Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 51 دقیقه

ثبات قیمت آلومینیوم ثانویه در اروپا و احتمال تاثیر آن بر قیمت قراضه

ثبات قیمت آلومینیوم ثانویه در اروپا و احتمال تاثیر آن بر قیمت قراضه

قیمت آلومینیوم ثانویه در اروپا در هفته منتهی به روز جمعه ۲۵ آگوست ۲۰۲۳، روند ثابتی را تجربه کرد؛ این در حالی است که ارزیابی‌های موسسه «Fastmarkets» از دو گرید دیگر از آلیاژ آلومینیوم که در بازار موجود است، روند ثبات قیمت را در ماه آگوست نشان می‌دهد

سه شنبه 21 شهریور 1402 ساعت 13:12

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از موسسه «Fastmarkets»، این موسسه قیمت شمش ریخته‌گری تحت فشار آلومینیوم آلیاژ «DIN226/A380» با شرط تحویل در بنادر اروپا را بین دو هزار و ۲۰ تا دو هزار و ۱۲۰ یورو در هر تن در روز جمعه ۲۵ آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به اندک قیمت کاهشی ثبت شده آن در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، وضعیت باثباتی را تجربه کرد. پس از ثبت قیمت دو هزار و ۳۲۰ تا دو هزار و ۴۲۰ دلار در هر تن در هفته اول ژانویه ۲۰۲۳، قیمت این آلیاژ به طور پیوسته و با شیب ملایم در حال کاهش بوده است.

موسسه «Fastmarkets» در روز پنجشنبه ۲۵ آگوست ۲۰۲۳، دو گزارش ارزیابی جدید قیمت را برای بازار آلومینیوم ثانویه ارائه داد. ارزیابی اولیه قیمت شمش ریخته‌گری تحت فشار آلومینیوم آلیاژ (DIN230) با شرط تحویل در بنادر اروپا و شمش ریخته‌گری تحت فشار آلومینیوم آلیاژ (DIN239)  با شرط تحویل در بنادر اروپا، قیمت دو هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۸۰ یورو (دو هزار و ۷۱۰ تا دو هزار و ۷۹۷ دلار) و دو هزار و ۴۰۰ تا دو هزار و ۴۷۵ یورو در هر تن در روز جمعه ۲۵ آگوست ۲۰۲۳ را نشان داد.

این دو گرید جدید آلومینیوم در صنعت خودروسازی در مواردی مانند جعبه‌ها برای نگهداری باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی استفاده می‌شوند و یک صنعت رو‌به‌رشد برای تولیدکنندگان چنین آلیاژهایی در نظر گرفته می‌شود. از این آلیاژها همچنین در تولید قطعات شاسی خودرو، پایه‌های موتور و فنرهای بادی در خودروسازی استفاده می‌شود. به علاوه این دو آلیاژ در تولید اسکلت صندلی، لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، خشک‌کن و تلویزیون و همچنین دستگاه‌های تهویه مطبوع به‌کار می‌روند.

شمش آلومینیوم آلیاژ (DIN 230) در مقایسه با شمش آلومینیوم آلیاژ (DIN 239) دارای محتوای سیلیسیم بیشتری است. شمش آلومینیوم آلیاژ (DIN 230) دارای حدود ۱۰٫۵ تا ۱۳ درصد سیلیسیم و شمش آلومینیوم آلیاژ (DIN 239) دارای حدود ۹ تا ۱۱ درصد سیلیسیم بوده و به همین دلیل قیمت آلیاژ اولی نسبت به دومی کمی گران‌تر است. شمش آلومینیوم آلیاژ (DIN 226)، عمده شمش آلومینیوم ثانویه تولیدی در اروپا محسوب شده و بیشترین حجم تولید آن به روش ریخته‌گری تحت فشار انجام می‌شود.

با این حال، حجم تولید شمش آلومینیوم آلیاژ (DIN 230) و شمش آلومینیوم آلیاژ (DIN 239) در اروپا، تنها کمی بیشتر از برخی دیگر از آلیاژهای آلومینیومی تولید شده به روش ریخته‌گری ماسه‌ای در فشار پایین است. در روش ریخته‌گری ماسه‌ای در فشار پایین، از حدود ۰٫۴ درصد آهن و ۰٫۳ درصد مس در مقایسه با یک درصد آهن و ۰٫۸ درصد مس در روش ریخته‌گری تحت فشار استفاده می‌شود.

در حال حاضر بازار شمش‌های آلومینیوم روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کند. یک تولیدکننده آلومینیوم در اروپا در همین رابطه اظهار داشت: تمامی مشارکت‌کنندگان بازار در انتظار فرا رسیدن ماه سپتامبر هستند تا چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به جهت‌گیری قیمت‌ها ارائه کنند.

این تولیدکننده افزود: وضعیت بازار به دلیل ظرفیت مازاد تولیدکنندگان شمش آلومینیوم، مشکلات مرتبط به واحد‌های ذوب برای تامین ظرفیت مورد تقاضا و کاهش روند عرضه قراضه بدتر خواهد شد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان آلومینیوم بیان کرد: تمامی مشارکت‌کنندگان در تجارت آلومینیوم ثانویه برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نگران هستند؛ چراکه حجم فروش خودروها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی افزود: اکثر مشارکت‌کنندگان نسبت به بازار شمش آلومینیوم اروپا پس از ماه اکتبر ۲۰۲۳ بدبین هستند. با این حال، روند جریان ورودی قراضه به منطقه اسکاندیناوی رو به کاهش است و این موضوع به معنای افت حجم عرضه شمش‌های آلومینیوم خواهد بود. این تولیدکننده به کاهش ۱۵ درصدی جریان ورودی قراضه آلومینیوم در دو ماه گذشته اشاره کرد.

برخی از فعالان بازار معتقدند که به نظر می‌رسد مشکل انباشت حجم سفارش‌های جدید برای خودروهای تحویل داده نشده که یکی از حوزه‌های مهم در مصرف آلومینیوم ثانویه است، در چند ماه آینده برطرف شود.

در واقع این مسئله حجم سفارش‌های مشتریان برای تحویل خودروهای جدید پس از ماه اکتبر تا اوایل سال ۲۰۲۴ است که تولیدکنندگان فلزات را نگران می‌کند. دلیل این نگرانی را می‌توان به احتمال افزایش نرخ بهره و تاثیر آن بر اقتصاد و به دنبال آن هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان نسبت داد. احتمال افزایش نرخ بهره در کنار افزایش هزینه‌های انرژی، نوسانات ارز و نگرانی از تعدیل نیروهای برخی مشاغل سنگین در ماه‌های آینده، روند بازار را در ماه‌های آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علاوه‌براین، بعضی از مشارکت‌کنندگان بازار نگران تخصیص اعتبارات لازم در قالب وام پرداختی به صنایع سنگین و دیگر مشتریان هستند. به گفته آن‌ها، این مسئله احتمالا ظرفیت و توقف فرایند تولید برخی واحدهای تولیدی و ذوب را در ماه‌های آینده کاهش می‌دهد. در حال حاضر اقدامات اصلاحی برای رفع چالش‌های کاهش حجم تقاضا در سال ۲۰۲۳ انجام شده است؛ چراکه برخی از واحدهای‌ ذوب ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند.

برخی از فعالان بازار اذعان کردند که تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ فعالیت زیادی داشتند اما بررسی‌های انجام شده، حاکی از آن است که تولیدکنندگان تجهیزات اصلی در ماه آگوست روزهای آرامی را پشت سر گذاشتند. این تولیدکنندگان آخرین بار چنین وضعیتی را در زمان رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و رکود مالی و اقتصادی طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در بازارهای غرب تجربه کردند.

تولیدکننده تجهیزات اصلی، در واقع شرکتی است که محصولات یا قطعاتی از یک ابزار را تولید می‌کند و به فروش می‌رساند؛ خریدار این محصولات که شرکت دیگری است، می‌تواند این ابزار یا محصول خریداری شده را تحت نام برند خود به مشتریان بفروشد. به عنوان مثال یک تولیدکننده آلومینیوم ثانویه یک محصول را تولید کرده و به یکی از مشتریان خود می‌فروشد و این مشتری محصول خریداری شده را به یکی از مشتریان خود همچون خودروسازان ارائه می‌دهد.

به گفته برخی از مشارکت‌کنندگان بازار آلومینیوم ثانویه، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی امیدوارند حداقل بتوانند نیمی از مواد اولیه مصرفی خود در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ را تامین کنند اما در حالت کلی چشم‌انداز مثبتی برای سه ماهه آینده و بعد از آن ندارند.

کاهش قیمت قراضه و تاثیر آن بر قیمت شمش آلومینیوم

در حالی که فعالان بازار معتقدند که کاهش قیمت‌ قراضه بر قیمت‌های شمش آلومینیوم تاثیر گذاشته است اما این تاثیرگذاری هنوز به اندازه‌ای نیست که به‌ طور قابل‌توجهی بازار آلومینیوم ثانویه را تحت تاثیر قرار دهد؛ هرچند ممکن است در صورت تداوم کاهش قیمت قراضه در کوتاه‌مدت، این وضعیت تغییر کند.

در همین راستا حجم تقاضای صادرات قراضه از مبدا اروپا، روند نزولی نسبی را تجربه می‌کند. همچنین مقاصد صادراتی قراضه در خاور دور، شرایط کاملا آرامی را سپری می‌کنند. به علاوه بازارهای قراضه چین و ژاپن ترجیح داده‌اند در این سه ماهه، بیشتر از شمش و قراضه تولید خود استفاده کنند. به گفته برخی منابع آگاه به وضعیت بازار، کشورهای تایوان و کره‌جنوبی اخیرا چندین محموله قراضه را از اروپا خریداری کرده‌اند.

موسسه «Fastmarkets»، قیمت قراضه آلومینیومی خردایش شده با شرط تحویل محصول به مصرف‌کننده در اروپا در روز جمعه ۲۵ آگوست ۲۰۲۳ را حدود یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۵۵۰ یورو در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ یورو در هر تن ثبت شده در روز ۱۸ آگوست ۲۰۲۳، حدود ۵۰ یورو در هر تن کاهش داشت. قیمت قراضه آلومینیومی خردایش شده در اکثر روزهای ماه فوریه ۲۰۲۳، حدود یک هزار و ۶۸۰ تا یک هزار و ۷۸۰ یورو در هر تن به ثبت رسید.

یکی دیگر از تولیدکنندگان شمش آلومینیوم اعلام کرد که فعالان این بازار نسبت به شرایط بازار در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ بسیار بدبین هستند و تنها امیدوارند اوضاع این بازار در ماه اکتبر کمی بهبود پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از رفع مشکلات مربوط به تاخیر در تحویل خودروهای تولیدشده جدید و انباشت شده در زمان شیوع ویروس کرونا و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، تقاضا برای خودروهای جدید کاهش یافته و این مسئله ممکن است به همه حوزه‌های دیگر صنایع مرتبط با خودروسازی سرایت پیدا کند؛ چراکه مصرف‌کنندگان در چنین شرایطی هزینه کمتری بابت خرید این محصولات می‌پردازند.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 1627

ثبت نظر

ارسال