Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 8 دقیقه

ظرفیت تولید به صرفه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد وجود دارد

جذابیت‌های سالکو و لامرد برای صنایع پایین دستی آلومینیوم

جذابیت‌های سالکو و لامرد برای صنایع پایین دستی آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: ظرفیت تولید به صرفه که در منطقه ویژه اقتصادی لامرد وجود دارد نشان می دهد که شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) و لامرد می تواند برای صنایع پایین دستی آلومینیوم جذابیت های قابل توجهی داشته باشد.

یکشنبه 23 مهر 1402 ساعت 11:7

به گزارش باشگاه آلومینیوم، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است که می‌تواند جذابیت‌های بسیاری برای سرمایه گذاران داشته باشد. این جذابیت‌ها توانسته صنایع بسیاری را جذب منطقه کند به نوعی که مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در تشریح دلایل انتخاب این منطقه از سوی سرمایه گذاران گفت: کنار پارس جنوبی بودن، کنار پالایشگاه گاز پارسیان بودن، برخورداری از مناطق گازی، نزدیکی به بندر پارسیان و داشتن اسکله تخصصی برای آلومینیوم جنوب، در مرز سه گانه استان فارس، هرمزگان و بوشهر قرار داشتن و بالاتر از آن در کنار لامردی قرار داشتن که از مهندسان جوان و برومند برخوردار است، نشان می‌دهد انتخاب لامرد برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی کاملاً درست و دقیق بوده است.

ضرورت ایجاد صنایع پایین دستی

یکی از مهمترین نکاتی که بار‌ها بر آن تاکید شده، ایجاد صنایع پایین دستی برای تکمیل چرخه تولید است. در شرایطی که صنایع مادر همچون آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد وجود دارد، صنایع پایین دستی که بتواند از این ظرفیت بزرگ استفاده کند، وجود ندارد.

استفاده از آلومینیوم مذاب

در این رابطه مصطفی نیدانی مدیر روابط عمومی آلومینیوم جنوب (سالکو) به تشریح اهمیت بزرگترین آلومینیوم کشور پرداخت و گفت: روزانه مقدار قابل توجهی آلومینیوم مذاب در سالکو تولید می‌شود که برای سردکردن به منظور تبدیل آن به شمش، هزینه زیادی صرف می‌شود، در صورتی که اگر صنایع پایین دستی آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد تعریف و ایجاد شود، می‌توان این آلومینیوم‌های مذاب را به صنایع پایین دستی منتقل کرد. نیدانی با اشاره به اینکه آلومینیوم مذاب در سالکو سرد و تبدیل به شمش می‌شود گفت: این شمش به صنایع پایین دستی در دیگر نقاط کشور حمل و در آنجا بار دیگر ذوب می‌شود تا بتوان محصولات دیگری تولید کرد. در صورتی که اگر صنایع پایین دستی در لامرد ایجاد شود، هزینه سرد کردن و ذوب کردن آلومینیوم به علاوه هزینه حمل و نقل که باعث بالا رفتن قیمت آلومینیوم می‌شود، از بین می‌رود. اقدامی که به نفع اقتصاد کشور در سطح کلان است.

نقش آفرینی الومینیوم جنوب

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به گستردگی ظرفیت تولید آلومینیوم جنوب (سالکو) گفت: آلومینیوم جنوب در سال ۳۰۰ هزار تن تولید آلومینیوم دارد که بدلیل اهمیت این صنعت، آب، برق، گاز و تمام نیاز‌های آلومینیوم جنوب در حال تامین شدن است. کورش فتاحی با اشاره به صادرات محور بودن آلومینیوم جنوب گفت: آلومینیوم جنوب بیش از ۷۰ درصد صادرات استان فارس را در اختیار دارد که نشان میدهد انتخاب ایمیدرو تا چه اندازه درست بوده است.

جذابیت سالکو برای صنایع پایین دستی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد در مورد اظهار نظر نیدانی برای ایجاد صنایع پایین دستی گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صنایع انرژی‌بر، کارسازمان‌ها و شرکت‌های ملی است و باید مناطقی را ایجاد کنیم که صنایع بالادستی در آن‌ها مستقر شوند و در کنار آنها، صنایع پایین‌دستی نیز تعریف و شکل بگیرند که منطقه ویژه اقتصادی لامرد با جدیت بدنبال آن است. وی از صنعت آلومینیوم به عنوان یک صنعت بالادستی یاد کرد و گفت: سالکو می‌تواند در آینده بسیار نزدیک، برای صنایع پایین دستی آلومینیوم جذابیت‌های مختلفی را داشته باشد که این اتفاق خواهد افتاد.

رایزنی برای صنایع پایین دستی آلومینیوم

فتاحی با اعلام اینکه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، منطقه‌ای را برای صنایع پایین دستی در نظر گرفته‌ایم گفت: در حال مذاکره برای ایجاد صنایع پایین دستی آلومینیوم و بکارگیری ظرفیت استفاده از مواد مذاب آلومینیوم در صنایع پایین دستی هستیم که امیدواریم بزودی به نتیجه برسد.

استقلال در تولید

مدیرعامل منطقه ویژه لامرد در پاسخ به این که صنایع پایین دستی آلومینیوم به چه چیزی نیاز دارند گفت: صنایع پایین دستی آلومینیوم هر آنچه می‌خواهند در منطقه لامرد وجود دارد. از خوراک تا تمامی نیاز‌هایی که تولیدکنندگان صنایع پایین دستی آلومینیوم بتوانند صنعت خود را رونق بدهند و به درآمد زایی برسانند، در منطقه ویژه اقتصادی لامرد وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان صنایع پایین دستی آلومینیوم و سرمایه گذاران فقط باید تصمیم بگیرند گفت: اگر سرمایه گذاران شرایط منطقه ویژه لامرد را مطالعه کنند و از ظرفیت‌های آن با خبر شوند، شک نداریم که در نهایت منطقه ویژه اقتصادی لامرد را برمی گزینند.

منبع: پول نیوز

تعداد بازدید : 1072

ثبت نظر

ارسال