنج 5 سال است که از معادن بخش خصوصی خرید انجام می‌‌‌دهیم و 400 نفر نیز در این حوزه مشغول به کار هستند. سطح اشتغال شرکت در محدوده فنس، حدود دو هزار و 300 نفر و حدود یک هزار و 500 تا یک هزار و700 نفر نیز در معادن مشغول به کار هستند. در مجموع، حدود چهار ‌هزار نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم در شرکت آلومینای ایران مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران ضمن اشاره به اهمیت توسعه اکتشاف، تاکید کرد: میزان ذخایر موجود بوکسیت کشور تا سال 1395، حدود هفت میلیون تن بود اما با اکتشافات انجام شده طی سالیان اخیر، ۳۳ میلیون تن به ذخایر قطعی موجود اضافه شد و به ۴۰ میلیون تن رسیده است. طی سال گذشته، برای توسعه اکتشافات، دو دستگاه ژئو ۹۰۰ تمام مکانیکی خریداری کردیم. اکنون، عمق اکتشافات شرکت آلومینای ایران، حدود ۲۵۰ متر است و در پنج معدن در استان‌های خراسان شمالی، کرمان، یزد، سمنان و کهکیلویه و بویر احمد در۳۰ بلوک و با مشارکت ۱۳ پیمانکار، فعالیت اکتشافی و استخراجی داریم. علاوه‌براین، تصمیم داریم طرح اکتشاف حوزه زاگرس را تا سال آینده کامل کنیم.

بومی‌سازی تجهیزات زیر سایه تورم

زارع با تاکید بر چالش‌های پیش‌‌‌روی پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای، اذعان کرد: یکی از مشکلات ما طی چند سال اخیر، تغییرات شدید بازار و معضل تورم بود که باعث شد برخی پروژه‌‌‌ها با سختی بسیاری در مدار اجرا قرار بگیرد. تجهیزاتی که ما در پروژه‌‌‌ها ساخته‌‌‌ایم، همگی بومی‌‌‌سازی‌‌‌شده است، درحالی که 20 سال پیش اروپایی‌‌‌ها کارخانه آلومینا را ساخته‌‌‌اند، هم‌‌‌اکنون ساخت تمام تجهیزات آن در داخل کشور امکان‌‌‌پذیر شده است و خوشبختانه صنعتگران مختلفی این تجهیزات را در داخل می‌‌‌سازند. استفاده از ماشین‌‌‌آلات قدیمی، یکی دیگر از چالش‌های معدنکاری به‌‌‌ شمار می‌رود. پیمانکاران معدنی ما با مشکل قدیمی بودن ماشین‌‌‌آلات روبه‌‌‌رو هستند که در راستای تقویت این بخش، یاری‌رسان آن‌ها بوده‌ایم اما بخشی از مشکلات ما مانند تامین ماشین‌‌‌آلات و تامین قطعات زیرساختی به‌‌‌ شمار می‌‌‌روند که امیدوار هستیم با توافق برجام در این زمینه گره‌گشایی‌‌‌هایی صورت پذیرد. ضمن اینکه به دلیل چالش‌های تامین انرژی به ویژه برق و تامین مواد اولیه با مشکلاتی در این زمینه روبه‌‌‌رو هستیم که امیدواریم با رفع آن‌ها، به برنامه‌‌‌های توسعه‌ای مدنظر خود تا پایان سال دست پیدا کنیم.

وی در پایان یادآور شد: شرکت آلومینای ایران با ثبت نماد و پذیرش در بورس در آینده نزدیک، سهام خود را در بازار بورس و اوراق بهادار انجام خواهد داد.

تعداد بازدید : 651

ثبت نظر

ارسال